- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Linda Borger
Linda Borger
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Linda Borger
Forskningsintressen
Mina forskningsintressen omfattar bedömning och betygssättning i skolan, nationella och internationella storskaliga mätningar samt utveckling och validering av prov, med ett särskilt fokus på bedömning av språklig kompetens.
Jag arbetar också i Projektet Nationella prov i främmande språk (NAFS) med analys och provutveckling.
Nuvarande projekt
Forskningsprojekt finansierat av Riksbankens Jubileumsfond där jag tillsammans med projektledare Stefan Johansson (GU) och Rolf Strietholt (TU Dortmund) undersöker relationen mellan elevresultat i PISA och elevernas betyg och nationella provresultat i svenska, matematik och naturvetenskapliga ämnen. Vi analyserar även hur representativt 2018 års PISA-urval är i relation till totalpopulationen.
Engelsk skrivkompetens bland elever i årskurs nio i Sverige – en undersökning av elevtexter från det nationella provet i engelska under perioden 2000 till 2022 genom automatiserad textanalys. Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Projektledare: Eva Olsson.
Undervisning
Jag undervisar inom kurser i bedömning och betygsättning, samt mätlära (klassisk och modern testteori). Jag undervisar även på PIL: Breddad lärarkompetens: Bedömning och examination (PIL303).
Forskningsmiljöer
-
Sambandet mellan läsförståelseresultat i PISA och nationella prov: En fråga om motivation i prov där konsekvenserna är små respektive
stora
Stefan Johansson, Linda Borger, Rolf Strietholt
Nordic Journal of Literacy Research - 2024 -
Exploring English Writing Proficiency among Grade 9 Students in Sweden through Automated Text Analysis of National Test Essays from 2000 to
2022
Eva Olsson, Linda Borger, Sofie Johansson
Language Testing Research Colloquium, Innsbruck 3 juli 2024 - 2024 -
Teachers’ formal qualifications and instruction in grade 4: Effects on student achievement in grade
4 and
6
Mari Lindström, Stefan Johansson, Linda Borger
The European Conference on Educational Research, ECER 2024, European Educational Research Association, EERA - 2024 -
How representative is the Swedish PISA sample? A comparison of PISA and register
data
Linda Borger, Stefan Johansson, Rolf Strietholt
EDUCATIONAL ASSESSMENT EVALUATION AND ACCOUNTABILITY - 2024 -
Does formal teacher competence matter for students’ mathematics achievement? Results from Swedish TIMSS
2019
Mari Lindström, Stefan Johansson, Linda Borger
Educational Research and Evaluation - 2024 -
Understanding the Links Between Teacher Characteristics, Sense of Workload, Discipline and Job
Satisfaction
Mari Lindström, Stefan Johansson, Linda Borger
The European Conference on Educational Research (ECER), The European Educational Research Association (EERA) - 2023 - 2023 -
Are Students Underachieving in PISA? The Issue of Test Motivation in Low-Stakes and High-Stakes
Tests
Linda Borger, Stefan Johansson, Rolf Strietholt
ECER 2023 Glasgow The European Conference on Educational Research - 2023 -
Teachers' Formal Competence and Their Reading Instruction in Grade 4: Effects on Grade 6
Achievement
Stefan Johansson, Mari Lindström, Linda Borger
10th IEA International Research Conference - 2023 -
Teacher Job Satisfaction and Student Mathematics Achievement: Relations to Working Conditions and Teacher
Competence
Mari Lindström, Stefan Johansson, Linda Borger
10th IEA International Research Conference - 2023 -
Does Teachers' Subject-specific Specialization Matter for Students' Mathematics Achievement and Student Assessed Instructional Quality? Results from Swedish TIMSS
2019
Mari Lindström, Stefan Johansson, Linda Borger
The European Conference on Educational Research (ECER), The European Educational Research Association (EERA) - 2022 -
How Robust Are Swedish PISA Scores: the Relationship to National Measures of Student
Achievement
Linda Borger, Rolf Strietholt, Stefan Johansson
ECER 2022; The European Conference on Educational Research (ECER), 1–10 Sep. 2022 - 2022 -
National assessment of foreign languages in Sweden: A multifaceted and collaborative
venture
Gudrun Erickson, Linda Borger, Eva Olsson
Language Testing - 2022 -
Bedömning av muntlig förmåga i engelska – om bedömarvariation och beslutsprocesser ur ett nationellt och europeiskt
perspektiv
Linda Borger
Language and Literature in Education 1: Forskarskolan FRAM – lärare forskar i de främmande språkens didaktik - 2021 -
Evaluating a high-stakes EFL speaking test: Teachers’ practices and
views
Linda Borger
Moderna Språk - 2019 -
Assessing interactional skills in a paired speaking test: Raters’ interpretation of the
construct
Linda Borger
Apples - Journal of Applied Language Studies - 2019 -
Investigating and Validating Spoken Interactional Competence: Rater Perspectives on a Swedish National Test of
English
Linda Borger
2018 -
Raters’ perceptions of second language peer
interaction
Linda Borger
Symposium on Second Foreign Languages in School Contexts, Lund University, December 12-13, 2016 - 2016 -
Looking behind scores – The case of high-stakes oral language performance
assessment
Linda Borger
ECER 2016 "Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers". University College Dublin from 22-26 August, 2016. - 2016 -
Test-taker interaction: How do raters perceive the
construct?
Linda Borger
The 13th Annual Conference of EALTA, Universitat Politècnica de Valencia, Spain 5-8 May, 2016 - 2016 -
Bedömningar av parsamtal i engelska - en studie av bedömarsamstämmighet och
bedömarprofiler
Linda Borger
ASLA: Språk och norm, 21-22 april 2016, Uppsala universitet - 2016 -
Vad ligger bakom bedömningarna? - En studie av bedömarprofiler och bedömningar i muntlig
engelska
Linda Borger
Språkdagar 2015 - Uppdrag språk, Språklärarnas riksförbund, 6-7 mars 2015, Uppsala universitet - 2015 -
Exploring rater variability in a foreign language speaking
test
Linda Borger
The twelfth Annual Conference of EALTA, Copenhagen, Denmark 28th - 31st of May, 2015 - 2015 -
Vad ligger bakom bedömningarna? - en studie av bedömarprofiler och bedömningar i muntlig
engelska
Linda Borger
Nationell ämnesdidaktisk konferens (NÄD), 9-11 april 2014, Göteborgs universitet - 2014 -
Interpreting scores of speaking - a study of rater profiles and
ratings
Linda Borger
The 6th Junior Researcher Meeting in Applied Linguistics 12th–14th May 2014, University of Jyväskylä, Finland - 2014 -
Looking beyond scores - a study of raters and ratings of
speaking
Linda Borger
The eleventh Annual Conference of EALTA, Warwick, United Kingdom 29th of May to 1st of June, 2014 - 2014 -
Looking Beyond Scores. A Study of Rater Orientations and Ratings of
Speaking
Linda Borger
2014