- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Sofia Serholt
Sofia Serholt
Programansvarig
Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och ITUniversitetslektor
Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och ITOm Sofia Serholt
Sofia är universitetslektor i Tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap vid avdelningen för lärande, kommunikation och IT, Institutionen för tillämpad IT. Hon bedriver forskning inom människa–robot interaktion, utbildningsvetenskap, etik, interaktions- och deltagande design. Hennes forskningsintresse rör användandet av sociala robotar i skolan, i synnerhet s.k. humanoida robotar som fungerar som pedagogiska verktyg i olika roller såsom lärare eller lärlingar. Specifikt fokuserar hennes forskning på barns interaktionsmönster med robotar, t.ex. social interaktion och problematiska situationer som kan uppkomma i barns samspel med robotar, men även etiska dilemman rörande användningen av robotar i skolan utifrån lärares och elevers perspektiv. Forskningen har i huvudsak bedrivits inom internationella forskningsprojekt.
Sofia disputerade 2017 med avhandlingen Child–Robot Interaction in Education vid Göteborgs universitet. Hon har även arbetat som forskningsassistent inom barn–robot interaktion vid Högskolan Väst, och som postdok inom interaktionsdesign vid Chalmers tekniska högskola med fokus på forskning inom design av digitala tjänster för folkbibliotek.
Som gästredaktör var hon nyligen med och publicerade specialnumren Critical Robotics Research i tidskriften AI & Society samt Intricacies of Child–Robot Interaction. Förutom en del övrig vetenskaplig granskning för tidskrifter och konferenser är Sofia granskningsredaktör för tidskriften Frontiers in Robotics and AI.
Undervisning
Vid Institutionen för tillämpad IT är Sofia ansvarig för magisterprogrammet Lärande, kommunikation och IT och dess examensarbeteskurs. Hon har erfarenhet av att handleda doktorander och studenter på avancerad nivå inom IT och lärande samt interaktionsdesign vid Chalmers och Göteborgs universitet. Hon har sedan tidigare en lärarexamen i Engelska och Lärande och IT och har undervisat på gymnasiet.
Forskningsprojekt
- Conformity in Human–Robot Interaction (2020 – pågående)
- Ökad inkludering genom virtual reality (VR) och 360-teknik (2021 – 2022): ULF-finansierad forskning i samarbete med Chalmers och Kungsbacka kommun som syftar till att utforskare teknologi framtagen inom det tidigare projektet Inclubit-360.
- START: Student Tutor and Robot Tutee (2018 – 2021)
- Digital Läscoach (2020 – 2021)
- PLACED: Place- and activity-centric digital library services (2017 – 2020)
- EMOTE: Embodied perceptive tutors for empathy-based learning (arkiverad version) (2013 – 2016)
Forskargrupper
- Applied Robotics in Gothenburg
- Göteborgsgruppen
- Gothenburg Working Group for Interaction Design and Children (IDAC)
Media och utåtriktade aktiviteter
Sofias forskning kring robotar har fått uppmärksamhet i olika medier såsom Sveriges Radio (P1, P3, P4, UR och Radio Sweden), TV4, GP, Metro, NyTeknik, och ScienceNews. Hon har även medverkat i olika magasin, bloggar och podcasts som t.ex. Skolvärlden, Skolporten, Meet the Education Researcher, Föräldrakraft, Skolsnack, Skolverkets Omvärldsblogg, IT-fakultetens magasin, GU Journalen samt intervjuats och skrivit forskningsbevakning på uppdrag av Skolverket. Vidare har hon medverkat i olika populärvetenskapliga evenemang såsom Framtidens lärande, Almedalsveckan, SETT Syd, Internetdagarna, BETT Show, Särskolans rikskonferens, Café å lär, och Robotveckan, samt gästföreläst på universitet i Sverige och Finland. Under 2017 utnämndes hennes forskning till ett av årets framsteg inom forskning och teknik av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) – se filmklipp från högtidssammankomsten här. Video på Sofias disputation kan ses här.
Ledning och förtroendeuppdrag
- Programansvarig, magisterprogrammet Lärande, kommunikation och IT, Institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet (2021 – 2022)
- Ledamot Göteborgsgruppens styrgrupp (2021 – 2022)
- Ledamot IT-fakultetsstyrelsen, Göteborgs universitet (2021 – 2024)
- Ledamot Kunskapsrådet, Myndigheten för delaktighet (2021 – 2022)
- Elektor i Elektorsförsamling för val till lärarrepresentanter i Göteborgs universitetsstyrelse (2021)
-
Is There a Need for Critical Robotics
Research?
Sara Ljungblad, Niamh Ni Bhroin, Sofia Serholt, Mafalda Gamboa
Social Robots in Social Institutions: Proceedings of Robophilosophy 2022 - 2022 -
Children’s learning-by-teaching with a social robot versus a younger child: Comparing interactions and tutoring
styles
Lena Pareto, Sara Ekström, Sofia Serholt
Frontiers in Robotics and AI - 2022 -
Comparing a Robot Tutee to a Human Tutee in a Learning-By-Teaching Scenario with
Children
Sofia Serholt, Sara Ekström, Dennis Küster, Sara Ljungblad, Lena Pareto
Frontiers in Robotics and AI - 2022 -
Introduction: special issue—critical robotics
research
Sofia Serholt, Sara Ljungblad, Niamh Ní Bhroin
AI & Society - 2021 -
IMPLEMENTATION OF DIGITAL SYSTEMS FOR NATIONAL EXAMS IN SWEDISH K-12 EDUCATION: CONSEQUENCES, CHALLENGES, AND POSSIBLE
LEARNINGS
Erik Winerö, Sofia Serholt, Johan Lundin
ICERI2021 Proceedings - 2021 -
Educational Datafication in Policy and Practice- Interoperability as Key in
Sweden
Svea Kiesewetter, Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Sofia Serholt
Paper Presented At The 19th Biennial Conference, European Association For Research And Learning And Instruction (EARLI) 2021 - 2021 -
Analyzing Datafication in Swedish Policy and Practice: a Problematization
Approach
Svea Kiesewetter, Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman, Sofia Serholt
European Conference On Educational Research (ECER) 2021 - 2021 -
Trouble and Repair in Child–Robot Interaction: A Study of Complex Interactions With a Robot Tutee in a Primary School
Classroom
Sofia Serholt, Lena Pareto, Sara Ekström, Sara Ljungblad
Frontiers in Robotics and AI - 2020 -
Demystifying Robots in the Co-Design of a Tutee Robot with Primary School
Children
Wolmet Barendregt, Sara Ekström, Svea Kiesewetter, Lena Pareto, Sofia Serholt
Interaction Design and Architecture(s) Journal - IxD&A - 2020 -
Computational Alternatives Vignettes for Place- and Activity-Centered Digital Services for Public
Libraries
Daisy Yoo, Aurélien Tabard, Alix Ducros, Peter Dalsgaard, Clemens Nylandsted Klokmose, Eva Eriksson, Sofia Serholt
CHI '20: Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 1–12 - 2020 -
Service Design in HCI Research: The Extended Value Co-creation
Model
Daisy Yoo, Anya Ernest, Sofia Serholt, Eva Eriksson, Peter Dalsgaard
Proceedings of the Halfway to the Future Symposium 2019. Article no. 17 - 2019 -
Augmenting Game-Based Learning with a Robot
Tutee
Lena Pareto, Sara Ekström, Wolmet Barendregt, Sofia Serholt, Svea Kiesewetter
European Conference on Games Based Learning (ECGBL) - 2019 -
Potentials and Challenges for User-generated Video Content in Public
Libraries
Daisy Yoo, Sofia Serholt, Nathália Novais, Eva Eriksson, Clemens Klokmose, Peter Dalsgaard
Extended Abstracts of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems - 2019 -
Interactions with an Empathic Robot Tutor in Education: Students’ Perceptions Three Years
Later
Sofia Serholt
Artificial Intelligence and Inclusive Education: Speculative Futures and Emerging Practices - 2019 -
Endowing a Robotic Tutor with Empathic Qualities: Design and Pilot
Evaluation
Mohammad Obaid, Ruth Aylett, Wolmet Barendregt, Christina Basedow, Lee J. Corrigan, Lynne Hall, Aidan Jones, Arvid Kappas, Dennis Küster, Ana Paiva, Fotios Papadopoulos, Sofia Serholt, Ginevra Castellano
International Journal of Humanoid Robotics - 2018 -
Critical Robotics – Exploring a New
Paradigm
Sara Ljungblad, Sofia Serholt, Tijana Milosevic, Niamh Ni Bhroin, Rikke Toft Nørgård, Pamela Lindgren, Charles Ess, Wolmet Barendregt, Mohammad Obaid
Proceedings of NordiCHI'18 - 2018 -
Documenting Activities in Libraries: Designing Services to Link Collections with
Activities
Raphaëlle Bats, Benoit Epron, Christine Michel, Eva Eriksson, Sofia Serholt, Alix Ducros, Peter Dalsgaard
Qualitative and Quantitative Methods in Libraries (QQML), May 22-25 2018, Chania, Greece - 2018 -
PARTICIPATE: Capturing knowledge in public library
activities
Carla Groschel, Peter Dalsgaard, Clemens N. Klokmose, Henrik Korsgaard, Eva Eriksson, Raphaëlle Bats, Aurélien Tabard, Alix Ducros, Sofia Serholt
Extended Abstracts of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems - 2018 -
Opportunities and challenges for technology development and adoption in public
libraries
Sofia Serholt, Eva Eriksson, Peter Dalsgaard, Raphaëlle Bats, Alix Ducros
Proceedings of the 10th ACM Nordic Conference on Human-Computer Interaction - 2018 -
Breakdowns in children's interactions with a robotic tutor: A longitudinal
study
Sofia Serholt
Computers in Human Behavior - 2018 -
Robotar i skolan medför etiska
utmaningar
-
The case of classroom robots: teachers’ deliberations on the ethical
tensions
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Asimina Vasalou, Patrícia Alves-Oliveira, Aidan Jones, Sofia Petisca, Ana Paiva
AI & SOCIETY: Journal of Knowledge, Culture and Communication - 2017 -
Child–Robot Interaction in
Education
Sofia Serholt
2017 -
Map reading with an empathic robot
tutor
Lynne Hall, Colette Hume, Sarah Tazzyman, Amol A. Deshmukh, Srinivasan Janarthanam, Helen Hastie, Ruth Aylett, Ginevra Castellano, Fotis Papadopoulos, Aidan Jones, Lee J. Corrigan, Ana Paiva, Patrícia Alves-Oliveira, Tiago Ribeiro, Wolmet Barendregt, Sofia Serholt, Arvid Kappas
ACMIEEE International Conference on Human-Robot Interaction - 2016 -
Robots Tutoring Children: Longitudinal Evaluation of Social Engagement in Child-Robot
Interaction
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt
Proceedings of NordiCHI 2016 - 2016 -
Students’ Normative Perspectives on Classroom
Robots
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Dennis Kuester, Aidan Jones, Patrícia Alves-Oliveira, Ana Paiva
What Social Robots Can and Should Do - 2016 -
Are we really adressing the human in human-robot interaction? Adopting the phenomenologically-situated
paradigm
Sara Ljungblad, Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Pamela Lindgren, Mohammad Obaid
CFP Robophilosophy 2016/Research Network for Transdisciplinary Studies in Social Robotics, TRANSOR 2016, Aarhus, Denmark, 17-21 October 2016 - 2016 -
Evaluation of an Empathic Robotic Tutor for Geography and Sustainability
Learning
Wolmet Barendregt, Sofia Serholt
ICSR 2015 - 2015 -
Empathic Robotic Tutors for Personalised Learning: A Multidisciplinary
Approach
Aidan Jones, Dennis Kuster, Christina Anne Basedow, Patrícia Alves-Oliveira, Sofia Serholt, Helen Hastie, Lee J. Corrigan, Wolmet Barendregt, Arvid Kappas, Ana Paiva, Ginevra Castellano
Lecture Notes in Computer Science - Social Robotics - 2015 -
Teachers’ Views on the Use of Empathic Robotic Tutors in the
Classroom
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, I. Leite, H. Hastie, A. Jones, A. Paiva, A. Vasalou, G. Castellano
23rd IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, Edinburgh, Scotland - 2014 -
Comparing a Humanoid Tutor to a Human Tutor Delivering an Instructional Task to
Children
Sofia Serholt, Christina Basedow, Wolmet Barendregt, Mohammad Obaid
14th IEEE-RAS International Conference on Humanoid Robots, Humanoids 2014; Madrid; Spain; 18 November 2014 through 20 November 2014 - 2014 -
Child-Robot Interaction: Social Bonding, Learning and
Ethics
Wolmet Barendregt, Ana Paiva, Arvid Kappas, Asimina Vasalou, Carl Heath, Sofia Serholt, Christina Basedow, Alves Oliveira Patrícia
Workshop proceedings of Interaction Design and Children Conference IDC´14 - 2014 -
Students’ Attitudes towards the Possible Future of Social Robots in
Education
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt
Workshop proceedings of RO-MAN 2014 - 2014 -
Audiovisuell kontra skriftlig stimulans: En jämförande studie mellan effekten av video och text på gymnasieelevers kort- och långsiktiga
minnesförmågor.
Sofia Serholt
2013 -
EMOTE: Embodied-perceptive tutors for empathy-based learning in a game
environment
Sofia Serholt, Wolmet Barendregt, Tiago Ribeiro, Ginevra Castellano, Ana Paiva, Kappas Arvid, Ruth Aylett, Fernando Nabais
European Conference on Games Based Learning - 2013 -
Hedges and Boosters in Academic Writing - A Study of Gender Differences in Essays Written by Swedish Advanced Learners of
English.
Sofia Serholt
2012