- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Cecilia Kilhamn
Cecilia Kilhamn
Pedagogisk utvecklare
Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCMOm Cecilia Kilhamn
Undervisning
Cecilia Kilhamn är disputerad i matematikdidaktik och arbetar idag dels som pedagogisk utvecklare på NCM (Nationellt Center för Matematikutbildning) och dels som forskare knuten till Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs Universitet.
På NCM är Cecilia redaktör för tidskriften Nämnaren och arbetar med olika former av kompetensutbildningsupdrag.
Cecilia är temaledare inom förskarskolan CUL där hon tillsammans med Angela Wulff tar hand om doktorander som har en inriktning mot lärande och undervisning i matematik eller naturvetenskap.
Utöver forskning om algebraundervisning har Cecilia ett speciellt intresse för kommunikation i matematik, liksom språkets, skriftliga modeller och symbolers betydelse i matematikundervsiningen. Cecilia har varit vetenskaplig ledare för två utvecklingsprojekt på IDPP under 2010-talet: ROMB och KOMMA.
Sedan 2019 fokuserar Cecilia sin forskning på implementeringen av programmering i matematikämnet i grunskolan.
Forskning
Cecilia Kilhamn forskar om lärande och undervisning av matematik inom främst grundskolan och lärarutbildningen.
Magisteruppsatsen (2003) handlade om hur unga elever i årskurs 3 och 5 kan förstå funktionsbegreppet genom ett laborativt arbetssätt med "funktionslådor"
Doktorsavhandlingen (2011) fokuserar på kopplingen mellan konkreta exempel, metaforer och abstrakt förståelse av negativa tal i grunskolans årskurs 6-9.
Främst rör sig Cecilias forskningsintressen inom området taluppfattning och algebra. Hon har arbetat med projektet VIDEOMAT (Videoinspelad matematikundervisning), en internationell komparativ videostudie i matematik i samarbete med Åbo Akademi (Finland) Universitetet i Agder (Norge) och UCLA (USA) under ledning av Profesor Roger Säljö (LinCS, GU). VIDEOMAT-projektet utforskar introduktion av algebra i årskurs 6 och 7.
Sedan 2019 ingår Cecilia i forskningsprojektet InPAC som handlar om implementeringen av programmering i skolans matematikämne, med speciellt fokus på kopplingen mellan algebra och programmering. Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet och leds av Kajsa Bråting vid uppsala Universitet. Nyckelord Matematikdidaktik, algebra, negativa tal, begrepp, taluppfattning, problemlösning, laborativa arbetssätt, kommunikation i matematik, programmering i skolan
-
From process to object in teachers' introductory algebra
discourse
H. Johansson, Cecilia Kilhamn
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology - 2024 -
Can programming support mathematics learning? An analysis of Swedish lower secondary
textbooks
Rimma Nyman, Kajsa Bråting, Cecilia Kilhamn
International journal of mathematical education in science and technology - 2024 -
Defining and measuring quality in students' mathematical writing: a systematic literature
review
Anna Teledahl, Cecilia Kilhamn, Linda Marie Ahl, Ola Helenius
MATHEMATICS EDUCATION RESEARCH JOURNAL - 2024 -
Defining and measuring quality in students' mathematical writing: a systematic literature
review
Anna Teledahl, Cecilia Kilhamn, Linda Marie Ahl, Ola Helenius
MATHEMATICS EDUCATION RESEARCH JOURNAL - 2024 -
Comparing the integration of programming and computational thinking into Danish and Swedish elementary mathematics curriculum
resources
Raimundo Elicer, Andreas Lindenskov Tamborg, Kajsa Bråting, Cecilia Kilhamn
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education - 2023 -
Språkspalten: Få – färre –
färst
Cecilia Kilhamn
Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning - 2023 -
Vad hände med
programmeringen?
Kajsa Bråting, Lennart Rolandsson, Cecilia Kilhamn
Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning - 2023 -
Transposition of Computing and Programming Knowledge: The Swedish Upper Secondary School during the 1970s and
1980s
Lennart Rolandsson, Cecilia Kilhamn, Kajsa Bråting
J. Hallström & M. de Vries (red.), Programming and computational thinking in technology education: Swedish and international perspectives - 2023 -
Writing down the Solution Separate from Solving the
Problem
Anna Teledahl, Cecilia Kilhamn, Ola Helenius, Linda Marie Ahl
For the Learning of Mathematics - 2023 -
TRR - vi introducerar talet
1/2
Caroline Nagy, Cecilia Kilhamn
Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning - 2023 -
Programming and mathematical competencies: the case of
Sweden
Kajsa Bråting, Cecilia Kilhamn, Lennart Rolandsson
U.T. Jankvist & E. Geraniou (red.), Mathematical Competencies in the Digital Era from a Networking of Theories Point of View - 2022 -
Variables in early algebra: exploring didactic potentials in programming
activities
Cecilia Kilhamn, Kajsa Bråting, Ola Helenius, J. Mason
ZDM - the International Journal on Mathematics Education - 2022 -
Quality in students’ writing in
mathematics
Anna Teledahl, Ola Helenius, Cecilia Kilhamn, Linda Marie Ahl
Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) - 2022 -
Tinkering in Algebra - the case of
John
Cecilia Kilhamn
Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Feb 2022, Bozen-Bolzano, Italy. - 2022 -
Exemplifying different methodological approaches of analysing textbooks
in
mathematics
Kajsa Bråting, Cecilia Kilhamn, Olov Viirman, Ida Bergvall, Hanna Knutson, Rimma Nyman, Matilda Hallbäck, Johanna Pejlare
Proceedings of MADIF 13 The thirteenth research conference of the Swedish Society for Research in Mathematics Education Växjö, March 29–30, 2022 - 2022 -
The Integration of Programming in Swedish School Mathematics: Investigating Elementary Mathematics
Textbooks
Kajsa Bråting, Cecilia Kilhamn
Scandinavian Journal of Educational Research - 2022 -
En klassrumsaktivitet med
olikheter
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn
Skolverket - 2022 -
Större, mindre eller
lika?
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn
Skolverket - 2022 -
Likheter och olikheter i samband med
bråk
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn
Skolverket - 2022 -
Teachers’ arguments for including programming in mathematics
education
Cecilia Kilhamn, Kajsa Bråting, Lennart Rolandsson
G.A. Nortvedt, N.F. Buchholtz, J. Fauskanger, F. Hreinsdóttir, M. Hähkiöniemi, B. E. Jessen, …, A. Werneberg (Eds.) Bringing Nordic mathematics education into the future. Papers from NORMA 20. Preceedings of the Ninth Nordic Conference on Mathematics Education - 2021 -
Programmering i
matematik?
Cecilia Kilhamn, Kajsa Bråting
Nämnaren - 2021 -
Crosscurrents of Swedish Mathematics Teacher
Education
Iben Christiansen, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Christina Skodras, Susanne Frisk, Yvonne Liljekvist, Kerstin Petterson, Kicki Skog, Lovisa Supmter, Hanna Palmér, Astrid Pettersson, Anna Pansell, Anette de Ron, Andreas Ebbelind, Veronica Jadko Kraft, Susanne Engström
International Perspectives on Mathematics Teacher Education - 2021 -
Utmaningar och
möjligheter
Cecilia Kilhamn, Lennart Rolandsson
Programmering i skolmatematiken - 2021 -
Syntax och semantik i programmering och
matematik.
Kajsa Bråting, Cecilia Kilhamn
Programmering i skolmatematiken – möjligheter och utmaningar - 2021 -
Programmering i skolmatematiken – möjligheter och
utmaningar.
Kajsa Bråting, Cecilia Kilhamn, Lennart Rolandsson
2021 -
Matematikord på 26 olika
språk
Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2021 -
Integrating programming in Swedish school mathematics: description of a research
project
Kajsa Bråting, Cecilia Kilhamn, Lennart Rolandsson
Y. Liljekvist, L. Björklund Boistrup, J. Häggström, L. Mattsson, O. Olande, H. Palmér (Eds.), Sustainable mathematics education in a digitalized world. Proceedings of MADIF12 - 2021 -
Programmering i svensk
skolmatematik
Cecilia Kilhamn, L. Rolandsson, K. Bråting
LUMAT - 2021 -
Exploring the intersection of algebraic and computational
thinking
Kajsa Bråting, Cecilia Kilhamn
Mathematical Thinking and Learning - 2021 -
Språkspalten: Kom låt oss
bråka
Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2021 -
Språkspalten: Från, med och mellan – små ord med stor
betydelse
Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2020 -
Algebra på dubbel
tallinje
Britt Holmberg, Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2020 -
Språkspalten: Ett strategiskt
metodval
Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2020 -
Språkspalten: Diskreta tal är inte
diskreta
Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2020 -
Algebraic thinking in the shadow of
programming
Cecilia Kilhamn, Kajsa Bråting
U. T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen, & M. Veldhuis (Eds..), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, CERME11 - 2019 -
Språkspalten: Att räkna eller beräkna – det är
frågan
Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2019 -
Språkspalten: Enade vi stå, söndrade vi
falla
Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2019 -
Algebra teachers’ questions and quandaries – Swedish and Finnish algebra teachers discussing
practice.
Cecilia Kilhamn, Ann-Sofi Röj-Lindberg
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education - 2019 -
Algebra i
grundskolan
-
Participation and Mathematization in Introductory Algebra Classrooms: The Case of
Sweden
Cecilia Kilhamn, Thomas Hillman, Roger Säljö
Encountering Algebra. A Comparative Study of Classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. Kilhamn C., Säljö R. (red.) - 2019 -
Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms:
Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. C. Kilhamn & R. Säljö (red.) - 2019 -
Kommunikation i
matematikundervisning
Lena Knutsson, Cecilia Kilhamn
Vetenskaplighet i högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.) - 2019 -
Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden and the
USA
-
Opportunities for learning: the use of variation to analyse examples of a paradigm shift in teaching primary mathematics in
England
Thabit Al-Murani, Cecilia Kilhamn, Anne Watson, Deborah Morgan
Research in Mathematics Education - 2019 -
Matematiska samtal i klassrummet - vägar till elevers
lärande
Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Lena Knutsson, Susanne Frisk, Christina Skodras, Britt Holmberg, Florenda Gallos Cronberg
2019 -
Rika lösningar på rika problem - Felblandad
saft
Anna Ida Säfström, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman
Nämnaren - 2019 -
Video studies in classroom research. Hidden dimensions of teaching and
learning.
Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Britt Holmberg, Elisabeth Rystedt
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) - 2019 -
Mathematics education research in Sweden: National presentation at PME
42
Cecilia Kilhamn, Ola Helenius, Peter Nyström
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, pp. 273-297). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.) - 2018 -
Svenska avhandlingar i matematikdidaktik de senaste 100
åren
Cecilia Kilhamn
SMDFbladet - 2018 -
Teachers’ queries about algebra
teaching
Cecilia Kilhamn, Ann-Sofi Röj Lindberg
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, p. 84). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.) - 2018 -
Lost in
translation
Cecilia Kilhamn
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, p. 259). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.) - 2018 -
Questioning questions - revisiting teacher questioning
practices
Cecilia Kilhamn, Christina Skodras
Proceedings of the eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education (MADIF11) - 2018 -
Different Differences: Metaphorical Interpretations of “Difference” in Integer Addition and
Subtraction
Cecilia Kilhamn
Exploring the Integer Addition and Subtraction Landscape. L. Bofferding & N. Wessman-Enzinger (eds) - 2018 -
Digitalt matematikverktyg på
distans
Cecilia Kilhamn, Thomas Lingefjärd
Digitalisering av högre utbildning. S. Hrastinski (red) - 2018 -
Att leda matematiksamtal i
klassrummet
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Lena Knutsson, Christina Skodras, Florenda Gallos Cronberg, Susanne Frisk, Britt Holmberg
Forskning pågår, 31 oktober, Göteborg - 2018 -
A tool for planning and orchestrating mathematical
discussions
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Florenda Gallos Cronberg, Lena Knutsson, Christina Skodras, Susanne Frisk, Britt Holmberg
Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education - 2018 -
Mathematical classroom discussions- Developing a framework focussing on the teacher's
role
Florenda Gallos Cronberg, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Christina Skodras, Lena Knutsson, Britt Holmberg, Susanne Frisk
The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Perspectives on professional development of mathematics teachers - 2018 -
Transposition of Knowledge: Encountering Proportionality in an Algebra
Task
Anna L.V. Lundberg, Cecilia Kilhamn
International Journal of Science and Mathematics Education - 2018 -
Laborativ matematik - undersökande
arbetssätt
Cecilia Kilhamn
Att bli lärare i matematik - 2018 -
Interaktion i matematikklassrummet - frågor, svar och
dokumentation
Cecilia Kilhamn, Yvonne Liljekvist
Att bli lärare i matematik - 2018 -
Uppslaget -
Lotteriet
A. Eckert, Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2017 -
En förändrad matematikundervisning – utmaningar och
vinster
Cecilia Kilhamn, Christina Skodras, Susanne Frisk, Britt Holmberg
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, 14-15 aug 2017 - 2017 -
Addition med bråk på
tallinjen
Britt Holmberg, Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2016 -
Reflekterande och matematiserande barn - en
utmaning
Cecilia Kilhamn, Susanne Frisk
Nämnaren - 2016 -
Addition med bråk på
tallinjen
Britt Holmberg, Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2016 -
What’s there in an n? Investigating contextual resources in small group discussions concerning an algebraic
expression.
Elisabeth Rystedt, Cecilia Kilhamn, Ola Helenius
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education - 2016 -
Moving in and out of contexts in collaborative reasoning about
equations
Elisabeth Rystedt, Ola Helenius, Cecilia Kilhamn
Journal of Mathematical Behavior - 2016 -
Enhancing Engagement in Algebra: Didactical Strategies implemented and Discussed by
Teachers
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn
Scandinavian Journal of Educational Research - 2015 -
Reflekterande och Matematiserande
Barn
Cecilia Kilhamn, Christina Skodras, Susanne Frisk, Britt Holmberg
Konferens Forskning pågår - 2015 -
Tallinjen som tankemodell vid addition och subtraktion med negativa
tal
Cecilia Kilhamn
Novemberkonferansen 24-25 november 2015 i Trondheim - workshop - 2015 -
Reflekterande och matematiserande
barn
Cecilia Kilhamn
Plenumföreläsning på Novemberkonferansen 24-25 november 2015 i Trondheim. Meningsfull matematikk for alle. - 2015 -
Unga matematiker i
arbete
Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2015 -
Subtraktion på den tomma
tallinjen
Britt Holmberg, Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2014 -
Distribution of lesson time in introductory algebra classes from four
countries
Anna-Maija Partanen, Cecilia Kilhamn
Röj-Linberg, A-S., Burman, L., Kurtén-Finnäs, B. & Linnanmäki, K. (Eds.) Spaces of learning: past, present and future. Proceedings of the FMSERA 30th annual symposium in Vaasa, November 6-8, 2013 - 2014 -
Tallinjen som ett didaktiskt
redskap
Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2014 -
When does a variable vary? Identifying mathematical content knowledge for teaching
variables.
Cecilia Kilhamn
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education - 2014 -
Structural and Pedagogical Diversity in Swedish Grade Six Algebra
Classrooms
Cecilia Kilhamn, Thomas Hillman
Proceedings of the ninth annual conference of the Swedish Society for Mathematics Education Research (MADIF) - 2014 -
The Lemon Squash
Task
Anna L.V. Lundberg, Cecilia Kilhamn
Task Design in Mathematics Education. Proceedings of ICMI Study 22 [Ed. C. Margolinas ] - 2013 -
Comparing and ordering fractions - a learning
study
Kristina Drageryd, Malin Erdtman, Cecilia Kilhamn
WALS, international Conference 2013 in Gothenburg, Sweden. Lesson and learning study as teacher research. September 6-9, 2013 - 2013 -
Seeking hidden dimensions of algebra teaching through video
analysis.
Cecilia Kilhamn, Ann-Sofi Röj-Linberg
B. Grevholm, P. S. Hundeland, K. Juter, K. Kislenko & P.-E. Persson (Eds.), Nordic research in mathematics education, past, present and future - 2013 -
Hidden differnces in teachers' approach to algebra - a comparative case study of two
lessons
Cecilia Kilhamn
CERME8, Antalya Turky, 2013 - 2013 -
Tallinjen - en bro mellan konkreta modeller och abstrakt
matematik
Kristina Drageryd, Malin Erdtman, Ulrika Persson, Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2012 -
Enhancing engagement in algebra: A focus group study of teachers and their teaching in grade
6-7
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn
BSRLM-NORME, University of Cambridge - 2012 -
The role of justification in small group discussions on
patterning
Cecilia Kilhamn
Smith (Ed.), Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics - 2012 -
Making Sense of Negative
Numbers
Cecilia Kilhamn
2011 -
Making Sense of Negative
Numbers
Cecilia Kilhamn
Voices on learning and instruction in mathematics - 2011 -
Addition and subtraction of negative numbers using extensions of the metaphor "arithmetic is motion along a
path".
Cecilia Kilhamn
C. Winsløw (Ed.), Nordic research in mathematics education. Proceedings from NORMA08 in copenhagen, April 21-April 25, 2008 - 2009 -
Making Sense of Negative Numbers Through Metaphorical
Reasoning
Cecilia Kilhamn
C.Bergsten, B. Grevholm & T. Lingefjärd (Eds.), Perspectives on Mathematical Knowledge. Madif6, Stockholm 2008 - 2009 -
The notion of number sense in relation to negative
numbers
Cecilia Kilhamn
M. Tzekaki, M. Kaldrimidou & H. Sakonidis (Eds.), Proceedings of the 33rd conference of the international group for the psychology of mathematics education - 2009 -
Negative numbers and metaphorical
reasoning.
Cecilia Kilhamn
M. Tzekaki, M. Kaldrimidou & C. Sakonidis (Eds.), Proceedings of the 33rd conference of the international group for the psychology of mathematics education - 2009 -
Hur kan minus minus bli
plus?
Cecilia Kilhamn
Matematikbiennalen: Matematik - en huvudsak. Stockholm, januari 2008 - 2008 -
Funktionslådor
Cecilia Kilhamn
Nämnaren - 2004 -
Att undervisa om funktioner i år 3 och 5 med hjälp av
funktionslådor.
Cecilia Kilhamn
Matematikbiennalen: Matematik bygger broar mellan människor, kulturer, tidsepoker och vetenskaper. Malmö, januari 2004 - 2004 -
Är funktioner något för barn? – en konkret introduktion till funktionsbegreppet i grundskolans lägre
årskurser.
Cecilia Kilhamn
2003