Högskolepedagogik som vetenskapligt kunskapsfält
Om utbildningen
I den här kursen kommer du att få fördjupa dig i högskolepedagogik som ett växande vetenskapligt forsknings- och utvecklingsfält med fokus på undervisningens möjligheter och utmaningar i högre utbildning. Du kommer med utgångspunkt i tidigare forskning få granska den högre utbildningens institutionella villkor, form och funktion med särskild relevans för vuxnas lärande inom ditt fält. I kursen behandlas också teoretiska och metodologiska utgångspunkter i vetenskaplig forskning om högre utbildning. Dessutom kommer du i relation till ditt eget forskningsområde och forskningsintresse, att diskutera aktuella frågor inom området och kritiskt granska olika perspektiv på högre utbildning och deras konsekvenser.
Kursen ges på engelska, är helt online, ges på halvtid och inkluderar att granska litteratur, delta i föreläsningar och seminarier samt slutföra individuella och gruppuppgifter som en del av kurskraven.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs avlagd kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten uppvisa färdighet i engelska motsvarande engelska 6 (svensk gymnasienivå) eller engelska B med minst godkänt resultat eller genom ett internationellt test i engelska med krav på lägsta resultat: TOEFL papper: 575 eller med dator: 213, eller alternativt en kandidatexamen som getts på engelska.
Tillgodoräkning
Du som har läst kurser i högskolepedagogik, antingen vid PIL-enheten på Göteborgs universitet eller vid något annat lärosäte kan inkludera dessa i din examen om de inte redan använts i någon annan examen. Om kurserna inte är poänggivande (t.ex. PIL101, PIL102 och PIL103) kan du ansöka om att få dem tillgodoräknande som poäng inom huvudområdet högskolepedagogik.
För frågor om tillgodoräkning, kontakta Elin Nordenström: elin.nordenstrom@gu.se
Urval
Högskolepoäng, max 165 hp.