Göteborgs universitet
Länkstig

Efter examen i Musik- och ljudproduktion: "Var galen!"

Zimon Holmberg studerade kandidatprogrammet i Musik- och ljudproduktion vid Högskolan för scen och musik och tog examen 2021. Efter lång och varierad erfarenhet av olika inriktningar inom branschen fokuserar han numera på egna projekt och frilansar som ljudtekniker inom liveproduktion.

Alumnporträtt av Zimon Holmberg

Berätta om hur din konstnärliga resa började. Hur kommer det sig att du intresserade dig för musik- och ljudproduktion?

Precis som alla andra i den här branschen så började jag med att spela musik själv. Jag spelade in min första EP med mitt gamla metalband när jag var fjorton, femton kanske och blev så fruktansvärt inspirerad och fascinerad av hela processen att göra och spela in bra ljud. Som person blir jag ohälsosamt passionerad när jag hittar någonting som verkligen känns ouppnåeligt och då kickar skitungen in i mig och säger "det här ska jag också kunna lära mig!". Jag hoppade på musikproduktion på Rytmus musikgymnasium i Göteborg och därifrån var det bara ändlösa timmar av lärande i studion med allt vad det innebär. Efter det kom jag in på kandidatprogrammet i Musik- och ljudproduktion vid Högskolan för scen och musik.

Porträtt av Zimon Holmberg
Zimon Holmberg
Foto: Ronnie Rutgersson

Vad har du gjort sedan du tog examen?

Jag började med att driva en egen studio parallellt med att jobba som ljudtekniker på Högskolan för scen och musik. Till slut, efter många år i studion, kom jag till en punkt och började ifrågasätta vad jag egentligen höll på med. Det blev så många timmar ensam med mixning och editering att det kändes ganska själsdödande. Jag försökte hitta tillbaka till det som är kul och kom fram till att det är att få vara med människor och dela glädjen i musiken. Så då stuvade jag om helt till livemusik och tog en anställning på Qtech; en ljudfirma som levererar liveproduktioner. Där stannade jag i två år ungefär och klättrade lite i kedjan för att bli projektansvarig. Det var mycket riggande och snabba gig och det lämnades inte alltid utrymme åt det kreativa. Jag ville jobba närmare med band och artister och tog därför beslutet att börja frilansa och satsa helt på mina egna projekt, vilket jag har gjort i två år nu. Jag har varit ute och turnerat och jobbat med andra musik- och ljudbolag. Alltså det är high chaparall i den här världen!

När jag ser tillbaka på min studietid kan jag se att jag kände mig lite som det svarta fåret.

Hur tänkte du kring framtiden när du studerade? Hade du någon tydlig vision om vad du ville göra efter studierna?

Jag har alltid varit väldigt säker på vad jag vill göra, men att jag ändrade riktning till live var en liten överraskning för mig själv. Samtidigt är det här allt jag vill göra! Jag älskar pressen och människorna. Hela grejen med den här branschen är ju att komma dit man vill. Min ingång har varit att jag ska lära mig så mycket jag kan lära mig och vara så trevlig jag kan vara, för då kommer det alltid komma med tiden. Så här några år in och efter att ha gjort detta ett tag så inser jag att man kanske egentligen ska nätverka lite mer än vad jag har gjort. Samtidigt vill jag hellre ha äkta relationer och samarbeten. Jag vill bli anställd för att någon har sett mig jobba och prestera.

Hur har din erfarenhet från Högskolan för scen och musik förberett dig för det du arbetar med idag?

Jag får dela upp Högskolan för scen och musik i två delar; utbildningen och arbetsplatsen. När jag ser tillbaka på min studietid kan jag se att jag kände mig lite som det svarta fåret eftersom det är en väldigt konstnärlig, teknisk profil på utbildningen. Jag har inte varit så intresserad av att skriva låtar utan ville snarare lära mig allt om mickteknik och hur man mäter akustik – allt som får musiken att låta bra. Jag var väldigt hardcore med det tekniska. Vi var ganska olika i klassen men det kanske är positivt också, eftersom folks ingångar blandades på något sätt. Vi samarbetar fortfarande ibland.

Utbildningen ger en verktyg för att kunna vara galen och göra lite galna grejer, så man får utnyttja det och komma med egna idéer. Däremot måste man verkligen ta tag i saker själv. Du kan inte lägga allt ansvar på utbildningen. Vad gäller arbetsplatsen, så uppskattade jag den enormt mycket för att de trodde på mig. De gav mig möjlighet att bränna av konserter i deras lokaler och utvecklas live-mässigt. De är grymma på det där med trust.

Zimon Holmberg och en ljudtekniker till bakifrån vid mixerbordet. Framför ser man en publik och en utomhusscen.
Zimon Holmberg jobbar som ljudtekniker.
Foto: Robert Pettersson

Om du fick ge ett råd till en student som studerar Musik- och ljudproduktion, vad skulle det vara?

Två tips:

  1. Bara människor. Det tekniska kan du alltid förbättra genom att sitta vid din dator, bli bättre, lära dig och förstå. Det sociala, däremot, kan avgöra om din karriär kommer bära eller brista beroende på om du kan hantera det eller inte. Du måste kunna jobba med folk. 
  2. Var galen! Om du får en idé så testa alltid och ge inte upp. Om det är fysiskt möjligt att genomföra idén, så gör det och bli aldrig rädd för att det känns för galet. Hela ljudbranschen är uppbyggd på otrampad mark om man kollar historiskt. Dagens standard har alltid varit något som inte har funnits tidigare och då är det för att någon galen jävel bara har testat och så har det funkat och blivit en standard som alla följer. Så var galen och testa nya grejer!

Vilka är de mest utmanande aspekterna av att vara ljudproducent?

Jag kommer alltid tillbaka till en grej som jag kan ligga sömnlös över. Det är att även när det känns som att du kan allt, så kommer du alltid stöta på någonting som gör att du står och ser otroligt dum ut. Det beror på att det finns så mycket olika termer som folk använder för samma grejer, så mycket ny teknik eller nätverk som har sina egna namn. Du förväntas och ska liksom hänga med på allt det här! Sen är det allt det sociala. Det är en generell utmaning i den här branschen – att kunna hantera alla typer av människor. Har vi inga människor så har vi inga jobb, så då bör ju det vara högst prioriterat att man ska vara trevlig, lämna ett gott intryck och få alla att känna sig lugna och bekväma. Det är också en jätteviktig kvalité att ha när man ska jobba och som man aktivt måste tänka på.

Zimon Holmberg i profil
Zimon Holmberg
Foto: Robert Pettersson

Vilka är några av de prestationer du är mest stolt över i din karriär hittills?

Det är gig som jag verkligen känner att jag har lärt mig någonting nytt av. Det är ju ingången, för min del, i varje grej jag gör, att jag vill ha en kunskapsmässig vinst att ta med till nästa gig. Man vill komma till en punkt där man känner att man har alla de här erfarenheterna så att man kan hantera alla olika slags problem som dyker upp. Det som är mest coolt, däremot, är väl att jag lyckades med mitt eget mål att jobba på Way Out West innan jag blev 30. Eller att vi åkte ner till en stor festival i Marocko i somras för att leverera personal och teknik till Burna Boy. Det var en jävla erfarenhet!

Har du några spännande jobb eller projekt som du ser fram emot i höst?

Jag ska jobba som teknisk ansvarig på Sälens högfjällshotell under vintersäsongen. Det ser jag fram emot väldigt mycket eftersom det blir en helt ny slags roll för mig. Jag har ju tidigare bara tagit in gig, genomfört och avslutat men nu får jag väldigt mycket ansvar att ta in information, preppa och förbereda, potentiellt ta in personal och hålla allt i toppskick. Såna grejer. Så det är jag väldigt taggad på!

Intervju av Vendela Holmberg.

Zimon Holmberg
Zimon Holmberg
Foto: Ronnie Rutgersson