Länkstig

Annika Bergviken Rensfeldt

Universitetslektor

Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT
Besöksadress
Forskningsgången 6
41756 Göteborg
Rumsnummer
321C (Patricia)
Postadress
Box 100, (Forskningsgången 6, Lindholmen)
41296 Göteborg

Om Annika Bergviken Rensfeldt

Annika Bergviken Rensfeldt, universitetslektor i tillämpad IT i utbildningsvetenskap, fil dr/docent i pedagogik, excellent lärare

Jag bedriver forskning om villkoren för lärares digitala arbete och digital (o)jämlikhet i offentlig sektor och utbildning. Ett viktigt fokus i min forskning är hur infrastrukturer, plattformisering, automatisering och datafiering påverkar skolors arbete och utbildningssystem. Jag har också forskat om detta i relation till hur professionella använder sociala medieplattformar i sitt arbete.

Ett forskningsintresse som följt från min avhandling 2011 är nätbaserad distansutbildning och högre utbildning, med fokus på styrnings- och geopolitiska frågor och aspekter som öppenhet, tillgänglighet och genusfrågor i relation till digital teknologi. Övergripande forskningsområde är kritiska och sociologiska perspektiv på utbildning, policyfrågor och digitalisering, ofta med stöd i koncept från Science and Technology Studies (STS). Leder det nordiska Nätverket för kritiska teknik- och pedagogikstudier (Critical education and technology studies).

Uppdrag: Kollegiekoordinator för forskningsmiljön IT och lärande vid institutionen för Tillämpad IT som är en del av Center för ansvarsfull utbildningsteknologi (www.credtech.se), temaledare forskarskolan CUL i ämnet IT och lärande, ledamot CULF:s vetenskapliga råd.

Undervisning: Metodkurser på International Master in IT and Learning, International Master in Communication, och Kognitionsvetarprogrammet. AI och etikfrågor på International Master in Human-centered AI, samt i doktorandkurser i Kvalitativa metoder (policy- och diskursanalys) och Forskningsetik (internet- och sociala medierforskning), samt kursen Theorizing the Digital.

Doktorandhandledning: Huvudhandledare för Marcus Kristensen och Christina Löfving, samt bihandledare för Svea Kiesewetter vid Tillämpad IT. Huvudhandledare för Kalliopi Moraiti, och tidigare också för Tanya Osborne och Ulla Jivegård, vid Pedagogik, kommunikation och lärande.

Pågående forskningsprojekt

2020 – 2024 RED- Reconfiguration of Educational In/Equality in a Digital World (RED) - Riksbankens Jubileumsfond

Projektleds av professor Felicitas Macgilchrist, Tyskland), fokus på hur skolans digitalisering och datafiering skapar och förstärker ojämlikheter lokalt och globalt baserat på fallstudier från Mexiko, Argentina, Sydafrika, Tyskland och Sverige.

2022 – 2024 SOS Infrastructures for partially digital citizens: Supporting informal welfare work in the digitized state - Nordforsk

Projektleds av professor Brit Ross Winthereik, Danmark, med fokus på digitaliseringen av välfärdstjänster inom hälsa (Norge), socialtjänst (Danmark) och skola (Sverige) skapar (digital) exkludering.

Tidigare forskningsprojekt:

2019 – 2023 Lärares digitala arbete – i balans mellan krav och stöd? - Forte

2015–2017 Professionellt lärande och sociala medier - Vetenskapsrådet