- Home
- About
- Find staff
- Jonas Lindbäck
Jonas Lindbäck
Senior Lecturer
Department of Education, Communication and LearningAbout Jonas Lindbäck
Ph.D. in child and youth studies. My main research interests are youth, urban segregation, identity and education. In my doctoral thesis I did an ethnographic study of urban youth from immigrant dense and disadvantaged neighbourhoods with a focus on their relationship to schooling and education. The background is the increased school segregation and differences in results between schools in Sweden over the last three decades, whose negative effect is most apparent in relationship to schools in the disadvantaged neighbourhoods in the urban periphery. In my dissertation I studied how the youth themselves described their everyday life in school, the importance and meaning the ascribed their local school, and how they positioned themselves in relation to education as well as their place and future prospects.
-
Worst School in Town? Students in Disadvantaged Neighbourhoods Reclaiming Representations of Their
School
Nils Hammarén, Jonas Lindbäck
Migrant Youth, Schooling and Identity. Perspectives and Experiences from Northern Europe, Eds. Nils Hammarén, Biörn Ivemark & Live Stretmo - 2024 -
Civil society social work in stigmatized areas - gang violence, municipals
distrust and emancipatory
possibilities
Jonas Lindbäck, Marcus Herz
Social Work as Emancipatory Practice - Creating Pathways towards Social Justice - 2024 -
Worst school in town? Students in disadvantaged neighbourhoods reclaiming representations of
their
school.
Jonas Lindbäck, Nils Hammarén
Sociologidagarna 2024 - 2024 -
Mellan resignation och framtidstro. Livsvillkor och lärande hos förortens
unga.
Ove Sernhede, Nils Hammarén, Johannes Lunneblad, Sara Uhnoo, Majsa Allelin, Kristina Alstam, Helene Fransson, Marcus Herz, Jonas Lindbäck
2024 -
Precarious Pro-school Positions: Boys and Schooling in a Stigmatized Urban
Area
Jonas Lindbäck, Nils Hammarén
YOUNG - 2023 -
Grundskolan är slut, men vad händer sen? Om skola och elever i
förorten
Jonas Lindbäck
Socialmedicinsk Tidskrift - 2022 -
Sluta svartmåla unga killar i
förorten
Jonas Lindbäck
Göteborgs Posten - 2022 -
En antipluggkultur, eller? Om pojkar, skola och lärande i en stigmatiserad
stadsdel
Nils Hammarén, Jonas Lindbäck
Forskning pågår 2021. Fortbildningskonferens vid Göteborgs universitet. - 2021 -
Värsta bästa skolan - Om unga i förorten och segregationen i
skolan
Jonas Lindbäck
2021 -
Skolan och den territoriella stigmatiseringen – Om två skolor i den urbana
periferin
Ove Sernhede, Jonas Lindbäck, Johannes Lunneblad
Educare - 2016 -
"Allt börjar här" - en skildring av den segregerade
skolan
Jonas Lindbäck
Låt alla stenar rulla. Lärande, estetik, samhälle - 2016 -
School segregation – Urban areas and increasing difference in Swedish secondary
schools
Jonas Lindbäck
Nordic Youth Research Symposium (NYRIS) 13, 15-17 juni 2016, Trollhättan - 2016 -
Segregationen i skolan – mening, motivation och motstånd bland
högstadieelever
Jonas Lindbäck
Barn och unga i fokus, 29 maj 2015, Högskolan Väst, Trollhättan. - 2015 -
Bokomtale - Harriet Bjerrum Nielsen (red.): Forskjeller i klassen - Nye perpektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen. Universitetsforlaget 2014, 229
sider.
Jonas Lindbäck
Sosiologi i dag - 2014 -
"Jag vill också vara en av er". Om gymnasieelevers skolval i den delade
staden
Jonas Lindbäck, Ove Sernhede
Bunar & Sernhede (red): Skolan och ojämlikhetens urbana geografi. Om skolan, staden och valfriheten - 2013 -
Ökande klyftor och bristande
likvärdighet
Jonas Lindbäck
Expressen GT - 2013 -
Divided Cities, Divided
Schools
Ove Sernhede, Jonas Lindbäck
Youth and Marginalisation: Young People from Immigrant Families in Scandinavia - 2013 -
Marginalized youth - In the school, the city and
society
Jonas Lindbäck
Goldsmiths Graduate Festival 2013, 29 April - 17 May, London. - 2013 -
Från förorten till innerstaden och tillbaka igen - gymnasieskolan, valfriheten och den segregerade
staden
Ove Sernhede, Jonas Lindbäck
Educare - 2012 -
Att Ta Vid - socialt och pedagogiskt arbete på slutna
institutioner
Lisa Asp-Onsjö, Jonas Lindbäck, Ove Sernhede
2012 -
Det "integrerade" gymnasiet och den segregerade
staden
Ove Sernhede, Jonas Lindbäck
Utbildning och demokrati - 2010