Ämneslärarutbildningen i ämnet teater förbereder dig för arbete i gymnasieskolan. Välj mellan att utbilda dig till lärare enbart i ämnet teater, eller kombinera teater med ett annat ämne.
Kurser i ämnet teater inom Ämneslärarprogrammet
Lärarutbildningsämnena Teater och Teater fördjupning ger dig kompetens att undervisa i teater på gymnasiets estetiska program. Syftet med ämnet teater i gymnasieskolan är att ge eleverna en bred undervisning i teater. Framförallt skall eleverna lära sig att arbeta gestaltande inom följande konstnärliga teaterområden: skådespeleri, kostym, ljud, ljud, mask, regi och scenografi.
För att kunna undervisa i ämnet behöver du därför vara kunnig inom samtliga ovanstående områden samt drama- och föreställningsanalys, produktionsarbete, återkoppling, bedömning och betygssättning. Ämneslärarutbildningens teaterkurser på Högskolan för scen och musik ger dig kompetens inom samtliga dessa områden.
Grundkurserna i teater på Högskolan för scen och musik innehåller följande:
Kurskod: LGTA10
Detta är den första kursen inom lärarutbildningsämnet Teater och introducerar dig i teaterämnets tre specifika områden: berättaren, berättelsen och rummet med fokus på berättaren. Berättaren gestaltas av skådespelaren. Inom området berättaren står skådespelarens sceniska kommunikation i fokus. Du får utveckla denna genom att bland annat arbeta med rörelse- och röstgestaltning, gruppdynamiska övningar och grundläggande improvisation. Därtill ingår träning i att reflektera, dokumentera, utvärdera arbetet. I kursen får du även en teaterhistorisk översikt. Därtill initieras ett vetenskapligt förhållningssätt i relation till lärande inom skolämnet teater.
Kurskod: LGTA20
Detta är den andra kursen inom ämnet Teater och behandlar följande uttrycksformer i den sceniska gestaltningen: rollgestaltning, röst, rörelsegestaltning, scenografi, kostym, mask/smink, ljud och ljus. Inom samtliga dessa uttrycksformer utvecklar du din konstnärliga gestaltningsförmåga genom varierande arbetssätt. Du utvecklar förmågan att reflektera, dokumentera, utvärdera och utveckla egna och andras gestaltningar, samt att formulera vägar för vidareutveckling. I kursen ingår även drama- och föreställningsanalys samt konstnärliga arbetssätt med tekniska verktyg inom scenografi, mask, ljud och ljus. De sista veckorna av kursen ägnas åt ett konstnärligt projekt som planeras och leds av studenter i årskurs fyra, med handledning av lärare.
Kurskod: LGTA30
Detta är den tredje kursen inom ämnet Teater. Här arbetar du med att utveckla pedagogiska aktiviteter inom teaterämnet med fokus på regi och ledarskap. Som alla teaterkurser kombinerar den ett konstnärligt och ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Du arbetar konstnärligt med att formulera, planera och tillsammans med dina medstudenter genomföra regiidéer. Samtidigt övar ni förmågan att ur pedagogiska perspektiv kritiskt granska och värdera ert arbete med regiprocessen.
Kurskod: LGTA40
Detta är den fjärde kursen inom ämnet Teater och behandlar olika tillvägagångssätt för att ta fram sceniska berättelser för lärandesituationer. Du framställer sceniska berättelser med inspiration från litteratur. Dramatik bearbetas utifrån givna begränsningar och mål. Olika sätt att utveckla kortare sceniska berättelser undersöks. Sceniska gestaltningar framställs med stöd av olika IKT-verktyg.
Kurskod: LGTA50
Kursen behandlar frågor gällande återkoppling, bedömning och betyg i skola generellt och teaterämnet specifikt. I kursen ges en introduktion i litteratursökning utifrån en påbörjad formulering av forskningsfråga. Du får ta del av forskning inom teater och lärande. Det ges undervisning inom ett fysiskt, rörelsebaserat uttryckssätt samt träning i värdering av olika former för gestaltning.
Kurskod: LGTA66
Kursen behandlar kommunikation med fokus på att förmedla ett budskap till en publik, samt kommunikation med några av teaterns uttrycksformer; dels var för sig, dels i samverkan. Kursen behandlar den konstnärliga processen och problematiserar scenisk gestaltning med ett formulerat budskap. Du genomför en individuell uppgift som innebär att med någon eller några av teaterns uttrycksformer kommunicera med en publik.
I kursen behandlas även teorier och metoder inom det teaterdidaktiska/teaterpedagogiska forskningsområdet samt aktuell forskning om teater, lärande och undervisning. Du genomför en pilotstudie där empiriskt material analyseras och presenteras i studentgruppen.
Fördjupningskurserna i teater på Högskolan för scen och musik innehåller följande:
Kurskod: LGTF10
Kursen är fördjupning inom inriktningen där fokus ligger på rollgestaltning. Du fördjupar en konstnärlig gestaltning av rollkaraktärer med utgångspunkt i dramatisk text eller improvisation. Dessutom genomförs en gemensam föreställning inom dans-, musik- och teaterlärarutbildningen. Du utvecklar din förmåga att i samarbete med andra framställa och redovisa en konstnärlig gestaltning från idé till färdig framställning. I ett historiskt perspektiv behandlar kursen ett antal olika skådespelartraditioner.
Kurskod: LGTF20
Kursen är fördjupning inom inriktningen med fokus på konstnärlig gestaltning av scenrummet, dvs. områdena scenografi, kostym, ljud och ljus. I kursen belyses konstnärliga yrkesroller och arbetsuppgifter inom scenrummet på professionella teatrar. Du ges möjlighet till konstnärlig gestaltning i scenografi, kostym, ljud och ljus. Dels utvecklas grunder i konstnärlig gestaltning i respektive område, dels utvecklas färdighet i konstnärliga gestaltningar där områden samverkar. I ett historiskt perspektiv behandlas hur scen och salong utformats under olika epoker.
Kurskod: LGTF30
Kursen är en fördjupningskurs i ämnet teater och fokus ligger på regi och sceniskt ledarskap. Du får möta olika registrategier och teaterregitraditioner. Därtill undersöks samspelet mellan ledare och grupp: dels gruppen som helhet, dels gruppens olika individer. I kursen ingår ett fördjupat arbete med ljudgestaltning i relation till regiarbetet.
Kursen är fördjupning inom inriktningen teater där fokus ligger på att läsa, skriva och gestalta dramatisk text. Ditt egna skrivande utvecklas samt utformandet av lärandesituationer i att läsa och skriva dramatik samt gestaltning av skriven dramatik. Kursen behandlar olika stilar av skriven dramatik vilka prövas i gestaltning. Du får arbeta med dramamodeller och metoder för att lära elever att analysera dramatiska texter, och hur dramatiskt skrivande kan samverka med andra kurser inom teaterinriktningen på gymnasiet. Vidare behandlar innehållet i undervisningen rättigheter för att använda dramatiska texter och olika vägar för att beställa färdigskriven dramatik, som kan vara användbar i gymnasieskolan.
Kurskod: LGTF50
Kursen belyser olika teaterverksamheter inom skola, kulturskola och/eller bildningsverksamhet. I kursen ingår att planera och genomföra ett interaktivt teaterprojekt med barn och/eller ungdomar. Du får möjlighet till fördjupning inom en eller ett par av teaterns uttrycksformer. Det pedagogiska ledarskapets betydelse för teaterarbetet analyseras och diskuteras.
I kursen ska du planera och genomföra en scenisk produktion i samarbete med andra studenter. Första delen av kursen består i att planera regiarbetet, bearbeta text samt göra val gällande rollfördelning. Andra delen av kursen består i genomförandet av en scenisk produktion där ledarskap och regi är centralt. En äldre studentgrupp leder en yngre studentgrupp.
Kursen behandlar dessutom kommunikation där de didaktiska valen i en regi- och ledarskapsprocess diskuteras. I det sceniska projektet tränas dessutom medvetenheten gällande kommunikationen med teaterns uttrycksformer i samverkan med skådespeleri. Kursen behandlar den konstnärliga processen och problematiserar processen fram till en scenisk produktion med ett formulerat budskap.