Johanna Lithner, masterstudent i socialt arbete och mänskliga rättigheter vid Göteborgs universitet.
Foto: Medieteknik

Johanna vill stödja unga i mångkulturella områden

Johanna Lithner studerar mastersprogrammet i socialt arbete och mänskliga rättigheter. Efter examen vill hon jobba med ungdomar och barn som inte har samma möjligheter som andra. ”Det mest värdefulla jag lärt mig är hur komplexa sociala frågor är”, säger hon om programmet.

Hej Johanna! Du läser mänskliga rättigheter och socialt arbete. Varför valde du just det här mastersprogrammet/fortsätta studera på avancerad nivå?

– Jag valde det här programmet först och främst för att jag var intresserad av människorättsperspektivet på socialt arbete och även för att jag var intresserad av att fördjupa min kunskap och hur det kan korsas med det sociala arbetets praktik.

Vad tycker du är det bästa med mastersprogrammet i socialt arbete och mänskliga rättigheter?

– Det har varit många bra saker med det här programmet hittills. Jag tror att en av mina favoritsaker har varit just de föreläsningar som vi har haft och hur kunniga och otroligt vassa våra lärare är.

Har du fått några nya kunskaper som du har nytta av?

– Jag tror att det mest värdefulla och lärorika jag har lärt mig hittills är hur komplexa sociala frågor är. Bara det faktum att allt påverkas av varandra och att de är sammanflätade. Vi borde inte kunna sticka huvudet i sanden och bara säga: "Vet du vad? Det där påverkar inte oss.”. För varenda sak och val vi gör här får ringar på vattnet över hela världen. Det har varit riktigt intressant att lära sig mer om.

Vad har du för framtidsplaner efter studierna?

– Direkt efter min examen kommer jag att arbeta på en skola i ett mångkulturellt område här i Göteborg, med ungdomar och barn som inte riktigt har samma möjligheter som andra. Så mitt hopp och min dröm för framtiden är att hitta en plats där jag kan arbeta med det.

Porträttbild av Johanna Lithner, masterstudent i socialt arbete och mänskliga rättigheter.
Johanna Lithner, mastersstudent i mänskliga rättigheter och socialt arbete.
Foto: Medieteknik

Studera master i socialt arbete och mänskliga rättigheter

Vill du göra en meningsfull skillnad i samhället och bidra till att försvara mänskliga rättigheter? Då är Mastersprogrammet i socialt arbete och mänskliga rättigheter för dig. Utbildningen kombinerar teori och praktik. Förutom undervisning av hög kvalitet erbjuder Göteborg en fantastisk studentupplevelse med en levande kultur och många möjligheter till nätverk, praktik och volontärarbete.

Studera socialt arbete

Att läsa vidare på avancerad nivå är ett sätt att ta dina kunskaper till nästa nivå. Fördjupade kompetenser kan vara attraktiva både för en framtida arbetsgivare och för en eventuell karriär som forskare. På Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet kan du både läsa fristående kurser och vårat internationella mastersprogram.