Judisk historia: tidigmodern tid till 1900-talets början

GU-20041
Kursinnehåll

Kort om kursen

Kursen ger en grundläggande kronologisk översikt över Europas judiska historia från tidigmodern tid till 1900-talets början, såväl i Östeuropa som i Västeuropa och Sverige. Undervisningen behandlar hur t. ex. migration, nationalism, emancipationssträvanden och antisemitism har format judisk identitet och historia. Kursen fokuserar dels på relationer mellan den judiska minoriteter och majoritetssamhällen, dels på judars erfarenheter, vardagsliv, religiösa traditioner samt kulturella liv.

Om utbildningen

Den här kursen ger en grundläggande kronologisk översikt över Europas judiska historia från tidigmodern tid till 1900-talets början. Här belyses judars förhållanden på kontinenten – både i Västeuropa och Östeuropa – dessutom ägnas den svensk-judiska historien uppmärksamhet.

Vi gör nedslag i historiska processer och fenomen som format judisk identitet, exempelvis migration, nationalism och antisemitism samt kamp för judars rättigheter och emancipation. Hur kan den judiska diasporans villkor och vardag under både diskriminering och jämlikhet beskrivas? Hur påverkade stora samhällsförändringar judisk identitet och tradition? Vi studerar dels relationer mellan judiska minoriteter och majoritetssamhällen under olika tider och på olika platser, dels judisk kultur från ett inifrånperspektiv, där judars agens, erfarenheter, religiösa traditioner och idéer står i fokus.

Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier – samt då kursen ges som campuskurs, även exkursioner/studiebesök.

Behörigheter och urval

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urval