Göteborgs universitet
Länkstig

Efter musikalexamen: "Hitta din nisch!"

Karin Mårtenson Ghods gick kandidatprogrammet i musikal vid Högskolan för scen och musik och tog examen 2011. Idag är hon fast anställd på GöteborgsOperan där hon är aktuell i den färgstarka föreställningen Charlie och chokladfabriken.

Alumnporträtt av Karin Mårtenson Ghods

Berätta om hur din konstnärliga resa började. Vem eller vad inspirerade dig att börja med musikal?

Mina föräldrar var aktiva i den lokala nyårsrevyn som sattes upp varje år i Mullsjö, där jag växte upp. Så jag fick följa med och bli en del av den världen som liten. Jag tyckte att det var spännande att få vara med bakom scen – i logen som låg i någon skolmatsal eller slöjdsal. Jag var ganska blyg som barn och jag vet att jag tänkte "usch hur ska det här gå" eller "jag kan väl inte spela teater" men någonstans hade det redan väckts ett intresse. Jag växte väldigt mycket, vågade göra min röst hörd och det var väldigt häftigt. Efter det rullade det på – jag gick på musikgymnasium i Jönköping och tog dansklasser på Medborgarskolan på kvällarna. Allt jag kunde komma över.

Porträtt av Karin Mårtenson Ghods
Karin Mårtenson Ghods
Foto: Harald Nilsson

Vad har du gjort sedan du tog examen?

Jag har frilansat runt om i hela Sverige och varit på många av landets musikalscener i både små och stora roller. Jag började med att göra mycket ensembleroller och fick faktiskt min första kontakt med yrkeslivet tack vare Högskolan för scen och musik. Jag gjorde praktik på GöteborgsOperan vilket var en fantastisk möjlighet – både att få vara en del av ensemblen och få inblick i alla avdelningar på teatern. Efter det flyttade jag runt mycket och jobbade på bland annat Wermland Opera, Smålands Musik och Teater, Malmö Opera och Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Efter några år började jag få större roller och understudy-uppgifter. Det är så frilanslivet ser ut – man flyttar dit jobben finns. Sedan 2020 har jag varit på GöteborgsOperan där jag har en fast anställning sedan ett år tillbaka.

Det handlar om att hålla sig motiverad, inspirerad och hitta på nya små vinklingar och detaljer i varje föreställning.

Vilka är några av de prestationer du är mest stolt över i din karriär hittills?

Jag är stolt över att jag är modig och vågar göra sånt som jag inte känner mig allt för bekväm med. Det har gjort att jag har vuxit mycket. Jag brukar säga till mina arbetsgivare att de ska kasta ut mig på specifika uppdrag där jag får lära mig nya saker. Jag är inte rädd för att anta nya utmaningar utan tycker snarare att det är roligt att vara lite obekväm.

Karin Mårtenson Ghods och "Charlie" på scen i Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan
Karin Mårtenson Ghods i Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan
Foto: Lennart Sjöberg

Vilka är de mest utmanande aspekterna av att vara musikalartist?

Det mest utmanande är att hålla en föreställning levande. Som musikalartist är man ofta med i produktioner som spelas väldigt många gånger. Jag spelade till exempel 150 föreställningar senast jag var med i en uppsättning av Les Misérables. Här på GöteborgsOperan brukar vi spela runt 80–90 föreställningar och en stor utmaning blir då att hålla sin roll levande så att det inte går på rutin. Det är jag livrädd för. Jag vill att publiken ska känna att det är första gången föreställningen spelas och att vi som ensemble ska ha inställningen att det är första gången. Det handlar om att hålla sig motiverad, inspirerad och hitta på nya små vinklingar och detaljer i varje föreställning. En annan utmaning är att hålla sig frisk. Vi är otroligt känsliga som sångare och man känner ju direkt när någonting är på gång. Det är mycket häxbrygder och alla är livrädda för baciller!

Vilken betydelse har musikalutbildningen vid Högskolan för scen och musik haft för dig?

Den har haft otroligt stor betydelse för mig och jag är fortfarande tacksam för det. Högskolan för scen och musik var väldigt duktiga på att bjuda in aktiva scenkonstnärer till vår utbildning som vi fick träffa och ha workshops med. Alltså aktuella regissörer, sångpedagoger eller liknande som själva var ute och gigade, vilket gjorde att vi hade ständig kontakt med branschen. Det var en sådan nyckel som jag är oerhört tacksam för. Jag har bara varma minnen från min tid på utbildningen och minns att vi hade fin sammanhållning – att vi umgicks mycket över gränserna med operasångare och skådespelare.

Karin Mårtenson Ghods och dansare på scen i Cabaret på GöteborgsOperan
Karin Mårtenson Ghods i Cabaret på GöteborgsOperan
Foto: Lennart Sjöberg

Om du fick ge ett råd till en student som studerar musikal och strävar efter en karriär som musikalartist, vad skulle det vara?

Hitta din nisch! Det finns någonting som gör dig unik. Tro på dig själv – även om det är klassiskt och låter så klyschigt – för det kommer gå. Visst att det är tufft och konkurrensen är hård där ute och därför är det extra viktigt. Ge inte upp och sitt inte och vänta på att jobben ska trilla in utan skapa dina egna arbetstillfällen. Starta en frigrupp, ordna dina egna gigs eller gå kurser när du inte har uppdrag. Hör av dig till regissörer! Det är inte farligt att skicka mejl, presentera sig och visa intresse för att vara med i någon föreställning. Det kanske är ett tråkigt tips men spara pengar också. När du frilansar så kommer det komma perioder när du behöver sparpengar mellan olika uppdrag.

Har du några spännande jobb eller projekt som du ser fram emot i höst?

Ja, vi sätter upp Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan och jag spelar Fru Bucket, Charlies mamma. Ola Salo spelar huvudrollen Willy Wonka och vi har fyra barn, tjejer och killar som spelar lilla Charlie. Det är en jättehärlig familjeföreställning som jag ser fram emot att få spela hela hösten och våren.

Intervju av Vendela Holmberg.

Karin Mårtenson i scen med sittandes på en barstol i "Det var en gång på Grand Hotel" på GöteborgsOperan
Karin Mårtenson i "Det var en gång på Grand Hotel" på GöteborgsOperan
Foto: Lennart Sjöberg