- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Jonas Lindbäck
Jonas Lindbäck
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Jonas Lindbäck
Doktor i barn och ungdomsvetenskap och verksam som biträdande forskare samt universitetslektor. Mitt huvudsakliga forskningsintresse riktar sig mot unga, skola, segregation och identitet. I min avhandling följde jag, med utgångspunkt i de ökade resultatskillnaderna och segregationen i svensk skola, elever i årskurs åtta och nio på en skola i ett socioekonomiskt utsatt område. De stora städernas stigmatiserade förorter är de som har drabbats hårdast av de senaste decenniernas förändringar av utbildningssystemet och i flera av skolorna i dessa områden saknar omkring hälften av eleverna behörighet till gymnasiet. Utifrån en etnografisk ansats intresserade jag mig för hur det är möjligt att förstå skolvardagen i en av dessa skolor, främst utifrån hur eleverna resonerar, förhandlar och positionerar sig i relation till sin skola och utbildning, samt i relation till berättelserna om skola och elever i förorten. Men jag intresserar mig även för lärarna och hur vi kan förstå de utmaningar och möjligheter som arbetet i dessa skolor kan innebära. Några av resultaten i avhandling visar på skolans viktiga funktion som social plats och fristad för eleverna, och ett annat visar på elevernas positiva förhållande till utbildning deras betyg till trots.
För närvarande medverkar jag i forskningsprogrammet Mellan resignation och framtidstro, 2020-2024, där jag ingår i två olika projekt. Det ena studerar niondeklassare i socioekonomiskt utsatta områden och deras förhållande till skola, utbildning och sina möjligheter. Det andra projektet studerar lärande i informella sammanhang och civilsamhällets organisering i motsvarande områden.
Utöver forskning medverkar jag i undervisning på förskollärarprogrammet samt grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem.
-
En fattig skola? Elevers berättelser om skolan, viljan att vara vanlig och gemenskapen i
förorten.
Jonas Lindbäck
Synliggjord skolkultur - 2024 -
Skolstängningar förvärrar problemen i utsatta
områden
Ove Sernhede, Jonas Lindbäck, David Nilsson
Göteborgs Posten - 2024 -
Stäng inte ”dåliga” skolor – skolan är många utsatta elevers enda
trygghet
Ove Sernhede, Jonas Lindbäck, David Nilsson
Göteborgs Posten - 2024 -
Vi måste kunna problematisera samverkan med näringslivet i
förorterna
David Nilsson, Ove Sernhede, Jonas Lindbäck
Göteborgs Posten - 2024 -
Utsatta områden ska inte stöttas med välgörenhet utan med sociala
reformer
David Nilsson, Ove Sernhede, Jonas Lindbäck
Göteborgs Posten - 2024 -
Worst School in Town? Students in Disadvantaged Neighbourhoods Reclaiming Representations of Their
School
Nils Hammarén, Jonas Lindbäck
Migrant Youth, Schooling and Identity. Perspectives and Experiences from Northern Europe, Eds. Nils Hammarén, Biörn Ivemark & Live Stretmo - 2024 -
Civil society social work in stigmatized areas - gang violence, municipals
distrust and emancipatory
possibilities
Jonas Lindbäck, Marcus Herz
Social Work as Emancipatory Practice - Creating Pathways towards Social Justice - 2024 -
Worst school in town? Students in disadvantaged neighbourhoods reclaiming representations of
their
school.
Jonas Lindbäck, Nils Hammarén
Sociologidagarna 2024 - 2024 -
Mellan resignation och framtidstro. Livsvillkor och lärande hos förortens
unga.
Ove Sernhede, Nils Hammarén, Johannes Lunneblad, Sara Uhnoo, Majsa Allelin, Kristina Alstam, Helene Fransson, Marcus Herz, Jonas Lindbäck
2024 -
Precarious Pro-school Positions: Boys and Schooling in a Stigmatized Urban
Area
Jonas Lindbäck, Nils Hammarén
YOUNG - 2023 -
Grundskolan är slut, men vad händer sen? Om skola och elever i
förorten
Jonas Lindbäck
Socialmedicinsk Tidskrift - 2022 -
Sluta svartmåla unga killar i
förorten
Jonas Lindbäck
Göteborgs Posten - 2022 -
En antipluggkultur, eller? Om pojkar, skola och lärande i en stigmatiserad
stadsdel
Nils Hammarén, Jonas Lindbäck
Forskning pågår 2021. Fortbildningskonferens vid Göteborgs universitet. - 2021 -
Värsta bästa skolan - Om unga i förorten och segregationen i
skolan
Jonas Lindbäck
2021 -
Skolan och den territoriella stigmatiseringen – Om två skolor i den urbana
periferin
Ove Sernhede, Jonas Lindbäck, Johannes Lunneblad
Educare - 2016 -
"Allt börjar här" - en skildring av den segregerade
skolan
Jonas Lindbäck
Låt alla stenar rulla. Lärande, estetik, samhälle - 2016 -
School segregation – Urban areas and increasing difference in Swedish secondary
schools
Jonas Lindbäck
Nordic Youth Research Symposium (NYRIS) 13, 15-17 juni 2016, Trollhättan - 2016 -
Segregationen i skolan – mening, motivation och motstånd bland
högstadieelever
Jonas Lindbäck
Barn och unga i fokus, 29 maj 2015, Högskolan Väst, Trollhättan. - 2015 -
Bokomtale - Harriet Bjerrum Nielsen (red.): Forskjeller i klassen - Nye perpektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen. Universitetsforlaget 2014, 229
sider.
Jonas Lindbäck
Sosiologi i dag - 2014 -
"Jag vill också vara en av er". Om gymnasieelevers skolval i den delade
staden
Jonas Lindbäck, Ove Sernhede
Bunar & Sernhede (red): Skolan och ojämlikhetens urbana geografi. Om skolan, staden och valfriheten - 2013 -
Ökande klyftor och bristande
likvärdighet
Jonas Lindbäck
Expressen GT - 2013 -
Divided Cities, Divided
Schools
Ove Sernhede, Jonas Lindbäck
Youth and Marginalisation: Young People from Immigrant Families in Scandinavia - 2013 -
Marginalized youth - In the school, the city and
society
Jonas Lindbäck
Goldsmiths Graduate Festival 2013, 29 April - 17 May, London. - 2013 -
Från förorten till innerstaden och tillbaka igen - gymnasieskolan, valfriheten och den segregerade
staden
Ove Sernhede, Jonas Lindbäck
Educare - 2012 -
Att Ta Vid - socialt och pedagogiskt arbete på slutna
institutioner
Lisa Asp-Onsjö, Jonas Lindbäck, Ove Sernhede
2012 -
Det "integrerade" gymnasiet och den segregerade
staden
Ove Sernhede, Jonas Lindbäck
Utbildning och demokrati - 2010