Bild
Foto: Natalie Greppi
Länkstig

Pedagogik som disciplin, forskning och verksamhetsutveckling, kurs I

Kurs
PDA310
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
50%
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Svenska
Start/slut
-
Ansökningsperiod
-
Anmälningskod
GU-94070

Om utbildningen

En kurs för dig som vill fördjupa dina kunskaper i pedagogik som disciplin och om dess olika delar så som undervisning, utbildning och uppfostran. Vi studerar hur pedagogiken har vuxit fram historiskt, främst ur ett svenskt perspektiv. Särskilt fokuserar vi på villkoren för kunskapsbildning och relationen mellan olika nivåer, från samhälle till system och institution, till individ.

Kursen är indelad i tre centrala områden:

1. Pedagogik som disciplin

I detta område ges en överblick över pedagogik som disciplin och dess historiska framväxt. Området behandlar relationen till och betydelsen av olika discipliner såsom filosofi, psykologi och sociologi. Vidare behandlas olika teorier om undervisning, utbildning och uppfostran, med begrepp som lärande, utveckling, socialisation, reproduktion och demokrati.

2. Pedagogik, styrning och reformer

Området rör samspelet mellan politiska och pedagogiska processer, så som styrning och påverkan av olika formella, icke-formella och informella verksamheter (till exempel skola, kurs- och föreningsverksamheter, vård och omsorg, familj och kamratgrupper). Området berör dessutom ett antal styr- och regleringsformer (till exempel läroplaner eller andra styrdokument) som hör samman med samhällsförändringar och olika utmaningar och förändringar globalt och nationellt (till exempel klimat, ekonomi och migration).

3. Pedagogisk forskning och utveckling av verksamheter

Området rör samspelet mellan pedagogisk forskning och utvecklingen av olika verksamheter. Dit hör hur olika teorier används i forskning och utveckling av pedagogiska verksamheter. Centrala frågor i detta område rör utbildningsledarskap och framväxten av en skola för alla med perspektiv på maktrelationer, jämställdhet, inkludering samt skol- och professionsutveckling.

Behörigheter och urval

Behörighet

För tillträde till kursen krävs Kandidatexamen i ett samhällsvetenskapligt alternativt utbildningsvetenskapligt ämne, eller en lärarexamen inklusive examensarbete (självständigt arbete) om minst 15 hp eller motsvarande.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen består av föreläsningar, litteraturseminarier, grupparbeten, muntliga redovisningar och ett självständigt arbete som redovisas skriftligt.