Göteborgs universitet
Under ytan i en vattentank på Universeum
I sitt doktorandprojekt undersöker Nicolai Laufer bland annat hur bakteriesamhällen förändras över tid, till exempel i Sjöfartsmuseets akvarietankar.
Foto: Nicolai Laufer

Nicolai Laufer djupdyker bland havets mikrober

Nicolai Laufer är ny doktorand vid Institutionen för marina vetenskaper. Inom forskargruppen Marina mikrobers ekologi ska han bland annat studera säsongsvariationen hos bakteriesamhällen i havsvatten. På fritiden ägnar han sig gärna åt att baka och laga mat – och att utvecklas som jonglör!

Vad ska du arbeta med här?

– I mitt doktorandprojekt ska jag studera hur förändringar i olika miljöparametrar påverkar bakteriesamhällen. Mer specifikt hur förändringar i temperatur och näringstillgång påverkar hur bakteriesamhällen varierar under olika säsonger. Dessutom vill jag undersöka hur icke-fotosyntetiserande (heterotrofa) bakterier interagerar med varandra för att bryta ner näringsämnen som utsöndras från växtplankton (DOM).

Vad har du gjort tidigare?

– Efter en treårig lärlingsutbildning till kemisk laboratorieassistent på ett bioteknikföretag i Tyskland, tog jag min kandidatexamen i molekylär bioteknik vid universitetet i Heidelberg. Sedan bestämde jag mig för att byta forskningsområde. Jag reste till Sverige och gjorde en master i ekotoxikologi här på Göteborgs universitet. Min masteruppsats handlade om mikrobiell ekotoxikologi i sötvatten och jag undersökte hur mikroföroreningar påverkar bakteriesamhällen i Kenyanska flodekosystem. Nu kommer jag att dyka vidare ner i området mikrobiell ekologi, men den här gången inom det marina ekosystemet!

Vad brukar du göra på fritiden?

– Jag älskar att baka (vilket mina doktorandkollegor här på Natrium kan intyga), laga mat, läsa fantasyböcker, cykla och lyssna på punkrock och gå på konserter.

Något mer som du vill berätta?

– För ungefär tre månader sedan började jag jongera – med tre bollar. Mitt mål är att kunna jonglera med fem bollar i slutet av doktorandtiden!

Intervju: Susanne Liljenström