Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Johan Hagberg - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Johan Hagberg

Professor

Johan Hagberg
Professor
Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493
0766-181493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han digitala ekosystem och intermediering av försäkringar samt detaljhandel och sista milens transporter. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (2017)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 41 - 50 av 94

2016

The challenge of building customer value in delivery of online grocery-a comparison between a pure player and a multichannel grocery chain.
Catrin Lammgård, Malin Sundström, Johan Hagberg
ACRA Conference, April 13-16, Secaucus, New jersey, USA. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ständigt slölyssnande: Om digitaliseringens påverkan på musikkonsumtionen
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Johan Hagberg, Malin Sundström, Niklas Egels-Zandén
International Journal of Retail & Distribution Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Retailing, digitalization and urban freight: A multiple case study of consumer logistics innovations in urban areas
Johan Hagberg, Catrin Lammgård
Metrans International Urban Freight Conference 21-23 October 2015 Long Beach, CA, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

From basket to shopping bag: retailers' role in the transformation of consumer mobility in Sweden, 1941-1970
Johan Hagberg, Daniel Normark
Journal of Historical Research in Marketing, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Digitalization of retailing: A review and framework
Johan Hagberg, Malin Sundström, Niklas Egels-Zandén
18th EAERCD Conference Rennes, France 1-3 July 2015, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Changing urban goods distribution due to the digitalisation of retailing: a conceptual framework of sustainable city logistics
Catrin Lammgård, Johan Hagberg
NECTAR (Network of European Communications and Transportation Academic Researchers) Cluster 3 workshop, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

How much is it? Price representation practices in retail markets
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Marketing Theory, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Exploring the performativity of marketing: theories, practices and devices
Katy Mason, Hans Kjellberg, Johan Hagberg
Journal of Marketing Management, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 41 - 50 av 94

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gu.se/omuniversitetet/personal/?publicationPageNumber=5&selectedTab=2&feedbackForm=true&returnAddress=http%3A%2F%2Fgu.se%2Fomuniversitetet%2Fpersonal%2F%3FtipFriend%3Dtrue%26tipUrl%3Dhttp%253A%252F%252Fgu.se%252Fomuniversitetet%252Fpersonal%252F%253Fprint%253Dtrue%2526userId%253Dxhajoh%26print%3Dtrue%26userId%3Dxhajoh&recipientName=V%E4xeln&encodedEmail=dmF4ZWxuLWFuZHJpbmdhckBndS5zZQ&tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fgu.se%2Fomuniversitetet%2Fpersonal%2F%3Fprint%3Dtrue%26userId%3Dxhajoh&userId=xhajoh
Utskriftsdatum: 2019-11-19