Länkstig

Annika Lilja

Universitetslektor

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Prefekt

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Annika Lilja

Sedan halvårsskiftet 2024 är jag prefekt för Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. Jag är docent i pedagogiskt arbete och har ett lektorat i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen,

Mina forskningsintressen handlar huvudsakligen om etikdidaktik och barns livsfrågor. Under de senaste tio åren har jag tillsammans med kollegor deltagit i studier som på olika sätt tar upp en mångdimensionell etisk kompetens och hållbarhet. Bland annat har vi i EthiCo II-projektet undersökt en skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter genom empiriska studier i åk 5 och åk 8.

Länk till projektets hemsida:

https://www.gu.se/forskning/att-skarpa-den-etiska-blicken-och-rosten

Det här spåret har vi tagit vidare i samverkan med kollegor i Sydafrika, men nu med fokus på lärarstudenter möjligheter att utveckla en mångdimensionell etisk kompetens med hjälp av skönlitteratur.

I studien 'Barn och Läroplan. Existentiella frågor och skolans svar' har vi arbetat med att utveckla kunskap om 11-12-åringar existentiella frågor och dess betydelse i och för utbildning.

Länk till projektets hemsida:

https://www.umu.se/forskning/projekt/barn-och-laroplan-existentiella-fragor-och-skolans-svar

Tillsammans med kollegor i forskningsmiljön Didaktiska klassrumsstudier intresserar vi oss för det vi kallar en situstionell ämnesundervisning, dvs de situationer under en lektion som är oplanerade i den bemärklesen att elever kommer med frågor eller kommentarer som kräver ett snabbt beslut från lärare. Detta är situationer då både "vad-frågan" och "hur-frågan" blir aktuell.

Efter 26 år som mellanstadielärare har jag ett stort intresse för didaktiska frågor, framför allt är det frågan om vad det är som krävs för att lyckas som lärare i olika sammanhang som funnits med som en röd tråd i de olika projekt jag varit och är engagerad i.