Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Johan Hagberg - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Professor

Johan Hagberg
Professor
Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han digitala ekosystem och intermediering av försäkringar samt detaljhandel och sista milens transporter. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (2017)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Digitalized markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Consumption Markets & Culture, 23:2, s. 97-109, 2020

Visar 1 - 10 av 99

2020

The Role of Market Devices for Price and Loyalty Strategies in 20th Century U.S. Grocery Stores
Johan Hagberg, Hans Kjellberg, Franck Cochoy
Journal of Macromarketing, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Retailing: a growing field of research
Johan Hagberg
The Link, Artikel i dagstidning 2020
Artikel i dagstidning

Digitalized markets
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Consumption Markets & Culture, Inledande text i tidskrift 2020
Inledande text i tidskrift

The Tower of Labels: Labelling Goods in the US Grocery Store (1922–2018)
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Labelling the Economy, Qualities and Values in Contemporary Markets. edited by B. Laurent and A. Mallard, Singapore, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

2019

Thinking market infrastructure: Barcode scanning in the US grocery retail sector, 1967–2010
Hans Kjellberg, Johan Hagberg, Franck Cochoy
Thinking infrastructures, editors, Martin Kornberger, Geoffrey C. Bowker, Julia Elyachar, Andrea Mennicken, Peter Miller, Joanne Randa Nucho and Neil Pollock, Emerald Publishing, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

E-handel: vilken frekvens?
Johan Hagberg
Konsumtionsrapporten 2019 [Orosmoln], John Magnus Roos (red)., Göteborg, Centrum för Konsumtionsvetenskap, Kapitel i rapport 2019
Kapitel i rapport

Funny bikes: a symmetrical study of urban space, vehicular units and mobility through the voyeuristic spokesperson of a video lens
Daniel Normark, Franck Cochoy, Johan Hagberg
Visual Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The ethno-graphy of prices: On the fingers of the invisible hand (1922-1947)
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Organization, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Augmented reality in retailing: a review of features, applications and value
Federica Caboni, Johan Hagberg
International Journal of Retail & Distribution Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 99

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://gu.se/omuniversitetet/personal/?tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fgu.se%2Fomuniversitetet%2Fpersonal%2F%3Fprint%3Dtrue%26userId%3Dxhajoh&userId=xhajoh
Utskriftsdatum: 2020-07-14