Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Johan Hagberg - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Johan Hagberg

Professor

Johan Hagberg
Professor
Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493
0766-181493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han digitala ekosystem och intermediering av försäkringar samt detaljhandel och sista milens transporter. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (2017)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 1 - 10 av 94

2019

Thinking market infrastructure: Barcode scanning in the US grocery retail sector, 1967–2010
Hans Kjellberg, Johan Hagberg, Franck Cochoy
Research in the Sociology of Organizations, Emerald Publishing, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Funny bikes: a symmetrical study of urban space, vehicular units and mobility through the voyeuristic spokesperson of a video lens
Daniel Normark, Franck Cochoy, Johan Hagberg
Visual Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The ethno-graphy of prices: On the fingers of the invisible hand (1922-1947)
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Organization, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Augmented reality in retailing: a review of features, applications and value
Federica Caboni, Johan Hagberg
International Journal of Retail & Distribution Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Soundtracking: music listening practices in the digital age
Christian Fuentes, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
European Journal of Marketing, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

The technologies of price display: mundane retail price governance in the early twentieth century
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Economy and Society, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Mundane intermodality: a comparative analysis of bike-renting practices
Daniel Normark, Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hélène Ducourant
Mobilities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 94

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?