Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Johan Hagberg - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Professor

Johan Hagberg
Professor
Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493
0766-181493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han digitala ekosystem och intermediering av försäkringar samt detaljhandel och sista milens transporter. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (2017)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 61 - 70 av 93

2013

Designing for sustainable logistics in urban areas– What do we know?
Catrin Lammgård, Johan Hagberg
World Conference on Transport Research (WCTR), Rio de Janeiro 2013, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Konsumenters logistik vid matinköp
Ulrika Holmberg, Johan Hagberg
Lennart Weibull, Henrik Oscarsson & Annika Bergström (red) Vägskäl, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Exploring the performativity of price representation practices in retailing
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
38th Macromarketing Conference, Toronto, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Tid och rytm på Veljekset Keskinen
Johan Hagberg
Ekström, Karin M. (Red.) Veljekset Keskinen: Finlands mest besökta shoppingdestination, Högskolan i Borås, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

2012

“Cityzen” logistics: A visual archaeology of consumer logistics
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Roland Canu
Making Sense of Consumption 2nd Nordic Conference on Consumer Research May 30 - June 1, 2012 Gothenburg, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Counter, encounter: materials, voids and trial of skill
Daniel Normark, Johan Hagberg
Nordic Retail and Wholesale Conference (NRWC) 2012, Lund 7-8 November, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Exploring student's assemblages involved in consumer logistics
Johan Hagberg, Ulrika Holmberg
Nordic Retail and Wholesale Conference (NRWC) 2012, Lund 7-8 November, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2012
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Get a life(style)! – Marketing efforts to shape lifestyles and to satisfy their demands
Johan Hagberg
2nd Interdisciplinary Market Studies Workshop, Dublin, Ireland June 7-8, 2012, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Performing consumer logistics: Students as co-researchers exploring mundane practices
Ulrika Holmberg, Johan Hagberg
Making Sense of Consumption 2nd Nordic Conference on Consumer Research May 30 - June 1, 2012 Gothenburg, Sweden, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Nordic retail research: An introduction
Johan Hagberg, Ulrika Holmberg, Malin Sundström, Lars Walter
Nordic retail research: Emerging diversity, Göteborg, BAS Publishers, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Visar 61 - 70 av 93

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?