Göteborgs universitet
Länkstig

Från Loulou till Lammermoor

Linnéa Sjösvärd gick kandidatprogrammet i opera på Högskolan för scen och musik och tog examen 2018. Hon gjorde sin internationella debut 2021 på Den Jyske Opera i Danmark som Loulou och Showgirl i den nyskrivna operetten Inkognito Royal av Karsten Fundal.

Alumnporträtt av Linnéa Sjösvärd

Berätta om hur din konstnärliga resa började. Vem eller vad inspirerade dig att börja sjunga opera?

Det som inspirerade mig att börja med klassiskt var filmen ‘Femte elementet’ där divan Plavalaguna sjunger Lucias vansinnesaria från den italienska operan Lucia di Lammermoor. Jag tror att det var min första kontakt med opera och minns att jag blev så förtjust. Hos min sångpedagog Inga-Lill Modig fick jag prova att sjunga opera på riktigt och det var så himla häftigt. Helt plötsligt kände jag att jag musicerade med hela kroppen. Jag var alldeles sjöblöt av svett första gången och blev helt såld.

Porträtt av Linnéa Sjösvärd i finklänning i snölandskap.
Linnéa Sjösvärd
Foto: Emelie Kroon

Vad har du gjort sedan du tog examen?

Någonting jag började med väldigt tidigt under min utbildning var att göra mycket kyrkokonserter och ta kontakt med kantorer och organister för att kunna göra större produktioner som Requiem och Stabat Mater. Sista året på min utbildning var jag sopransolist i Carmina Burana på Konserthuset i Göteborg och spelade Janthe ur Den Vampyr på Läckö Slott. Sedan dess har jag frilansat i produktioner som till exempel Hans och Greta på Norrlandsoperan, Inkognito Royal i Danmark och som inhoppare i Trollflöjten på Stadsteatern i Göteborg.

Vilka är några av de prestationer du är mest stolt över i din karriär hittills?

Åh, definitivt Lucia di Lammermoor på Skånska Operan eftersom jag har drömt om den rollen sedan jag var liten. Skånska Operan är beroende av biljettintäkter och måste egentligen försöka locka publik med mer kända operor än Lucia di Lammermoor. Därför var det stort för regissören Ola Hörling att få sätta upp den. Lyckligtvis var jag i rätt röstfack, ålder och både vokalt och fysiskt redo för att sjunga rollen. Det var som instiftat i himlen, för vi fick så fina recensioner.

Linnéa Sjösvärd i Lucia di Lammermoor på scen med motspelare och publik i bakgrunden.
Linnéa Sjösvärd i Lucia di Lammermoor på Skånska Operan.
Foto: Jonas Persson

Vilka är de mest utmanande aspekterna av ditt nuvarande jobb?

Någonting som är utmanande för många i den här branschen är osäkerheten. Du måste hela tiden jaga ditt nästa jobb eftersom du sällan får fast anställning som operasångare. Korister kan däremot ha fasta anställningar men även där har det blivit vanligare att få kortare kontrakt på ett eller två år eftersom operahusen verkar föredra ruljans. För många är det en utmaning att balansera operalivet med familjelivet.

Vilken betydelse har Högskolan för scen och musik haft för dig personligen? 

Det absolut viktigaste under min utbildning var kontakterna som knöts. Jag fick till exempel göra en provsjungning för min nuvarande agentur, vilket har varit väldigt viktigt för mig i min sångkarriär. Att ha en agentur innebär att man får en slags kvalitetsstämpel som artist, vilket gör det lättare att få auditions som kanske inte alla blir inbjudna till. Det finns otroligt många sångare men ganska få jobb.

Du behöver inte ha egen erfarenhet av att ha ihjäl dina egna barn för att spela Medea.

Om du fick ge ett råd till en student som studerar opera och strävar efter en karriär inom samma område, vad skulle det vara? 

Att inte bara stå i övningsrummet utan också samla livserfarenhet så att du kan gestalta de komplexa känslorna som porträtteras på operascenen. Det handlar inte bara om att sjunga vackert, utan även om hur du skådespelar och porträtterar rollen. Samtidigt behöver man inte uppleva exakt det som rollen upplever. Du behöver inte ha egen erfarenhet av att ha ihjäl dina egna barn för att spela Medea. Däremot behöver du förstå känslan av att känna dig trängd och djupdyka i vad det är som händer när någon drivs till sin spets och förlorar förståndet. Självklart är det viktigt att hitta rätt sångteknik och lära sig olika stilar men det är också viktigt att kunna nå personerna som lyssnar. 

Har du några spännande jobb eller projekt som du ser fram emot i höst?  

Jag ska bland annat sjunga ett requiem som är skrivet av Rebecca Dale – Requiem for my mother – med full orkester och kör i Örgryte nya kyrka under allhelgona den tredje november. Det är ett projekt jag verkligen ser fram emot eftersom det är så sällan kvinnliga tonsättare lyfts fram.

Intervju av Vendela Holmberg.