- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Christina Skodras
Christina Skodras
Universitetsadjunkt
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning matematikOm Christina Skodras
Mina huvudsakliga arbetsområden
Jag undervisar inom grundlärarprogrammet med inriktning F-3 och är kursledare för både den första matematikkursen och den första verksamhetsförlagda utbildningskursen (VFU). Utöver detta undervisar jag i flera andra kurser inom inriktningen och bidrar till att ge blivande lärare en stark pedagogisk och ämnesdidaktisk grund.
Intresseområden
Mitt främsta intresseområde är att utveckla F–3-undervisningen i grundlärarutbildningen, med särskilt fokus på hur matematiska samtal kan gynna elevers lärande. Sedan 2014 har jag, tillsammans med kollegor vid Göteborgs universitet, utvecklat kurser inom grundlärarprogrammet F–3 med utgångspunkt i Realistic Mathematics Education (RME). För detta arbete tilldelades vi 2019 Göteborgs universitets pedagogiska pris.
RME är en undervisningsteori i matematik där matematiska samtal spelar en central roll för att stärka elevers förståelse och resonemang. Genom att diskutera och reflektera över meningsfulla och kontextualiserade matematiska problem får elever möjlighet att fördjupa sin begreppsförståelse. Modeller används som stöd för dessa samtal och hjälper elever att visualisera abstrakta matematiska idéer.
Genom min undervisning strävar jag efter att stärka studenters matematikdidaktiska kompetens och hur de kan använda RME för att skapa en inkluderande och stimulerande matematikundervisning i de tidiga skolåren. Jag arbetar aktivt med att utveckla undervisningsmetoder och kursinnehåll som ger studenterna praktiska verktyg för att använda samtal för att stödja elevers matematiska resonemang.
Nyckelord: matematik, RME, matematiska samtal, lärande
-
Crosscurrents of Swedish Mathematics Teacher
Education
Iben Christiansen, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Christina Skodras, Susanne Frisk, Yvonne Liljekvist, Kerstin Petterson, Kicki Skog, Lovisa Supmter, Hanna Palmér, Astrid Pettersson, Anna Pansell, Anette de Ron, Andreas Ebbelind, Veronica Jadko Kraft, Susanne Engström
International Perspectives on Mathematics Teacher Education - 2021 -
Organisera och skapa goda matematiska
samtal.
Susanne Frisk, Christina Skodras
Nämnaren 2020 (1) - 2020 -
Planera för matematiska
samtal.
Susanne Frisk, Christina Skodras
Nämnaren - 2020 -
Lesson study i
lärarutbildningen
Rimma Nyman, Christina Skodras, Eva-Lena Happstadius , Peter Fredriksson
Nämnaren - 2020 -
A lesson study approach to develop prospective teachers' professional skills - introduction of the equal
sign
Rimma Nyman, Christina Skodras, Eva-Lena Happstadius
Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG), 24 Oktober 2019 - 2019 -
Patterns of Variation in the Work of “Mathematics in the City project”: A Suggested Research
Question
Hanan Innabi, Christina Skodras, Susanne Frisk, Peter Fredriksson
The Mathematics Education for the Future Project – Proceedings of the 15th International Conference. August 4-9, 2019 at Maynooth University, Kildare, Ireland. Rogerson, A., & Morska, J. (red.) - 2019 -
Matematiska samtal i klassrummet - vägar till elevers
lärande
Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Lena Knutsson, Susanne Frisk, Christina Skodras, Britt Holmberg, Florenda Gallos Cronberg
2019 -
Systematic variation in examples in mathematics
teaching
Angelika Kullberg, Christina Skodras
Didactic classroom studies A potential research direction - 2018 -
Questioning questions - revisiting teacher questioning
practices
Cecilia Kilhamn, Christina Skodras
Proceedings of the eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education (MADIF11) - 2018 -
Att leda matematiksamtal i
klassrummet
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Lena Knutsson, Christina Skodras, Florenda Gallos Cronberg, Susanne Frisk, Britt Holmberg
Forskning pågår, 31 oktober, Göteborg - 2018 -
A tool for planning and orchestrating mathematical
discussions
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Florenda Gallos Cronberg, Lena Knutsson, Christina Skodras, Susanne Frisk, Britt Holmberg
Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education - 2018 -
Mathematical classroom discussions- Developing a framework focussing on the teacher's
role
Florenda Gallos Cronberg, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Christina Skodras, Lena Knutsson, Britt Holmberg, Susanne Frisk
The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Perspectives on professional development of mathematics teachers - 2018 -
En förändrad matematikundervisning – utmaningar och
vinster
Cecilia Kilhamn, Christina Skodras, Susanne Frisk, Britt Holmberg
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, 14-15 aug 2017 - 2017 -
The research lesson: Exploring which of the given three sets of lengths could form a
triangle
Florenda Gallos Cronberg, Christina Skodras
The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2017 - 2017 -
Muffles’ truffles - Undervisning i multiplikation med systematiskt varierade
exempel
Christina Skodras
Nämnaren - 2016 -
Triangle inequality and its critical
aspects
Florenda Gallos Cronberg, Christina Skodras
EARLI Special Interest Group 9: Phenomenography and Variation Theory - 2016 -
Reflekterande och Matematiserande
Barn
Cecilia Kilhamn, Christina Skodras, Susanne Frisk, Britt Holmberg
Konferens Forskning pågår - 2015