Referenser i anslutning till NAFS-projektet
Här återfinns ytterligare referenser till artiklar, kapitel och rapporter som på olika sätt anknyter till projektets verksamhet.
Arvidsson, U., Asp, L., & Brorsson, J. (2018). Proven i praktiken – Om nationella prov i engelska. I G. Erickson (Red.), s. 167-181. http://hdl.handle.net/2077/57683
Bjerklund Larsson, A. (2011). Bedömning i engelska för yngre åldrar. Lingua 4, 22-26.
Bjerklund Larsson, A., & Nihlén, C. (2018). Bedömning i engelska för yngre åldrar. I G. Erickson (Red.), s. 41-50. http://hdl.handle.net/2077/57683
Borger, L. (2019). Bedömarperspektiv på muntliga nationella prov i engelska. Lingua, 4, 25.
Borger, L. (2018). Investigating and Validating Spoken Interactional Competence: Rater Perspectives on a Swedish National Test of English. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/57946
Borger, L. (2021). Bedömning av muntlig förmåga i engelska – om bedömarvariation och beslutsprocesser ur ett nationellt och europeiskt perspektiv I Bardel, C. et al. (Red.). Forskarskolan FRAM – lärare forskar i de främmande språkens didaktik, s. 127-155. Stockholms University Press. https://doi.org/10.16993/bbg.g
Borger, L., Johansson, S., & Strietholt, R. (2024). How representative is the Swedish PISA sample? A comparison of PISA and register data. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 36, 365-383. https://doi.org/10.1007/s11092-024-09438-5
Börjesson, L. (2017). Betygsättning och bedömning i engelska. I K. Nordgren, C. Odenstad, & J. Samuelsson, (Red.). Betyg i teori och praktik, s.127-140. Gleerups.
Börjesson, L., & Nilsson, S. (2018). Könsskillnader i engelsk språkfärdighet. I G. Erickson (Red.), s. 107-118. http://hdl.handle.net/2077/57683
Börjesson, L. (2022). Om strategier i engelska och moderna språk. https://www.skolverket.se/download/18.3770ea921807432e6c73eef/1660659684645/pdf10052.pdf
Casale, A. (2022). Lärares uppfattningar om elevers användning av engelska utanför skolan och dess inverkan på undervisningen. En kvalitativ enkätundersökning. (Masteruppsats i ämnesdidaktik). Göteborgs universitet. https://hdl.handle.net/2077/73618
Erickson, G. (2009). Nationella prov i engelska - en studie av bedömarsamstämmighet. https://www.gu.se/nationella-prov-frammande-sprak/rapporter-och-skrifter
Erickson, G. (2024). Assessment of Foreign Languages in Sweden. https://www.gu.se/nationella-prov-frammande-sprak/information-om-projektet-nafs
Erickson, G. (Red.). (2018). Att bedöma språklig kompetens – Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk. RIPS, Göteborgs universitet. http://hdl.handle.net/2077/57683 (Se separata kapitelreferenser.)
Erickson, G. (2018). Att bedöma språklig kompetens. I G. Erickson (Red.), s. 15-39. http://hdl.handle.net/2077/57683
Erickson, G. (2023). Bedömning och återkoppling – med fokus på muntlighet. Nordic Journal of Language Teaching and Learning, 11 (1), 70-88. https://doi.org/10.46364/njltl.v11i1.1037
Erickson, G., Bardel, C. & Little, D. (Red.) (2023). Collaborative Research in Language Education: Reciprocal Benefits and Challenges. De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9783110787719
Erickson, G., Bardel, C., Östergren, R., & Rosén, M. (2022). Attitudes and ambiguities – Teachers’ views on second foreign language education in Swedish compulsory school. I C. Bardel, C. Hedman, K. Rejman, & E. Zetterholm (Red.), Exploring Language Education: Global and Local Perspectives, s. 157-223. https://doi.org/10.16993/bbz
Erickson, G., Borger, L., & Olsson, E. (2022). National assessment of foreign languages in Sweden: A multifaceted and collaborative venture. Language Testing, 39(3), 474-493. https://doi.org/10.1177/02655322221075067
Erickson, G., & Olsson, E. (2024). Samverkan ger forskning, forskning ger samverkan. Om hållbar samverkan och ömsesidigt lärande i språk. I A. Nordberg & E. Olsson (Red.), Att utveckla hållbara modeller för praktiknära forskning. RIPS. Göteborgs universitet.
Erickson, G., & Tholin, J. (2022). Overall, a Good Test, but... - Swedish Lower Secondary Teachers' Perceptions and Use of National Test Results of English. Languages, 7(1), 64. https://doi.org/10.3390/languages7010064
Erickson, G., & Sebestyén, Å. (2023). Hur kan bedömning främja språklärande och språkutveckling? Skolverket: Språket lyfter. https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P05139606
Erickson, G. & Åberg-Bengtsson, L. (2012). A Collaborative Approach to National Test Development. I D. Tsagari, & I. Czepes (Red.), Collaboration in Language Testing and Assessment, 93-108. Peter Lang Verlag.
Finndahl, I., & Perrotte, F. (2018). ”Det var faktiskt kul att prata om vardagliga saker som man kan prata om i Frankrike typ”. I G. Erickson (Red.), s. 79-90. http://hdl.handle.net/2077/57683
Finndahl, I. (2022). Young students’ Language Choice in Swedish compulsory school – expectations, learning and assessment. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/74850
Finndahl, I. (2023). “Det är inte lätt att lära sig ett nytt språk, men det är ändå kul” – Elevers upplevelser av att lära sig ett nytt språk i årskurs 6. Lingua 3, 21-23.
Granfeldt, J., Erickson, G., Bardel, C., Sayehli, S., Ågren, M.; Österberg, R. (2023). Speaking French, German and Spanish in Swedish lower secondary school – a study on attained levels of proficiency. Apples - Journal of Applied Language Studies, 17 (2), 91-121. https://apples.journal.fi/article/view/127819
Granfeldt, J., Erickson, G., Bardel, C., Sayehli, S., Ågren, M.; Österberg, R. (2024). Hur långt kommer eleverna i sin muntliga språkfärdighet? En studie av franska, spanska och tyska i slutet av grundskolan. Lingua 2, 21-25.
Gustafsson, J-E, & Erickson, G. (2018). Nationella prov i Sverige – tradition, utmaning, förändring. Acta Didactica Norge, 12(4), 1-20. https://journals.uio.no/adno/article/view/6434/5644
Hedenbratt, L., & Axelson, P. (2018). Motiverad för uppgiften? – Test-taker feedback ur ett genusperspektiv. I G. Erickson (R.), s. 91-105. http://hdl.handle.net/2077/57683
Lindqvist, AK. (2011). Datorbaserad bedömning i språk: forskningsläge, erfarenheter och implikationer. (Masteruppsats i ämnesdidaktik). Göteborgs universitet. http://hdl.handle.net/2077/35630
Lindqvist, AK., Arvidsson, U., & Nilsson, S. (2018). Språkprov på dator – Vad händer då? I G. Erickson (Red.), s. 183-201. http://hdl.handle.net/2077/57683
Little, D. & Erickson, G. (2015). Learner Identity, Learner Agency, and the Assessment of Language Proficiency: Some Reflections Prompted by the Common European Framework of Reference for Languages. Annual Review of Applied Linguistics, 35, 120–139. https://doi.org/10.1017/S0267190514000300
Lodeiro, J. (2012). Bedömning av muntlig reception: en studie av utveckling av nationellt provmaterial i spanska. (Masteruppsats i ämnesdidaktik). Göteborg: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.
Löwenadler, J. (2013). Patterns of variation in the interplay of language ability and general reading comprehension ability in L2 reading. Language Testing, 36(3), 369-390.https://doi.org/10.1177/0265532219826379
Löwenadler, J. (2023). Trends in Swedish and English reading comprehension ability among Swedish adolescents: A study of SweSAT data 2012–2018. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(4), 591-606. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2042841
Löwenadler, J., & Hoff, I. (2018). Usage i kursprovet för Engelska 7. I G. Erickson (Red.), s. 119-137. http://hdl.handle.net/2077/57683
Nihlén, C. & Bjerklund Larsson, A. (2012). National assessment of English for young learners. I Allström, M. & Pinter A.M. (Red). English for Young Learners - Forum 2012. Proceedings from the Conference in Uppsala 19 June 2012, s. 115-121.
Olsson, E. (2016). On the impact of extramural English and CLIL on productive vocabulary. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet. http://hdl.handle.net/2077/41359
Olsson, E. (2018). Vokabulär och bedömning av skriftlig förmåga. I G. Erickson (Red.), s. 139-166. http://hdl.handle.net/2077/57683
Olsson, E., & Sylvén, L. K. (2017). Validity in high-and low-stakes tests: A comparison of academic vocabulary and some lexical features in CLIL and non-CLIL students’ written texts. Oslo Studies in Language, 9(3), 127–146. https://doi.org/10.5617/osla.5852
Olsson, E., Nilsson, S., & Lindqvist, A. (2018). Test-taker feedback i utvecklingsprocessen av nationella prov i engelska. Acta Didactica Norge, 12(4), 1–27. https://doi.org/10.5617/adno.6288
Olsson, E., & Sylvén, L. K. (2024). Cross-curricular CLIL projects in Swedish middle school. Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL), 11(3), 348-36. https://doi.org/10.46364/njltl.v11i2.1181
Schönberg, H., & Lindqvist. AK. (2018). Är det farligt att köra MC? I G. Erickson (Red.), s. 51-66. http://hdl.handle.net/2077/57683
Sebestyén, Å. & Albinsson, H. (2018). Was piensan les élèves? – Test-taker feedback i samband med utprövningar i tyska, spanska och franska. I G. Erickson (Red.), s. 69-77. http://hdl.handle.net/2077/57683
Sebestyén, Å. & Erickson, G. (2023). Hur kan muntlig interaktion bedömas utifrån styrdokumenten i moderna språk? Skolverket: Språket lyfter. https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P05139604
Velling Pedersen, D. (2009). Trying to get it right. I Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november, 2008, s. 141-156. Association Suédoise de Linguistique Appliquée (ASLA).
Åhs, M. (2007). Bedömning av fri skriftlig produktion i engelska – Teori, procedur, process. En studie av de nationella proven. (Masters-uppsats i pedagogik med didaktisk inriktning). Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.