Daniel Bergh
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Daniel Bergh
Forskningsintressen
Ett av mina forskningsintressen handlar om vad som kan tänkas påverka elevers prestationer i skolan, men också deras psykiska hälsa. Jag är särskilt intresserad av det ömsesidiga sambandet mellan skolprestationer och psykisk ohälsa. I det sammanhanget försöker jag ta reda på hur olika variabler på individnivå och på skolnivå kan tänkas påverka sambandet för olika undergrupper av elever.
Ett andra, men relaterat forskningsintresse är metodologiskt, där jag intresserar mig för olika skalors mätegenskaper. Jag har ett särskilt starkt intresse för psykometriska analyser som baserar sig på modern testteori och Rasch Measurement Theory. Den så kallade Raschmodellen är ett mycket värdefullt verktyg som kan användas för att ta reda på om ett antal variabler kan användas tillsammans för att konstruera en endimensionell variabel, men också för att ta reda på om den konstruerade variabeln fungerar på samma sätt för olika undergrupper. Detta är en mycket viktig förutsättning om vi vill göra rättvisa statistiska jämförelser mellan individer som tillhör olika grupper.
Undervisning
Jag undervisar ofta inom kurser om kvantitativ metod, pedagogisk bedömning och utvärdering. Jag är också ofta anlitad som handledare och examinator vid våra kandidat- och masterutbildningar.
Övriga uppdrag
Jag är vetenskaplig ledare för nationella prov och bedömningsstöd i samhällskunskap:
https://www.gu.se/nationella-prov-i-samhallskunskap
Jag är också ordförande i programrådet för programmet Pedagogik, kandidatprogram:
https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/pedagogik-kandidatprogram-s1ped
Forskningsmiljö
https://www.gu.se/forskning/forutsattningar-utbildning-resultat-fur
Research Gate