Göteborgs universitet
Bild
Bild på redaktion
Länkstig

Ledarskap för digitala redaktioner

JMG:s nya kurs handlar om framtidens utmaningar och nuvarande lösningar. I denna framåtblickande fortbildning, som arrangeras vid Göteborgs universitet i samarbete med Tore G Wärenstams stiftelse, utrustas deltagarna med de färdigheter och insikter som krävs för att navigera i den digitala journalistikens snabbt föränderliga landskap. Utbildningen riktar sig till yrkesverksamma journalister som arbetar med redaktionellt ledarskap, alternativt är nyfikna på att göra det i framtiden.

Utifrån fyra tvådagarsmoduler adresseras de kärnutmaningar och möjligheter som moderna redaktioner står inför. Genom en blandning av teoretiska föreläsningar, praktiska workshops, och verkliga fallstudier får deltagarna redskap att framtidssäkra sina redaktioner. Samtidigt lyfts perspektivet av ansvarig utgivare och journalistikens trovärdighet fram som centrala delar av kursens innehåll. 

Deltagarna uppmuntras att dela med sig av egna erfarenheter och insikter. Syftet är att främja en gemenskap och kollegialt lärande bland deltagarna, för att möjliggöra fortsatt samarbete och kunskapsutbyte efter kursslut.

Ansvarig för kursen är Jenny Wiik, PhD, Docent i Medie- och kommunikationsvetenskap.

Medverkande gästföreläsare uppdateras kontinuerligt.

Upplägg

De fem medverkande på kursen.

17-18 okt: Att navigera i det digitala landskapet

Utforska trender inom digital journalistik samt diskutera etiska dilemman och vägen framåt för att navigera det digitala medielandskapet.

Medverkande: Oscar Westlund, Professor i journalistik vid OsloMet, redaktör för Digital Journalism. Anna Careborg, Nyhets- och sportdirektör SVT

5-6 dec: Hur engagerar vi framtidens mediekonsumenter?

Analysera Generation Z:s mediekonsumtion och utveckla strategier för att engagera och bygga förtroende med framtidens nyhetskonsumenter.

Medverkande: Agnes Stenbom, Grundare och VD för IN/LAB – Schibsted och Tinius Trusts gemensamma initiativ för prototypframtagning av framtida nyheter. Industridoktorand KTH

6-7 feb: AI på redaktionen och i organisationen

Få insikter i möjligheter och utmaningar med AI i nyhetsarbetet, samt om hur införandet av AI ställer nya krav på organisation, ledning och ansvarig utgivare.

Medverkande: Olle Zachrison, Chef för AI & Nyhetsstrategi Sveriges Radio

9-10 april: Redaktionellt ledarskap i osäkra tider

Utveckla strategier för att skapa en samarbetsorienterad och framgångsrik redaktionskultur när turbulens och osäkerhet är en del av vardagen.

Medverkande: Lena Kvist - utsedd till årets medieledare 2024 - chef för gräv - och fotoavdelningen på Borås Tidning.

Praktisk information 

Utbildningen riktar sig till befintliga eller framtida nyhetsredaktörer och redaktionsledare från alla svenska nyhetsredaktioner. Antalet platser är begränsat till 15 deltagare.

Kursen är kostnadsfri och finansieras av Wärenstams Stiftelse. Resor och uppehälle bekostas av din redaktion. Stipendier för fortbildning finns bland annat att söka hos journalistförbundet.

Deltagarna förväntas arbeta i lärogrupper mellan träffarna.  

Utbildningen arrangeras vid Göteborgs universitet i samarbete med Tore G Wärenstams stiftelse.

Ansökan

Ansökan ska innehålla ett CV samt ett brev som beskriver varför du vill ta del av kursen och hur du tänker att den kan vara till nytta i ditt nuvarande arbete och i framtiden. Brevet för inte överskrida 4 500 tecken. Ansökan bör vara avstämd med närmaste chef. Vi kommer att göra ett urval baserat på CV, brevet och utifrån det skapa en grupp med olika erfarenheter från olika medieslag. 

Klicka här för att anmäla dig. 

Skicka in din anmälan senast 31 maj.