Studie om barns förståelse av bilder

Vi söker barn i åldrarna 3–12 år för att delta i en studie om hur barn förstår bilder som används i olika bildstödsmaterial.

Vad handlar studien om?

Syftet med studien är att undersöka hur barn tolkar betydelser av bilder som används i olika bildstödsmaterial. Dessutom ämnar vi undersöka hur olika utvecklingspsykologiska färdigheter påverkar förståelse och tolkning av bilder.

Studien ingår i forskningsprojektet Barnförhör med bildstöd för barn i behov av kommunikativt stöd som ämnar undersöka hur bildstöd kan användas för att hjälpa barn att berätta om sina upplevelser, till exempel under barnförhör. Vi kommer att undersöka hur barn uppfattar bilder som används i olika bildstöd, samt hur användning av bildstöd påverkar korrektheten av barns utsagor. Forskningsprojektet finansieras av Brottsoffermyndigheten.

Hur går det till?

I studien kommer vi att titta på bilder och fråga barn hur de tolkar betydelsen av bilderna. Vi kommer också att genomföra enkla och roliga utvecklingspsykologiska tester. Exempelvis kommer vi att lyssna på korta berättelser, titta på videoklipp och leka olika lekar.

Vi kommer att spela in delar av studien med bild och ljud för att senare kunna undersöka det som görs och sägs under studien. Bara behörig personal kommer att ha tillgång till inspelningarna. När vi transkriberar inspelningarna (från bild och ljud till text) kommer vi att ta bort alla namn och andra uppgifter som kan identifiera enskilda forskningsdeltagare. Vi kommer att rapportera studieresultat på gruppnivå. Inga forskningsdeltagare kommer att kunna identifieras när vi rapporterar om studien och dess resultat.

Deltagandet sker på Psykologiska Institutionen, Göteborgs universitet (Haraldsgatan 1) och tar uppemot en timma.

Deltagandet i studien är helt frivilligt, och ni eller era barn kan när som helst välja att avbryta deltagandet utan att uppge anledning.

Vi uppskattar att ni som föräldrar hjälper era barn att delta. Om era barn vill vara med i studien är ni välkomna att boka en tid här. Ni får gärna höra av er om ni har några frågor eller funderingar om forskningen.

Linnea Koponen, doktorand
Sara Landström, professor, projektledare
Mikaela Magnusson, forskare

Mer om forskningsprojektet som studien ingår i

Projektet Barnförhör med bildstöd – för barn i behov av kommunikativt stöd ämnar undersöka om barn som behöver extra språkligt stöd skulle kunna få bättre förutsättningar under barnförhör med hjälp av bildstöd. Projektet består av studier om barns förståelse av bilder som kommunikationsmedel, effekter av bildstöd på detaljrikedom och korrekthet av barns utsagor och rättsaktörers synpunkter kring användningen av bildstöd i barnförhör.