Kursplan

Hem- och konsumentkunskap C

Kurs
IKG513
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/456
Ikraftträdandedatum
2024-07-01
Beslutsdatum
2024-06-12
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Kursens moduler

Mat, individ och samhälle, 7,5 Högskolepoäng
Miljö och lärande , 7,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs och är en distanskurs med campusträffar.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat om 15 hp från IKG511 Hem- och konsumentkunskap A, 15 hp och/eller IKG512 Hem- och konsumentkunskap B, 15 hp eller motsvarande.

Innehåll

Delkurser

1. Mat, individ och samhälle (Food, Individual and Society), 7,5 hp Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U) I delkursen problematiseras och diskuteras begreppet matkultur som också behandlas utifrån olika perspektiv till exempel historiskt, genus, ålder, migration och socioekonomisk status. Dessutom behandlas olika förhållningssätt till mat och måltider, t ex utifrån etniska, religiösa, etiska och sociala perspektiv. Vidare synliggörs matens betydelse för identitet och dess symboliska värde för att uttrycka tillhörighet och distansering. I delkursen fördjupas kunskaper om hur lektionsplaneringar utifrån styrdokument och aktuell ämnes- och didaktisk-forskning kan planeras så att flera ämnesområden och perspektiv på ett naturligt sätt kan innefattas och bearbetas. Det ingår en didaktisk uppgift där relationer mellan mat, kultur och identitet problematiseras.


2. Miljö och lärande (Environment and Learning), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
I delkursen problematiseras hemmet, bostaden och skolan som ram för vardagliga aktiviteter och med betoning på kök som måltids-, arbets- och lärandemiljö. Lärmiljöns betydelse för alla elevers möjlighet att lära diskuteras och problematiseras. Samspelet mellan vardagliga praktiker i hushållet och det omgivande samhället synliggörs. Livsmedels produktions- och konsumtionskedjor behandlas med koppling till etiska ställningstaganden och resurshushållning. I delkursen identifieras, prövas och diskuteras olika sätt att underhålla och vårda hushåll, undervisningslokaler och utrustning ur ett hållbarhetsperspektiv. Arbetsfördelning i vardagen behandlas med särskild hänsyn till perspektivet jämlikhet. Vidare behandlas kunskapssyn, undervisning och bedömning för lärande inom ämnet hem- och konsumentkunskap.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna: 

Delkurs 1 Mat, individ och samhälle 7,5 hp
Food, Individual and Society

Kunskap och förståelse

  • förklara hur relationer mellan mat, kultur och identitet kan framstå utifrån skolans styrdokument och använda underlaget i en didaktisk planering. 

Färdighet och förmåga 

  • diskutera matkultur utifrån ett historiskt perspektiv, genus, ålder, migration och socioekonomisk status. 
  • undersöka förhållningssätt till mat och måltider utifrån olika perspektiv, t ex etniska, religiösa, etiska och sociala. 
  • utforma en didaktisk planering utifrån kursens ämnesområden med fokus på inkluderande undervisning och varierade arbetsformer. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • problematisera begreppet matkultur och reflektera över matens betydelse för att uttrycka identitet. 
  • kritiskt granska och diskutera vetenskaplig litteratur inom delkursens ämnesområde. 


Delkurs 2. Miljö och lärande 7,5 hp
Environment and Learning 

Kunskap och förståelse 

  • diskutera hur livsmedel och andra förbrukningsvaror produceras, transporteras, hanteras och förvaras i relation till hållbar konsumtion. 
  • exemplifiera hur olika vardagliga praktiker i hushållet samspelar med hälsa, ekonomi och miljö både inom hushållet och det omgivande samhället. 

Färdighet och förmåga 

  • identifiera och värdera undervisningslokaler samt utforma främjande förändringar för hållbar arbets- och lärandemiljö. 
  • planera och redovisa exempel på hushållets verksamheter t.ex. städ, tvätt, underhåll och vård av utrustning och lokaler i hushåll och skola. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • problematisera arbetet i hushållets verksamheter i relation till jämställdhet, jämlikhet och hållbar utveckling. 
  • kritiskt förhålla sig till styrdokument, vetenskaplig litteratur och olika typer av information inom verksamheter i hushåll och i ämnet hem- och konsumentkunskap. 
  • skapa, analysera och reflektera över ämnesdidaktisk bedömningssituation där alla elever möjlighet till lärande beaktas inom ämnet hem- och konsumentkunskap.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen är till största delen en distansutbildning med nätbaserad undervisning men innefattar även viss campusförlagd undervisning.

Delkurs 1: föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök och handledning
Delkurs 2: föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök, workshop, handledning, fältstudier

Undervisningsspråk: svenska
Viss undervisning kan ske på engelska.

Examinationsformer

Kursen är till största delen en distansutbildning med nätbaserade examinationsmoment men innefattar även campusförlagda examinationer. 

Delkurs 1 examineras genom två muntliga och fyra skriftliga examinationsuppgifter samt deltagande i obligatoriska moment som seminarier, praktisk tillämpning i kök

Delkurs 2 examineras genom två muntliga och skriftliga examinationsuppgifter samt deltagande i obligatoriska moment som seminarier, workshop och praktisk tillämpning i kök.

Vid frånvaro vid obligatoriska moment är student ansvarig att kontakta kursansvarig för att delges tidpunkt för nästa kurstillfälle eller alternativ examinationsuppgift. Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22). I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar bör student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Detta får inte strida mot HF 6 kap § 21. 

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget godkänd krävs att den studerande deltagit aktivt i samtliga examinerande kursmoment samt uppnått de fastställda lärandemålen för kursen. För betyget väl godkänd ska kraven för godkänd vara uppfyllda samt betyget väl godkänd har erhållits i 60 % av kursens totala högskolepoäng.

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt och/eller muntligt. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna.

Övriga föreskrifter

Ur hygien och säkerhetssynpunkt ska, i undervisningen där mat lagas till andra, förkläde och hårskydd som tillhandahålls av institution användas. Händer och underarmar ska vara fria från kläder, smycke m.m. Vissa tillägg av kostnader för livsmedel i form av undervisningsmaterial kan tillkomma.