Katie Lotterhos
Katie Lotterhos kommer att arbeta på Tjärnölaboratoriet under sin tid som gästforskare på institutionen.
Foto: Susanne Liljenström

Gästforskare Katie Lotterhos modellerar Östersjöns framtid

Katie Lotterhos är gästforskare på Institutionen för marina vetenskaper under våren. Katie kommer från Boston och en forskargrupp som använder genetiska verktyg för att undersöka hur marina arter påverkas av olika miljöförändringar. Under sin tid på Göteborgs universitet kommer hon att arbeta på Tjärnölaboratoriet och utveckla matematiska modeller för att förutspå framtida effekter av klimatförändringar i Östersjön. Dessutom siktar hon på att utveckla sina färdigheter på långfärdsskridskor.

Vad ska du arbeta med här?

– Jag ska samarbeta med forskare på Tjärnö marina laboratorium för att utveckla och testa modeller som kan förutsäga hur olika miljöförändringar kan komma att påverka arter i Östersjön. Inom alla arter finns det genetisk variation som innebär att individer med en viss genuppsättning (genotyp) klarar sig bättre i vissa miljöer, till exempel i låga salthalter, medan andra individer med en annan genuppsättning klarar sig bättre i miljöer med höga salthalter. Med hjälp av modeller kan vi förutspå hur olika genotyper kommer att reagera när den omgivande miljön förändras. Den kunskapen kan användas för att nå bättre resultat när vi vill återskapa ålgräsängar och i andra restaureringsprojekt.

Var jobbar du annars?

– Jag är docent vid Institutionen för havs- och miljövetenskaper vid Northeastern University i Boston. Jag arbetar med marina fiskar och ryggradslösa djur, som till exempel torsk och ostron. Min forskargrupp arbetar även med att utveckla evolutionsteori och statistiska metoder för att analysera genetisk information.

Vad gör du när du inte arbetar?

– Jag tycker om mountainbikecykling, camping och längdskidåkning. Nu håller jag på att lära mig att åka långfärdsskridskor. Jag hoppas på fortsatt kallt väder så att jag får in så mycket skridskoåkning som möjligt innan jag åker tillbaka till Boston!

Något mer som du vill berätta?

– Jag har min man och son med mig, och min son går i skola på Tjärnö. Vi kommer att vara här till slutet av maj. Jag är väldigt tacksam mot alla som får mig och min familj att känna oss så välkomna här.

Katie Lotterhos
Katie Lotterhos, gästforskare vid Institutionen för marina vetenskaper våren 2022.
Foto: Susanne Liljenström