Pedagogik som disciplin, forskning och verksamhetsutveckling, kurs II
Om utbildningen
Kursen fördjupar sig i de utbildningspolitiska systemskiften som skedde under 1990- talet, vad de innefattade, samt konsekvenserna för pedagogisk forskning och praktik i Sverige och internationellt. Fokus riktas mot samtida forskning om utbildning, lärande och utveckling i olika verksamheter. Olika perspektiv på differentiering, inkludering, social hållbarhet och fostran behandlas. Dessa relateras till den forskning som pågått/pågår i institutionens olika forskningsmiljöer.
Kursen är indelad i tre centrala områden:
- Utbildningspolitiska systemskiften framförallt under 1990-talet
Här rekapituleras den utveckling som har lett fram till förändringar och systemskiften under 1990-talet. samt konsekvenserna för den senare utvecklingen i den pedagogiska praktiken, exempelvis förändringar när det gäller valfrihet och reglering och ett ökat fokus på mätbara resultat. - Forskningsproblem och forskningsfrågor som fokuserats inom pedagogik 1990- 2020-talet
Denna delkurs belyser problem och forskningsfrågor under 1990–2020-talet. Dit hör hur man studerar differentiering, social rättvisa, platsens betydelse, kategoriseringar, inkludering, intersektionalitet (till ex. kön, klass, etnicitet, funktionsnedsättning). Den behandlar också konsekvenser av utbildningens organisation och genomförande för olika studentgrupper och professionsgrupper - Förändrade villkor för framtida pedagogisk forskning och praktik
Denna del belyser hur olika samtida samhällsförhållanden leder till förändrade villkor för framtida pedagogisk forskning och praktik. Här behandlas globalisering och migration samt vad detta betyder för pedagogiska praktiker och för styrningen av utbildningssystem. Dessutom belyses utmaningar som digitalisering och automatisering reser.
Undervisningen sker genom föreläsningar, litteraturseminarier, grupparbeten, muntliga redovisningar och ett självständigt arbete.
Kursen ges på halvfart vilket innebär att du behöver ägna ca 20 timmar per vecka åt dina studier. En dag varannan vecka är schemalagd, övrig tid disponerar du själv.
Behörigheter och urval
Behörighet
För tillträde till kursen krävs Kandidatexamen i ett samhällsvetenskapligt alternativtutbildningsvetenskapligt ämne, eller en lärarexamen inklusive examensarbete (självständigt arbete) om minst 15 hp eller motsvarande.
Urval
Högskolepoäng, max 285 hp.