Länkstig

Julia Prentice

Proprefekt

Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
Besöksadress
Renströmsgatan 6
41255 Göteborg
Postadress
Box 200
40530 Göteborg

Universitetslektor

Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
Telefon
Besöksadress
Renströmsgatan 6
41255 Göteborg
Rumsnummer
G311
Postadress
Box 200
40530 Göteborg

Om Julia Prentice

Utbildning, undervisning och forskning

  • Filosofie magister i nordiska språk
  • Filosofie doktor i svenska som andraspråk

Julia Prentice är universitetslektor och docent i svenska som andraspråk och forskar och undervisar i huvudsak om andraspråksinlärning- och utveckling utifrån ett kognititivt, bruksbaserat perspektiv. Hon disputerade 2010 i svenska som andraspråk vid Institutionen för svenska språket (Göteborgs universitet) på en fraseologiskt inriktad avhandling om konventionaliserade uttryck bland unga språkbrukare i flerspråkiga miljöer. Hennes forskning inom flerspråkighet, andraspråksinlärning och andraspråksutveckling handlar bland annat om samspelet av kognition och språkliga konventioner vid flerspråkig ordförrådsutveckling samt inlärning, behärskning och användning av konstruktioner och flerordsenheter i ett andraspråk.

Forskningsintressen

Språkinlärning och kognition, andraspråksinlärning och andraspråksutveckling, flerspråkighet, fraseologi, språkliga konventioner, konventionaliserade uttryck, metaforteori, konstruktionsgrammatik, sociokognitiva perspektiv på språkinlärning och usage-based teori, korpuslingvistik och inlärarkorpusar.

Projekt och forskningssamarbeten

Att konstruera TID i ett andraspråk

Hur lär man sig att uttrycka tid på ett andraspråk? Och vad påverkar hur svårt det är att lära sig vanligtförekommande tidsuttryck, som har en viktig funktion i språkbruket, men som ofta är språkspecifika? Kan manmäta tid i "öl" eller "barn" på svenska eller är det enbart konventionella tidsmått som "år" eller "timmar" somgäller? Dessa frågor är relaterade till begreppen befästning (etablering av språkliga mönster i individers mentalagrammatik) och konventionalisering (etablering av språkliga mönster i en språkgemenskap). Det här projektethar två mål. Det första är att undersöka hur vuxna inlärares befästning av svenska tidskonstruktioner påverkasav olika faktorer relaterade till deras konventionalisering i det allmänna språkbruket, samt till språkstruktur,individens bakgrund och den sociala kontexten för inlärningen. Det andra målet är att använda denna nyakunskap om inlärning av svenska tidsuttryck för att utveckla ett sätt att beskriva konstruktioner som fungerarsom stöd vid inlärning av svenska.

Läs mer här: https://dcxg.org/research/

Konstruktioner i svenska som andraspråk. Ett bruksbaserat perspektiv på andraspråksforskning- och undervisning

Bruksbaserad lingvistik och konstruktionsgrammatik har under de senaste decennierna uppmärksammats i stigande grad inom bl.a. didaktiskt inriktad andraspråksforkning. Ett problem när det gäller tillämpning av konstruktiongrammatik i andraspråksundervisning är att både undervisningsmaterial och deskriptiva resurser i stor utsträckning behandlar grammatik och lexikon som separata system och man som lärare ofta får hitta egna lösningar för att täcka det språkliga området mellan generella regler och fasta fraser. Ett led i att överbrygga detta deskriptiva glapp kan tänkas vara utvecklingen av konstruktikonresurser. Det svenska konstruktikonet (SweCcn) är en fritt tillgänglig databas med svenska konstruktionsbeskrivningar. SweCcn är inte specifikt uppbyggt som en pedagogisk resurs men projektet har från början haft som delsyfte att beskriva konstruktioner som av olika anledningar kan anses vara speciellt relevanta ur ett L2-perspektiv. Med utgångspunkt i databasen har det startats ett projekt som syftar på att utforska och utpröva implementeringen av konstruktionsgrammatik i undervisningen i svenska som andraspråk.

SweLL – Infrastruktur för svenska som andraspråk Projektet SweLL (Swedish Learner Language) är ett forskningsinfrastrukturprojekt vid Språkbanken som finanserades av Riksbankens Jubileumsfond. Projektet tog fram en svensk inlärarkorpus.

https://spraakbanken.gu.se/swe/swell_infra

Svenskt Konstruktikon

Svenskt konstruktikon