Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Johan Hagberg - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Johan Hagberg

Professor

Johan Hagberg
Professor
Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493
0766-181493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han digitala ekosystem och intermediering av försäkringar samt detaljhandel och sista milens transporter. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (2017)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 71 - 80 av 94

2012

Nordic retail research: An introduction
Johan Hagberg, Ulrika Holmberg, Malin Sundström, Lars Walter
Nordic retail research: Emerging diversity, Göteborg, BAS Publishers, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Nordic retail research: Emerging diversity
Johan Hagberg, Ulrika Holmberg, Malin Sundström, Lars Walter
Göteborg, BAS Publishers, Samlingsverk 2012
Samlingsverk

2011

Consumer Logistics: Equipping the consumers as human-container-thing assemblages
Johan Hagberg, Daniel Normark
CRESC Annual Conference 2011 - Framing the City, The University of Manchester/Open University, 6-9 September , Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Acheter à domicile en Suède
Johan Hagberg
Revue d'Histoire Nordique, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Cheapest on the market? Representing prices in retail trade
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
27th IMP Conference, University of Strathclyde, Glasgow, 31 August - 3 September 2011, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Cheapest on the market?
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Market Encounters Workshop, Copenhagen Business School, 10-12 March 2011. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2010

Exchanging agencies: The Case of NetOnNet
Johan Hagberg
Luis Araujo, John Finch & Hans Kjellberg (Eds.) Reconnecting Marketing to Markets, Oxford, Oxford University Press, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Bridging marketing theory and practice for consumer behaviour Master's students: a case study from Sweden
Malin Sundström, Johan Hagberg
Industry & Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 71 - 80 av 94

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gu.se/omuniversitetet/personal/?publicationPageNumber=8&selectedTab=2&feedbackForm=true&returnAddress=http%3A%2F%2Fgu.se%2Fomuniversitetet%2Fpersonal%2F%3FtipFriend%3Dtrue%26tipUrl%3Dhttp%253A%252F%252Fgu.se%252Fomuniversitetet%252Fpersonal%252F%253Fprint%253Dtrue%2526userId%253Dxhajoh%26print%3Dtrue%26userId%3Dxhajoh&recipientName=V%E4xeln&encodedEmail=dmF4ZWxuLWFuZHJpbmdhckBndS5zZQ&tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fgu.se%2Fomuniversitetet%2Fpersonal%2F%3Fprint%3Dtrue%26userId%3Dxhajoh&userId=xhajoh
Utskriftsdatum: 2019-12-14