Länkstig

Åsa Wengelin

Professor

Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
Besöksadress
Renströmsgatan 6
41255 Göteborg
Rumsnummer
F313
Postadress
Box 200
40530 Göteborg

Om Åsa Wengelin

Jag är professor i svenska språket men har en mångvetenskaplig bakgrund. Jag disputerade i lingvistik 2002 på en avhandling skrivprocesserna hos personer med läs- och skrivsvårigheterna. Jag gjorde sedan en postdoc i psykologi i USA med fokus på läs- och skrivutveckling hos en- och flerspråkiga barn. Hemma i Sverige har jag sedan haft tjänster i lingvistik, specialpedagogik och handikappvetenskap innan jag kom till till den här institutionen 2011. För närvarande är jag även gästprofessor i specialpedagogik vid Luleå Tekniska Universitet för att hjälpa till med att bygga upp miljön kring specialiseringen språk-, skriv- och läsutveckling i speciallärarprogrammet.

Mitt forskningsfält, läsning och skrivning som kognitiva processer, befinner sig i skärningsområdet mellan språkvetenskap, kognitionsvetenskap, ämnesdidaktik och specialpedagogik. Min forskning belyser vad barn, unga och vuxna med och utan läs- och skrivsvårigheter faktiskt tänker och gör när de läser och skriver och utvecklar dessa färdigheter – samt hur detta relaterar till arbetsminne och exekutiva funktioner. Jag har särskilt intresserat mig för skrivande, skrivprocesser och skrivsvårigheter dels för att skrivprocesserna är mindre utforskade än läsprocesserna, dels för att skrivande utgör en allt större del av vår vardagskommunikation, och dels för att de som utvecklar eller förvärvar (t.ex. pga afasi efter stroke) läs- och skrivsvårigheter upplever skrivsvårigheterna som både mer utmanande och mer ihållande än lässvårigheterna. Ett annat intresse är läsande under skrivande och relationen mellan läsande och skrivande. Relationen mellan tal- och skriftspråk är också relevant i min forskning.

Exempel på viktiga frågor i min forskning är vilka kognitiva utmaningar skrivaktiviteter och krav på skrivande skapar för barn som håller på att lära sig läsa och skriva och personer med t.ex. dyslexi, språkstörning eller afasi, vilka strategier de har för att möta dessa utmaningar, vad som påverkar detta – såsom skrivredskap, kontext m.m – och slutligen hur pedagogiska och kliniska insatser relaterade till läs- och skrivutveckling/läs- och skrivsvårigheter kan utformas. Bland mina publikationer kan du t.ex. hitta en jämförelse av att skriva på tangentbord och att skriva med penna och papper, flera artiklar om vad som händer när vi låter barn med dyslexi använda taligenkänning för att tala in texten istället för skriva den på tangentbord och hur vi kan hjälpa personer med förvärvade språksvårigheter, afasi, att återerövra sina läs- och skrivförmågor. Just nu arbetar jag tillsammans med kollegor från andra universitet i ett ämnesdidaktiskt projekt om användningen av generativ AI i skolans skrivundervisning och ett kognitionsvetenskapligt projekt om hur hör- och läsförståelse påverkas av olika bakgrundsljud.

Externfinansierade forskningsprojekt

Pågående

Avslutade projekt som jag lett

  • Kommunikationsflödet i texttelefonsamtal (FAS)
  • Att läsa medan man skriver (VR)
  • Att titta på vad man skriver (VR)
  • Ögonrörelser under skrivande (Crafoordska stiftelsen)
  • Att skriva är silver och tala guld – eller? (Stiftelsn Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond och Göteborgs universitet)
  • Pilotprojektet "I huvudet på en lättlästförfattare" (Myndigheten för tillgängliga medier)
  • Utvecklingsmässiga och förvärvade skrivsvårigheter – syntes och fördjupning av 20 års forskning. (Riksbankens jubileumsfond)

Exempel på andra projekt jag har medverkat i under de senaste åren

  • Afasi och syntaktisk struktur i skriftliga berättelser som som finansierades av VR och leddes av Ingrid Henriksson, vid institutionen för neurovtenskap och fysiologi, vid Göteborgs universitet.

Undervisning och handledning

Under innevarande läsår har jag ganska lite undervisning men på senare år har jag på grund- och avancerad nivå framför allt undervisat om barns språk-, skriv- och läsutveckling och läs och skrivsvårigheter i såväl lärar-, logoped- speciallärar- och specialpedagogprogram som i fristående kurser och i psykolingvistik på språkkonsultprogrammet. I forskarutbildningen undervisar jag huvudsakligen om forskningsmetoder och statistik.

Samverkan

Jag föreläser ofta om framför allt skrivprocesser hos elever med läs- och skrivsvårigheter och skrivstöd för dessa, men även om andra aspekter av språk-, läs- och skrivutveckling samt om lättläst och klarspråk. Tidigare har jag suttit i en del referensgrupper: