PANDAS/PANS

Nyheter från OPHELIA-projektet om PANS/PANDAS

Mats Johnson ger oss en uppdatering om den viktiga PANS-forskningen vid GNC.

[Publicerat 11 september 2023 av Mats Johnson]

Forskningsprojektet OPHELIA (ON PANS: HOLISTIC EPIDEMIOLOGY, LONGITUDINAL IMMUNOTHERAPIES, ADDITIONAL TREATMENTS; se Gillbergcentrums websida ”ESSENCE-insatser") startade 2020 med syfte att öka kunskapen om symtombild, orsaker och behandling vid PANS/PANDAS. PANDAS (Pediatric Autoimmune Neuropsychiatric Disorder Associated with Streptococcal infections) beskrevs på 1990-talet av forskare i USA, då man sett en koppling mellan streptokockinfektioner och akut insjuknande med tvång, tics och andra neuropsykiatriska symtom. Med tiden blev det tydligt att även andra infektioner (bakterier och virus) kunde ge akuta svåra neuropsykiatriska symtom (tvång, ätstörning, separationsångest, irritabilitet/utbrott, koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet, tics och andra ofrivilliga rörelser, tillbakagång i utvecklingen, försämrad motorik, sömnsvårigheter, trötthet, urinträngningar/enures, hallucinationer). En forskargrupp föreslog därför 2012 diagnosen PANS (Pediatric Acute-onset Neuropsychiatric Syndrome), som endast beskriver symtom, inte någon specifik orsak.  Man förmodar att symtomen beror på en post-infektiös neuroinflammatorisk/immunologisk reaktion. PANS/PANDAS är uteslutningsdiagnoser, dvs alla andra kända medicinska, neurologiska och barnpsykiatriska tillstånd ska ha utretts/uteslutits. Covid-19 pandemin har gett nya insikter om att även detta virus kan åtföljas av varierande neuropsykiatriska symtom och utmattning/uttalad trötthet.

Sick child in bed

Behandlingar som prövats för PANS/PANDAS är antibiotika, antiinflammatorisk, immunmodulerande, psykofarmakologisk och psykologisk behandling. Det vetenskapliga underlaget är fortfarande otillräckligt och det finns ett stort behov av forskning kring diagnostik och behandling.

Intraveous drip

Vi har i OPHELIA-projektet sedan 2020 bedömt ett 80-tal barn och ungdomar som remitterats till oss för misstänkt PANS/PANDAS från barnpsykiatriska och barnmedicinska kliniker i Sverige efter genomförd barnpsykiatrisk och barnmedicinsk/neurologisk utredning av andra tänkbara sjukdomar, och vårt team har erbjudit konsultation om diagnostik och behandling. Vi har publicerat studier av HLA-typer (Human Leukocyte Antigen) och neuronskademarkörer hos patienter med PANS/PANDAS (Fernell et al. 2021, Johnson et al. 2021a), och en review av forskningsstudier om behandlingar (Johnson et al. 2021b).

Hand holidng testtubes of blood in a laboratory

I projektet ingår en öppen behandlingsstudie med intravenöst immunglobulin (IVIG), i vilken 13 patienter nu inkluderats. Vi har publicerat resultat från de första 10 patienterna i studien (Hajjari et al. 2022), som fått IVIG-behandling en gång i månaden i 3 månader, och betydande förbättring av symtom och vardaglig funktion sågs hos de flesta. Publikation av resultat från motoriska och neuropsykologiska tester, immunologiska - inflammatoriska biomarkörer i blodprov, och långtidsresultat planeras (uppföljning i 1,5 år med upp till 3 ytterligare IVIG-behandlingar vid försämringar). IVIG-studien genomförs i samarbete med Akutläkarna i Göteborg, Drottning Silvias Barnsjukhus i Göteborg, H.K.H Kronprinsessan Victorias Barnsjukhus i Linköping, barnkliniken Skånes Universitetssjukhus, Lund/Malmö. Nu övervägs utökning av IVIG-studien med 4 patienter som har regressiv autism, dvs en markant tillbakagång i utvecklingen och försämrat mående, och där man misstänkt samband med infektioner.

MRI

Vi planerar också i samarbete med VO Bild och funktion, Skånes universitetssjukhus i Lund, forskare på Harvard University, USA och University of Basel, Switzerland, en fall-kontrollstudie med magnetkameraundersökning (MR) av hjärnan med ett nyutvecklat MR-protokoll som är extra känsligt för inflammationstecken. I denna studie vill vi jämföra MR-fynden hos 20 barn med PANS och 20 friska kontroller för att se om det finns tecken till inflammation vid PANS, och även jämföra MR-fynd före och efter IVIG-behandling hos en liten grupp (5 barn) med PANS som fått behandling inom ramen för IVIG-studie.

Referenser

Fernell E, Sundin M, Fasth A, Dinkler L, Galazka M, Gillberg C, Johnson M (2021). Paediatric Acute onset Neuropsychiatric Syndrome: Exploratory study finds no evidence of HLA class II association but high rate of autoimmunity in first-degree relatives. Acta Paediatrica Feb 10.

Johnson M, Fernell E, Gillberg C, Fasth A, Dinkler L, Blennow K, Zetterberg H (2021a). No neurochemical evidence of neuronal injury or glial activation in children with Paediatric Acute-onset Neuropsychiatric Syndrome. An explorative pilot study. World J Biol Psychiatry. Apr 16:1-5.

Johnson M, Ehlers S, Fernell E, Hajjari P, Wartenberg C, Wallerstedt SM (2021b). Anti-inflammatory, antibacterial and immunomodulatory treatment in children with symptoms corresponding to the research condition PANS (Pediatric Acute-onset Neuropsychiatric Syndrome) – a systematic review. PLOS ONE, Jul 1;16(7):e0253844.

Hajjari P, Huldt Oldmark M, Fernell E, Jakobsson K, Vinsa I, Thorsson M, Monemi M, Stenlund L, Fasth A, Furuhjelm C, Åsberg Johnels J, Gillberg C, Johnson M (2022). Paediatric Acute-onset Neuropsychiatric Syndrome (PANS) and intravenous immunoglobulin (IVIG): Comprehensive open-label trial in ten children. BMC Psychiatry 22:535, published online 6 aug.

Johnson M, Fernell E, Preda I, Wallin L, Fasth A, Gillberg Ca, Gillberg C (2019). Paediatric acute-onset neuropsychiatric syndrome in children and adolescents: an observational cohort study. Lancet Child Adolesc Health 3(3):175-180.

Mats Johnson
Foto: Josefin Bergenholtz