Händer som håller varandra runt handlederna
Foto: Foto: Vitaliy Pakhnyushchyy

Sex lärosäten samarbetar för att stärka lärarutbildningarna

Sex lärosäten i västra Sverige ska samarbeta för att stärka framtidens lärarutbildningar. Genom att dela erfarenheter, förbättra praktikmöjligheter och knyta utbildningen närmare aktuell forskning, ska de säkerställa att regionens lärarstudenter får en utbildning i toppklass.

Den 1 juli 2024 trädde en ny avsiktsförklaring i kraft, där sex lärosäten i västra Sverige – Göteborgs universitet, Karlstads universitet, Högskolan i Borås, Högskolan Väst, Chalmers tekniska högskola och Jönköping University – formellt enats om att samarbeta inom sina lärarutbildningar. Syftet med samarbetet är att stärka och utveckla lärarutbildningarna i regionen.

– Vi ser att det finns mycket att vinna med ett gemensamt avtal för samverkan av lärarutbildningarna. Framför allt hoppas vi att avtalet kan bidra till olika insatser som stärker kvalitén och utvecklar nya möjligheterna för våra studenter att utbilda sig till lärare. Vi ser framemot att under hösten konkretisera ett antal olika samarbeten inom flera av våra lärarutbildningar, säger Maria Svensson, vicedekan för utbildning på utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs universitet.

Samverkan för att möta utmaningar
De senaste åren har lärarutbildningarna påverkats av en rad faktorer, som färre sökande, svårigheter att genomföra studierna och att ta ut lärarexamen. Dessutom har den politiska styrningen av lärarutbildningarna förändrats, bland annat genom lärarutbildningsutredningen, vilket har skapat nya utmaningar för utbildningsinstitutionerna. För att möta svårigheterna vill ledningarna för de sex lärosätena samverka för att se till att utbildningarna håller hög kvalitet och samtidigt är attraktiva utbildningar för framtidens lärare.

Samarbete om forskning
Samarbetet omfattar områden som utbildningsutbud, kompetensförsörjning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Dessutom ska samarbetet möjliggöra forskningssamverkan i linje med de befintliga ULF-avtalen (Utbildning, Lärande, Forskning), det vill säga de nationella satsningar som ska stärka samverkan mellan skolor och akademin genom att främja forskning inom utbildning och lärande.

Avsiktsförklaringen ger också utrymme för varje enskilt lärosäte att fortsätta samarbeta med andra aktörer och att nya parter kan ansluta sig till samarbetet, förutsatt att de befintliga parterna är överens.

Årlig utvärdering
Samarbetet kommer att utvärderas årligen och kan fortsätta så länge alla parter tycker att som värdefullt.  Om ett lärosäte önskar lämna samarbetet krävs ett skriftligt meddelande med en uppsägningstid på sex månader. Eventuella redan ingångna avtal kommer att fortsätta som vanligt.

Samarbete om lärarutbildningen

FAKTARUTA
Avsiktsförklaringen mellan de sex lärosätena omfattar framtida operativt inriktade samarbetsavtal inom flera områden som rör lärarutbildningen. De specifika områden som dessa avtal kan komma att täcka inkluderar:

1. Utbildningsutbud: Samarbete kring vilka lärarutbildningar som erbjuds vid de olika lärosätena, inklusive möjligheten att samordna eller dela resurser för specifika program eller kurser.

2. Kompetensförsörjning: Avtal om gemensamma insatser för att se till att det finns tillräckligt med kvalificerade lärare och andra utbildare, exempelvis genom gemensamma rekryteringsstrategier eller vidareutbildning av befintlig personal.

3. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU): Samordning av VFU-platser, där studenterna gör praktiska moment ute på skolor, för att säkerställa att alla studenter får högkvalitativ och relevant praktik.

4. Forskningssamverkan: Avtal för att främja gemensam forskning inom utbildning, lärande och andra relevanta områden, i linje med de existerande ULF-avtalen (Utbildning, Lärande, Forskning).