Göteborgs universitet
Länkstig

Under termin 6 kommer studenterna göra praktik på medicinkliniker vid sjukhus i VGR och i norra Halland, samt inom primärvården.

Kursens mål och innehåll

Termin 6 (LPG006 - Klinisk teori och praktik 2, 30,0 hp) utgörs av allmän internmedicin och dess förgreningar inom akutmedicin, endokrinologi och diabetologi, gastroenterologi och hepatologi, hematologi, kardiologi, lungmedicin och njurmedicin men också allmänmedicin, klinisk farmakologi, klinisk kemi, klinisk fysiologi samt radiologi. Dessutom innehåller kursen moment under professionell utveckling (PU) och vikt läggs vid interprofessionellt lärande (IPL). Undervisningen är fokuserad kring handläggning av vanliga, allvarliga och akuta internmedicinska tillstånd. Symtom och tecken som patienterna uppvisar är centralt för kliniskt resonerande inför fortsatt utredning och differentialdiagnostiskt tänkande.

VFU (verksamhetsförlagd utbildning) under termin 6 fördelas i tre huvudsakliga komponenter; VFU specialveckor, VFU slutenvård och VFU primärvård. Som handledare kan du träffa studenter under flera av dessa placeringar och denna sida syftar till att du skall kunna få en överblick av kursen och dess delmoment.  
Mer information såsom lärandemål inom de olika kursdelarna finns i Studiehandledningen (se högerspalten).


Bilden nedan visar översiktsschema för termin 6. Klicka på länken i högerspalten för att ladda ner dokumentet och se bilden i större vy. 

Vad förväntas av dig som handledare?

Alla kliniska handledare förväntas under kursen fortlöpande ge studenter återkoppling rörande vad som fungerar bra och vad som kan förbättras. Särskilt viktigt är att studenten uppför sig på ett respektfullt sätt mot patienter, närstående, handledare och vårdpersonal, visar prov på gott lagarbete med övrig vårdpersonal samt kan ge och ta kritik på ett konstruktivt sätt. Målet är att studenterna vid kursens slut ska känna sig redo att axla rollen som underläkare på en internmedicinsk vårdavdelning.

Din uppgift är att involvera studenter i klinikens aktiviteter så att studenten får möjlighet att träna på att utöva läkaryrket inom internmedicin och dess närliggande specialiteter. Detta kan till exempel omfatta att leda rond, undersöka patienter, eller diskutera differentialdiagnoser. Ge studenten stöd att ta eget ansvar för sitt lärande genom att tillsammans med studenten diskutera vilka moment han eller hon behöver träna på. Återkoppla självständighetsgraden på observerade moment enligt EPA-modellen. Studenterna förväntas under sina placeringar få möjlighet att genomföra, och få återkoppling på, ett visst antal EPA-moment. För närmare information om EPA se sidan:

Länk till EPA-sidan

Kort klinisk information för kliniska handledare

Allvarliga brister som uppmärksammas återkopplas till lokalt VFU-ansvarig läkare som i sin tur rapporterar till kursledningen. Aktuell lista på VFU-ansvariga läkare kan fås via kursadministratör på mailadress nedan.

Vad kan jag förvänta mig av studenten?

Studenten har ansvar för sitt eget lärande och ska veta vilka EPA som hen behöver träna på. Studenten ansvarar för dokumentation av feedback i e-portföljen som följer studenten genom hela programmet och utgör underlag för fortsatt träning och examination.

Fördjupad information, se dokument i högerspalten

  • VFU Slutenvård
  • VFU Primärvård
  • Studiehandledning

Handledarutbildning

Alla som handleder läkarstudenter ska ha:

  • grundläggande utbildning i handledning av läkarstudenter. Denna kan erhållas genom ett av följande alternativ;  ”Baskurs i handledning och lärande” för ST-läkare (4 dagar), ”Handledning av läkarstudenter – en nätbaserad introduktion” (digital utbildning VGRs lärportal, ca 60 min) eller motsvarande.
  • genomgått introduktionskurs i EPA (digital utbildning VGRs lärportal, ca 30 min)
  • Handledare i allmänmedicin ska även ha genomgått en kursspecifik digital handledarutbildning (2 timmar), ges vid två tillfällen per termin.

Kontaktuppgifter

T6lakarprogrammet@gu.se

Varje VFU-moment har även en lokalt ansvarig amanuens.