Länkstig

Helena Dahlberg

Universitetslektor

Lärande och ledarskap för hälsoprofessioner
Besöksadress
Arvid wallgrens backe hus 1 och 2
41346 Göteborg
Postadress
Box 457
40530 Göteborg

Om Helena Dahlberg

Helena Dahlberg är Docent i vårdvetenskap, Fil. Dr. i idéhistoria, Fil.mag. i filosofi, samt Feldenkrais-pedagog

Min forskning har varit vetenskapsteoretiskt präglad men initierad av både vårdvetenskap, pedagogik och lärande. Mitt intresse är relationen mellan teori och praxis i såväl vetenskaplig kunskap som i kunskapen om vård. Jag har undersökt spänningsfältet mellan det praktiska görandet i t.ex. dramapedagogik och Feldenkrais och det teoretiska vetandet inom kunskapsteori och fenomenologi. Jag söker efter punkten mellan görandet och vetandet, mellan det praktiska utförandet och reflektioner kring detta utförande.

Min forskning undersöker också kvalitativ metodologi och jag har medverkat till utvecklingen av en empirisk forskningsansats grundad på fenomenologisk och hermeneutisk filosofi som publicerats i böcker (Reflective Lifeworld Research, 2008) och flertalet artiklar. Denna forskning inom kvalitativ metodik har bland annat haft fokus på evidensfrågan och därför inkluderat aspekter av forskarens öppenhet, samt den problematik som har knutits till distinktionen mellan beskrivning respektive tolkning inom fenomenologisk/hermeneutisk forskning. Det är framför allt den levda kroppens dubbelhet såsom både subjektiv och objektiv, egen och främmande, aktiv och passiv, som har engagerat mig, samt vad detta har för betydelse för forskning och lärande. Med utgångspunkt i Merleau-Pontys kroppsfenomenologi har jag arbetat med hur aspekter av bland annat kroppslighet, intentionalitet och intersubjektivitet påverkar och utvecklar både empiriska forskningsprojekt och lärandet t.ex. i sjuksköterskeutbildningen.

Jag undervisar i dramapedagogik (där Feldenkrais ingår), vetenskapsteori, kvalitativ metodik samt fenomenologisk epistemologi och ontologi. Inom dramapedagogiken innebär undervisningen både praktiska övningar och reflektion, med syfte att låta studenterna utforska de olika dramaövningarna och känna tillit till sig själva och de andra i rummet. Reflektionerna har visat sig både undersökande och givande, då de kunnat bearbeta sina egna erfarenheter och föra dem vidare mot att bättre förstå det teoretiska kunnandet. Inom vetenskapsteori och kvalitativ metodik har dramapedagogiken visat sig vara pedagogiskt användbar, där erfarenheten och reflektionen också utvecklar det teoretiska kunnandet. Jag har undervisat både i Sverige och utomlands, t.ex. doktorander och studenter i omvårdnad, blivande arkitekter, fysioterapeuter och psykologer, såväl som studenter i globala studier, interaktiv design och konstvetenskap.

Forskning och undervisning utgår från min livsuppgift; att utveckla pedagogiken kring både teori och praxis, mellan görandet och reflektionen kring detta görande.

Nyckelord Levd kropp, teori-praxis, kvalitativ ansats, kvalitativ metod, fenomenologi, Merleau-Ponty