- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Ilona Rinne
Ilona Rinne
Universitetslektor
Avdelningen allmän didaktik och pedagogiskt arbeteOm Ilona Rinne
Ilona Rinne är docent i pedagogiskt arbete.
Forskning: Jag disputerade 2015 med avhandlingen Pedagogisk takt i betygssamtal. En fenomenologisk hermeneutisk studie av gymnasielärares och elevers förståelse av betyg. Den bygger på videoanalys av 149 betygssamtal mellan lärare och elev och synliggör hur lärare hanterar två sammanflätade dimensioner av pedagogisk takt: den formella och den mellanmänskliga. Resultatet belyser en mellanmänsklig, existentiell dimension av läraryrket genom att visa hur lärare hanterar moraliska dilemman i samband med betygssättning.
Mitt forskningsintresse riktar sig brett mot frågan vad det innebär att bli och vara lärare. Jag är verksam i tre forskningsprojekt som fokuserar på lärarutbildning:
- Lärartillblivande: En longitudinell studie av lärares identitetsutveckling i Sverige och Danmark
Projektet undersöker hur lärarstudenter utvecklar en professionell identitet under lärarutbildningen och under de första åren som yrkesverksamma.
- Läraryrkets relationella arbete, KAM-projekt.
Projektet riktar sig mot frågan hur lärarstudenter skapar och upprätthåller stödjande och socialt hållbara lärare-elevrelationer i samband med verksamhetsförlagd utbildning, VFU.
- Att växa genom mentorsskap: en aktivitetsbaserad studie om handledares professionella utveckling.
Projektet riktar sig mot den professionella utveckling som VFU-handledare genomgår när de handleder lärarstudenter i verksamhetsförlagd utbildning.
Projektledare: Sally Windsor. Projektet är finansierat av Vetenskapsrået.
https://www.gu.se/forskning/att-vaxa-genom-mentorsskap
I det avslutade forskningsprojektet Examinatorers och handledares förhållningssätt till betygskriterierna, undersöktes hur examinatorer på lärarprogrammet förhåller sig till betygskriterierna och hur de resonerar när de bedömer examensarbeten.
Undervisning och handledning Jag undervisar på grundlärarprogrammets och ämneslärarprogrammets kärn- och VFU-kurser, på masterprogrammet i didaktik samt inom forskarutbildning. Jag handleder examensarbeten på lärarprogrammet och är biträdande handledare för en CUL-doktorand.
Nyckelord: läraridentitet, pedagogisk takt, professionell utveckling, bedömning, läraryrkets relationella aspekter, lärarutbildning, fenomenologi, hermeneutik.
-
Staying attuned, keeping the flow – possibilities and obstacles in teachers’ tactful
acting
Ilona Rinne
Ethics and Education - 2024 -
From parent-teacher relations to professional identity in Danish and Swedish
schools
Ulla Lundqvist, Ilona Rinne, Ali Yildirim
Teachers and Teaching - 2024 -
Growing Through Mentoring – The Professional Development of Mentors in
Sweden
Sally Windsor, Irma Brkovic, Ali Yildirim, Ilona Rinne, Anna Maria Hipkiss
European Conference on Educational Research (ECER), Nicosia, 2024 - 2024 -
Developing relational pedagogy in teacher education. A Swedish case
study.
Ilona Rinne
Relation-Centered Education Network, RCEN - 2024 -
Mentoring factors and processes as predictors of mentor teachers´ professional development: A large-scale survey
study
Ali Yildirim, Irma Brkovic, Sally Windsor, Ilona Rinne, Anna Maria Hipkiss
American Educational Research Association Conference - 2024 -
Mentoring student teachers – a reflection of what you know or who you
are.
Anna Maria Hipkiss, Sally Windsor, Irma Brkovic, Ali Yildirim, Ilona Rinne
Nordic Educational Research Association, NERA - 2024 -
Same grade for different reasons, different grades for the same
reason?
Ilona Rinne
Assessment & Evaluation in Higher Education - 2024 -
Mentor growth through
mentoring
Ilona Rinne, Sally Windsor, Anna Maria Hipkiss, Ali Yildirim, Irma Brkovic
Nordic Educational Research Association, NERA - 2024 -
Determinants of Mentor Teachers´ Self-efficacy Beliefs in
Mentoring
Irma Brkovic, Ali Yildirim, Sally Windsor, Ilona Rinne, Anna Maria Hipkiss
NERA Conference, Malmö, 2024 - 2024 -
“I give and they give back”: Teachers´ views on the professional implications of
mentoring
Ilona Rinne, Sally Windsor, Anna Maria Hipkiss, Ali Yildirim, Irma Brkovic
Professional Development in Education - 2023 -
Mentor
Growth
Sally Windsor, Ali Yildirim, Irma Brkovic, Ilona Rinne, Anna Maria Hipkiss
European Conference for Educational Research (ECER) - Glasgow 2023 - 2023 -
Research note: Growing through mentoring: an activity-based inquiry into mentor teacher growth in knowledge and
practice
Sally Windsor, Irma Brkovic, Ali Yildirim, Ilona Rinne, Anna Maria Hipkiss
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik - 2023 -
“When you get out there, you don't have a toolbox”. A comparative study of student teacher's identity development in Swedish and Danish teacher
education
Ilona Rinne, Ulla Lundqvist, Björn Friis Johannsen, Ali Yildirim
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies - 2023 -
Growing through mentoring: An activity based inquiry into mentor teachers' knowledge and
practices
Sally Windsor, Irma Brkovic, Anna Maria Hipkiss, Ilona Rinne, Ali Yildirim
The European Conference for Educational Research (ECER) Yerevan 2022 - 2022 -
Nordisk Tidskrift för Allmän
Didaktik
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik - 2021 -
Becoming a Teacher: A Comparative Case Study of Preservice Teachers’ Identity Trajectories in Sweden and
Denmark
Ilona Rinne, Ulla Lundqvist, Björn Friis Johannsen, Ali Yildirim
ECER 2021- The European Conference on Educational Research - 2021 -
Pedagogical tact makes visible the complexity in the relational dimension of the teacher
profession
Ilona Rinne, Ann-Louise Ljungblad
Relation-Centered Education Network, Conference 2021 - 2021 -
Analytisk och holistisk bedömning av examensarbeten på
grundlärarprogrammet
Ilona Rinne
Forskning om högre utbildning, Örebro - 2021 -
Pedagogic Being in a Neoliberal School Market: Developing Pedagogical Tact Through Lived
Experience
Ilona Rinne
Phenomenology & Practice - 2020 -
Pedagogisk takt synliggör komplexiteten i läraryrkets relationella
dimension
Ann-Louise Ljungblad, Ilona Rinne
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk - 2020 -
Förord - Nordisk Tidskrift för Allmän
Didaktik
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Nordisk Tiskrift för Allmän Didaktik - 2019 -
Vägskäl och ställningstaganden i didaktiska
studier
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Fenomenologiska sammanflätningar - 2019 -
Jan Bengtsson. En sammanflätandets
filosof
Inger Berndtsson, Annika Lilja, Ilona Rinne
Fenomenologiska sammanflätningar - 2019 -
Fenomenologiska
sammanflätningar
-
Examinatorers och handledares förhållningssätt till
betygskriterierna
Ilona Rinne, Anne Dragemark
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.) - 2019 -
Same mark for different reasons or different marks for same
reasons?
Ilona Rinne
Paper presenterat vid symposium Education in a Globalized world vid Nordic Educational Research Association, Uppsala - 2019 -
Förord - Nordisk Tidskrift för Allmän
Didaktik
Ilona Rinne, Silwa Claesson
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik - 2018 -
Betygssättning – en mångdimensionell aktivitet i lärares
yrkesutövning.
Ilona Rinne
2018 -
Relationella och emotionella aspekter av
betygssamtal
Ilona Rinne
Pedagogisk forskning i Sverige - 2017 -
Bodily ascpects of becoming and being a
teacher
Magnus Levinsson, Annika Lilja, Ilona Rinne, Ola Henricsson, Silwa Claesson
4th Symposium on Phenomenological Educational Science, Humboldt University, Berlin - 2017 -
Likheter och skillnader i bedömning av examensarbeten. En intervjustudie med fyra examinatorer på
lärarprogrammet
Ilona Rinne
2016 -
Omöjligt att uppnå total rättvisa i
betygen.
Ilona Rinne
Skolvärlden - 2016 -
Betygssamtal – en motsägelsefull
historia
Ilona Rinne
Skola och samhälle - 2015 -
Vad kan lärare och elev lära sig av
betygssamtal?
Ilona Rinne
Lärande ur ett livsvärldsperspektiv - 2015 -
Pedagogisk takt i
betygssamtal
Ilona Rinne
2014 -
Betygssamtal – samtal om
betyg?
Ilona Rinne
Motbok. Kritiska perspektiv på styrdokument, lärarutbildning och skola - 2014 -
Att bedöma och bemöta. Förståelsen av betyg så som den visar sig i ett betygssamtal på
gymnasiet
Ilona Rinne
Nordic Studies in Education - 2013 -
Doktorander som kreativa brobyggare – samtal om läraryrkets praktik ur ett nordiskt
perspektiv
Karin Rönnerman, Peter Erlandson, Anna-Carin Bredmar, Marita Cronqvist, Marie Grice, Lisbeth Gyllander, Mikael R. Karlsson, Jaana Nehez, Carina Pettersson, Ilona Rinne, Robert Sjöberg, Sara Stark
Paper presenterat på Högskolepedagogisk konferens vid Göteborgs universitet(HKG2013), 17 oktober 2013. - 2013 -
Betygssamtal
Ilona Rinne
Undervisning och existens - 2011