- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Eva Olsson
Eva Olsson
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Eva Olsson
Jag är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.
Jag arbetar med utveckling av de nationella proven i engelska, främst med provet i årskurs 9. Jag undervisar i lärarutbildning och uppdragsutbildning, främst i kurser om engelsk didaktik, styrdokument och bedömning samt språk- och ämnesintegrerat lärande. Jag arbetar också för Enheten för akademiskt språk (ASK) med seminarieverksamhet för universitetets lärare.
Mina forskningsintressen är språk- och ämnesintegrerad undervisning, elevers/studenters skrivutveckling, t.ex. vad avser akademiskt språk, och hur undervisning kan stötta den, elevers lärande av engelska på fritiden samt textanalys och bedömning av elevtexter på engelska.
Jag är knuten till forskningsmiljön Lärande och bedömning i språk (LBS).
-
Exploring English Writing Proficiency among Grade 9 Students in Sweden through Automated Text Analysis of National Test Essays from 2000 to
2022
Eva Olsson, Linda Borger, Sofie Johansson
Language Testing Research Colloquium, Innsbruck 3 juli 2024 - 2024 -
Cross-curricular CLIL projects in Swedish middle
school
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL) - 2024 -
Teachers' understanding of genre pedagogy at a Swedish comprehensive
school
Eva Olsson, Pernilla Andersson Varga, Charlotta Olvegård
Writing Research Across Borders, WRAB, Trondheim, 19 February 2023 - 2023 -
Who is the CLIL/EMI student in
Sweden?
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
ASLA, Stockholms universitet, 220408 - 2022 -
Cross-curricular CLIL projects in Swedish middle
school
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
World CLIL conference, Haag, Nederländerna, 220708. - 2022 -
National assessment of foreign languages in Sweden: A multifaceted and collaborative
venture
Gudrun Erickson, Linda Borger, Eva Olsson
Language Testing - 2022 -
A comparative study of CLIL implementation in upper secondary school in Sweden and students’ development of L2 English academic
vocabulary
Eva Olsson
Language Teaching Research - 2021 -
A baseline study of the vocabulary knowledge of CLIL and non-CLIL students in Swedish middle
school
Eva Olsson, B Kremmel
AILA World Congress of Applied Linguistics, Groningen, Nederländerna, 19 augusti 2021 - 2021 -
Two projects on CLIL in Swedish middle
school
Eva Olsson
ELE (Exploring Language Education), Oslo, 9 juni, 2021 - 2021 -
Undervisning och forskning i samverkan. Om språk- och ämnesintegrerad undervisning på
engelska
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Olin, A. & Hirsh, Å. (Red.) Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag - 2020 -
Att undersöka mellanstadieelevers utveckling av
ordförråd
Eva Olsson, Sofie Johansson
Svenska med didaktisk inriktning, SMDI 14, 19 november 2020. - 2020 -
Developing genre awareness among young
learners
Eva Olsson, Lotta Olvegård
AAAL Conference Atlanta, USA 190310 - 2019 -
English Productive
Proficiency
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools - 2019 -
Test-taker feedback i utvecklingsprocessen av nationella prov i
engelska
Eva Olsson, Sofia Nilsson, AnnaKarin Lindqvist
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge - 2018 -
Vad hände sedan? En uppföljningsstudie av elever i
CLISS-projektet
-
Vokabulär och bedömning av skriftlig
förmåga
Eva Olsson
Erickson, G. (red.) Att bedöma språklig kompetens. Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk - 2018 -
Validity of high- and low-stakes tests for research purposes �– a case study comparing academic vocabulary and some lexical features in high school students’ written
texts
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
EALTA conference, Bochum, Germany. 26 May 2018 - 2018 -
Språk- och ämnesintegrerad undervisning på engelska: betydelsen av undervisningens utformning för elevernas utveckling av akademiskt
ordförråd
Eva Olsson
ASLA symposium ”Klassrumsforskning och språk(ande)”, Karlstad, 12 – 13 april 2018 - 2018 -
Development of English academic vocabulary among L2
learners
Eva Olsson
IAFOR International conference on education, Honolulu, 4 – 6 januari 2018 - 2018 -
Validity in high- and low-stakes tests: A comparison of academic vocabulary and some lexical features in CLIL and non-CLIL students’ written
texts
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Oslo Studies in Language - 2017 -
CLISS – a longitudinal research project on CLIL in
Sweden
Eva Olsson
Keynote presentation 170427, Exchange of Language Education Practice among European Teachers, Nitra, Slovakia - 2017 -
Post-CLIL experiences of learning academic content through L2
English
Liss Kerstin Sylvén, Eva Olsson
Faces of English II conference, Hong Kong, June 1-3 - 2017 -
On the impact of extramural English and CLIL on productive
vocabulary
Eva Olsson
2016 -
Does type of CLIL instruction influence target language
outcomes?
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Paper presenterat vid The 35th Second Language Research Forum, Sep 22-25, 2016, Teachers College, Columbia University, New York City - 2016 -
Academic vocabulary in low and high stakes essays by CLIL and non-CLIL students at upper secondary
level
Liss Kerstin Sylvén, Eva Olsson
LUNAS, Language Use in Nordic Settings, Copenhagen University, May 9-11, 2016 - 2016 -
L2 students’ development of academic vocabulary: the possible impact of two learning
environments
Eva Olsson
BAAL Language Learning and Teaching SIG: Crossing Boundaries – Language Learning and Teaching Inside and Outside the Classroom. University of Lancaster, UK, 30 June 2016. - 2016 -
The effects of extramural English on students'
vocabulary
Eva Olsson
Språk så in i Norden (Språklärarnas riksförbund), 18 april 2016, Stockholm - 2016 -
Extramural English and academic vocabulary. A longitudinal study of CLIL and non-CLIL students in
Sweden
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Apples - Journal of Applied Language Studies - 2015 -
Progress in English academic vocabulary use in writing among CLIL and non-CLIL students in
Sweden
Eva Olsson
Moderna Språk - 2015 -
Development of academic vocabulary in English L2
writing
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
Faces of English: Theory, practice and pedagogy, June 11-13, 2015, University of Hong Kong, Hong Kong - 2015 -
Academic registers in English among Swedish students in upper secondary
school
Eva Olsson, Liss Kerstin Sylvén
WRAB – Writing Research Across Borders, Paris - 2014 -
"Everything I read on the Internet is in English". On the impact of extramural English on Swedish 16-year-old pupils’ writing
proficiency.
Eva Olsson
2012