Rapporter och skrifter
Här återfinns ett urval av rapporter och skrifter om det nationella provprojektet.
Att bedöma språklig kompetens
Denna rapport handlar om bedömning av språklig kompetens, närmare bestämt om olika aspekter av de nationella material i engelska och moderna språk som tillhandahålls i den svenska skolan.
Resultatrapporter för de nationella proven
Vi medverkar i Skolverkets samlade rapporter om proven i Engelska i grundskolan och gymnasieskolan. Rapporter återfinns i Skolverkets publikationsdatabas.
Aktuella resultatrapporter
Resultatrapportering av lärarenkäter från vt 2024 finns också under ovanstående länkar.
Extern bedömning av kunskap
Rapport om proven i moderna språk 2019
Rapport om Delprov C på dator
Denna rapport återger en undersökning av hur stavnings- och grammatikkontroll påverkar skolelevers prestationer vid genomförandet av delprov C: Skriftlig produktion och interaktion (Focus: Writing) i de nationella proven i engelska.
Rapporten publiceras med anledning av att det från 29 juni 2018 är obligatoriskt att använda dator eller annan digital enhet när eleverna genomför delprov C i årskurs 9 (årskurs 10 i specialskolan), gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå.
För prov i engelska gäller att funktionen för rättstavning och grammatikkontroll ska vara avstängd vid provtillfället.
Studie av bedömarsamstämmighet
i engelska åk 9
Tillbakablickar på de nationella proven
I de här rapporterna beskrivs bland annat hur de nationella proven i engelska har utvecklats fram till och med reformen 2011 och vilka förändringar och förbättringar som skett utifrån provens syften.
- Börjesson, L. (2013) Rapporter om kursproven i Engelska B/Engelska 6, 2005 – 2012.
- Börjesson, L. & Schönberg, H. (2013) Kursproven i Engelska A och Engelska B 2001– 2012.
- Lindqvist, AK. Rapporter om kursproven för Engelska A och Engelska 5, 2010-2012.