Forskning
Forskningen inom Centre for Retailing (CFR) belyser detaljhandeln från olika perspektiv och inriktningar.
Handelns pågående strukturomvandling utmärks av förändringar som särskilt berör digitalisering, hållbarhet och mobilitet. Dessa är centrala och återkommande teman som studeras i forskningsprojekt inom tre huvudsakliga områden:
- Konsumtion och marknad
- Organisation och arbete
- Varuflöden och logistik
-
Handeln och besöksnäringen - om turist- och evenemangskonsumtion
- Digcon - Digitaliseringen av konsumtionskulturen
- Innovativa inköpsstrategier för hushållens matinköp
- Etablering av unga och utlandsfödda i detaljhandeln
- Handelns digitalisering och förändrade affärsmodeller: Möjligheter och utmaningar för den fysiska butiken.
- Intern internationalisering på svenska modeföretag
- Dieter till salu
- CSR i det digitala samhället
- Hållbar shopping i det digitala samhället
- Consumer logistics
- Snabb distribution via mobil depå
- Hållbara affärsstrategier
- Flexibel handel
- Apotek i förändring
- Omställningskompetens i handeln
- Tracing sustainable supply chains