Bild på en hjärna i plast samt en lärare i utbildning
Foto: Kristin Lidell och Gunnar Jönsson

Neurovetenskap och kognition integreras i lärarutbildningarna

Utbildningsvetenskapliga fakulteten och Institutionen för neurovetenskap och fysiologi vid Sahlgrenska akademin har enats om att samarbeta långsiktigt för att integrera kognition och neurovetenskap i lärarutbildningarna.

En avsiktsförklaring har nyligen undertecknats, med målet att skapa en långsiktig och stabil plattform för samverkan mellan Utbildningsvetenskapliga fakulteten och Institutionen för neurovetenskap och fysiologi.

Bakgrund och syfte

Samarbetet mellan fakulteterna har tidigare fokuserat på specialpedagogik och speciallärarutbildningarna inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Men med den förväntade förändringen av lärarutbildningarna under de kommande åren, finns ett ökat behov av att integrera olika perspektiv från kognitionsvetenskapen i utbildningarna. Därför anser Utbildningsvetenskapliga fakulteten att det är av yttersta vikt att utvidga detta samarbete.

Syftet med den nya avsiktsförklaringen är att etablera ett långsiktigt och gemensamt engagemang, oberoende av enskilda individer. Målet är att skapa en robust struktur som möjliggör långsiktig planering och samverkan, särskilt inom specialpedagogik- och speciallärarprogrammen, men även inom andra lärarutbildningar.

Framsteg och nästa steg

För att nå dessa mål ska en arbetsgrupp, bestående av representanter från båda verksamheter, bildas under hösten 2024. Denna grupp kommer att diskutera och utveckla förslag på hur kunskap inom neurovetenskap och kognition kan integreras i lärarutbildningarna.

Arbetsgruppen förväntas även anpassa sina förslag i linje med de nya riktlinjer som kommer att presenteras i en utredning om lärarutbildningarna i november 2024. Den första rapporten från arbetsgruppen väntas vara klar den 31 januari 2025, och kan komma att leda till en överenskommelse om vidare samarbete och utveckling mellan fakulteterna.

Ett viktigt steg mot framtidens lärarutbildning

Detta samarbete markerar ett viktigt steg mot en mer  tvärvetenskaplig och framtidsinriktad lärarutbildning. Genom att föra samman expertis från både utbildningsvetenskap och neurovetenskap strävar parterna efter att stärka lärarnas kunskap och förmåga att hantera de komplexa kognitiva utmaningar som framtidens skola står inför.

Text: Linda Morgan