SVEBI:s årliga Idrottsvetenskapliga konferens
Stor tack för ditt deltagande och engagemang på 2023 års idrottsvetenskapliga SVEBI-konferens!
Från vänster: Vassilis Sevdalis, Andreas Fröberg, Heléne Bergentoft, (sittande) Beatrix Algurén och Wolfgang Weiser samt Mulki Haji, Petter Wiklander och Suzanne Lundvall, Institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Nedan finns de inbjudna föredragshållarnas (keynotes) presentationer.
En länk kommer skickas via mejl till deltagarna med presentationerna i ljud och bild.
Key note speakers: Dawn Penney, School of Education Edith Cowan University, Australia, Astrid Schubring, German Sport University Cologne, Tyskland, Åse Strandbu, NIH, Norge och Kristoffer Henrichsen, SDU, Danmark, samt Suzanne Lundvall, IKI, samordnare 2023 års SVEBI-konferens.
Föredragshållarnas (keynotes) presentationer.
2023 SVEBI Schubring
Här är en personlig summering av konferensen skriven av de två deltagarna Comfort Ankunda och Webster Tinashe Chakawata Dept. of Sport Sciences, Malmö University, och publicerad på idrottsforum.org:
Göteborgs universitet och Institutionen för kost- och idrottsvetenskap bjuder tillsammans med Svensk Förening för Beteende- och Samhällsvetenskaplig Idrottsforskning (SVEBI) in till årets idrottsvetenskapliga konferens med temat:
Inkluderande och hållbara praktiker inom sports coaching, tränarskap, Idrott och hälsa samt fysisk aktivitet och hälsa.
Bidrag till genomförande av konferens och konferensavgift har erhållits av Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE).
Konferensens huvudtema
Under de senaste åren har frågor om inkludering och hållbarhet blivit alltmer angelägna och relevanta för det idrottsvetenskapliga fältet. Agenda 2030 med hållbarhetsmålen har satt en scen för att främja dimensioner av ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Detta berör en rad områden inom idrottsvetenskap, som tex. utbildning, prestation, hälsa och välbefinnande samt social jämlikhet. Arbetet med hållbarhetsfrågor har en potential att sammanföra praktiker, vetenskap och metoder från olika forskningsområden.
Årets SVEBI- konferens välkomnar bidrag som berör inkludering och/eller hållbarhet, brett definierat, inom sports coaching, skolämnet idrott och hälsa, lärarutbildning, daglig rörelse i skolan, och självorganiserad idrott samt bidrag från forskningsfältet fysisk aktivitet och hälsa.
Konferensen sker i huvudsak på svenska och med enstaka presentationer på engelska.
|
|
|
|
|
|
Inbjudan till bästa studentuppsats om idrott 2022-23
Läs mer om tävlingen om bästa studentuppsats på avancerad nivå med ett idrottspedagogiskt,-psykologiskt, -sociologiskt eller annat samhällsvetenskapligt fokus.
Ta reda på hur uppsatsen ska anmälas – senaste den 15 juni 2023.
Arbetsgrupp
Beatrix Algurén
Andreas Fröberg
Heléne Bergentoft
Vassilis Sevdalis
Suzanne Lundvall
Doktorander:
Mulki Haji
Wolfgang Wieser
Petter Wiklander
Hitta på Pedagogen
Huvudtalare
Kristoffer Henriksen, Ph.d. er professor og forskningsleder i Learning and Talent in Sport (LETS) på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Hans sportspsykologiske forskning fokuserer primært på sociale relationer og deres betydning for atleters udvikling og præstationer. Han var blandt de første i verden til at sætte talentudviklingsmiljøet på forskningsdagsordenen. Kristoffer har desuden siden 2008 fungeret som sportspsykologisk konsulent i Team Danmark. Hans opgave her er at hjælpe atleter og trænere med at præstere under pres, opbygge vinderkultur og integrere trivsel, langsigtet udvikling og toppræstationer. Han har i denne tid færdedes i mange talent og elitemiljøer og været sparringspartner for adskillige atleter, trænere og sportschefer. Han har deltaget som sportspsykolog ved OL i London, Rio og Tokyo.
Stjerner vokser ud af fællesskaber: et økologisk perspektiv på atleters udvikling
Med basis i et holistisk økologisk perspektiv har vores forskning igennem 15 år undersøgt gode talentudviklingsmiljøer. Denne forskning konkluderer, nogle miljøer er langt bedre end andre til at fostre og udvikle eliteatleter. Gode talentmiljøer er præget af sammenhæng mellem det, mennesker siger, og det, de gør. Sammenhæng mellem det, forskellige aktører i talentmiljøerne gør. Sammenhæng mellem skueværdier og handleværdier.
De senere år er det holistisk økologiske perspektiv udvidet og brugt til at undersøge Dual Career miljøer, inter-organisatoriske samspil og talentmiljøer i socialt belastede områder. Samtidig sætter igangværende undersøgelser fokus på elitesportsmiljøer og børneidrætsmiljøer.
Med begrebet ”Ecology of athlete development” vil denne keynote opsummere forskningen ud fra en vision om at anskue atleters udvikling som en rejse gennem gode miljøer, der støtter op om deres sportslige og personlige udvikling, præstationer og trivsel.
Åse Strandbu, Norges Idrettshøgskola, (NIH), Norge, er sosiolog og professor ved Institutt for idrett og samfunnsvitenskap og leder for Forskningssenter for barne- og ungdomsidrett ved Norges idrettshøgskole samt gästprofessor vid GIH, Stockholm. Hennes forskningsfelt er idrettens betydning i ungdommers liv, sosial ulikhet i tilgang til idrett, seksuell trakassering i idretten, og foreldreinvolvering i idretten.
Ungdom og idrett. Hvem deltar og hvorfor? Har kjønn, klassebakgrunn og minoritetsbakgrunn fått større betydning?
Idretten en sentral plass i ungdoms liv i de skandinaviske landene. Hvorfor driver ungdom med idrett? Hvorfor slutter ungdom med idrett? Har ungdom lik tilgang til idrett – uavhengig av klassebakgrunn, etnisk bakgrunn og kjønn? Dette er spørsmålene jeg vil ta opp i dette foredraget.
Foredraget vil trekke på kvalitative studier – blant annet hentet fra boka Ungdom og idrett samt noen hovedfunn fra rapporten Idrettsdeltakelse blant ungdom – før under og etter koronapandemien basert på Ungdataundersøkelsene – årlige surveyundersøkelser av ungdom i Norge
Astrid Schubring is Professor in Sociology of Sport at the German Sport University Cologne. Prior she has been Assoc. Professor in Sport Science. Astrid’s research interests centre on athlete health and well-being, youth and elite sport, biographical research, and the body in physical education.
What can we learn from athletes’ lived experiences about sustainable career development?
The development of expert performance has interested sport scientist for decades. Depending on disciplinary perspective, different theories and research methodologies have been used to explain why some athletes develop into champions, and how coaches, clubs and sport systems can best support this process. Existing research has however first and foremost focused on physical and mental dispositions, skill learning and training regimes. In this presentation, I argue for the importance to turn to athletes’ lived experiences as a central base of knowledge. Delving into career research in Olympic and Paralympic sport, I show how becoming an elite athlete is a ‘whole person process’, situated in time and sociocultural context. I move on to discuss the sustainability of athletic careers and close with an outlook on future research and implications for practice.
Dawn Penney is Professorial Research Fellow in the School of Education at Edith Cowan University, Australia, leading national and international research project developments addressing quality, inclusion and equity in health and physical education (HPE), physical activity and sport. Dawn has worked with government agencies, curriculum authorities, schools and sport organisations in collaborative research and evaluation projects addressing policy and curriculum development in HPE, and the provision of physical activity and sport for young people.
From 'what futures?' to sustainable and inclusive futures for Physical Education: Political will, policy work and pedagogical leadership.
Over 20 years on from posing the question 'Physical Education: What Futures?', this keynote lecture will direct attention to future policy and pedagogy in Physical Education that is shaped by interests in sustainability and inclusion. The first part of the lecture will explore the meanings and prospective implications of sustainability and inclusion agendas for curriculum, pedagogy, and assessment in Physical Education. This will provide the foundation from which to critically examine how these agendas are represented in contemporary developments in Physical Education policy and pedagogy, and what it will take to achieve more than tokenistic engagement with them. I consider the political will to commit to and invest in forms of Physical Education that align with sustainable and inclusive futures, the types of policy work that will advance or hinder progress towards such futures, and the individuals and organisations that can provide the pedagogical leadership to realise these futures.