Nordiskt nätverk för simulationsbaserad utbildning och professionellt lärande (SimPro)
Genom innovativ och tvärvetenskaplig forskning undersöker det nordiska nätverket SimPro teknikstödd simuleringsträning på kandidatnivå inom olika yrkesområden, såsom maritim navigering, hälso- och sjukvård samt lärarutbildning.
Strukturella likheter mellan olika områden till trots finns det betydande skillnader i hur simuleringsutbildning implementeras och används inom praktisk utbildning och bedömningspraxis. Till exempel används simulatortekniker inom maritim kandidatutbildning för att främja tekniska färdigheter och formellt kvalificera studenter för internationella kompetenskrav inom industrin. I kandidatutbildning för lärare används simulering för att förbereda studenter inför praktikperioder i skolor. Nyligen har nya simulerings-teknologier introducerats inom sjukvårdsområdet, såsom höggradigt immersiva virtual reality-teknologier. Genom att skapa fullskaliga avdelningar med digitala människomodeller kan sjuksköterskestudenter simulera realistiska scenarier där de kan träna inför krissituationer, samarbete över medicinska områden, samt för att förbereda och finslipa sina professionella färdigheter före och efter sjukhuspraktiken. Simuleringsbaserade övningar kan därför anta många former, från förvärvandet av specifika tekniska färdigheter till mer komplexa träningsdesigner. Inom den kategori av händelser som vanligtvis beskrivs som "fullskaliga simuleringar" av mångfacetterade händelser är målet inte bara att lära sig vad som bör hända, utan också varför och hur den kompetenta yrkesutövaren bör hantera utmaningar, vilket ger studenterna möjlighet att odla sin kontextuella förståelse för en given aktivitet.
Det övergripande målet för nätverket SimPro är att fördjupa förståelsen för simuleringsträning inom olika professionella sammanhang på sätt som kan förbättra kvaliteten på denna typ av träning. Vi anser att detta mål endast kan uppnås genom att problematisera och skapa kopplingar mellan utbildning och arbetsplatsen, samt genom att främja kunskapen om relationen mellan design av simuleringar, simulering i praktiken och lärandeutfall. Ett mål är därför att tydliggöra hur simuleringar används inom olika utbildningskontexter och hur pedagoger mobiliserar simulering som undervisningsmetod i sin undervisningspraxis. Vårt andra mål är att undersöka samspelet mellan de teorier och övertygelser som ligger till grund för simuleringsträning för att bli en kompetent yrkesutövare inom olika områden. Genom kontinuerlig tvärvetenskaplig dialog problematiserar och skapar detta nätverk kopplingar mellan teoretisk kunskap och praktiska tillämpningar inom professionella områden som annars präglas av en fragmenterad kunskapsbas. Det nordiska nätverket SimPro finansieras av Vetenskapsrådet mellan 2024 och 2026.
Styrgruppsmöten
För att säkerställa kontinuerliga nätverksaktiviteter och underlätta samarbete mellan nätverkspartners träffas styrgruppen månatligen via Zoom.
SimPro workshops
Workshopsen kommer fokusera på samarbete mellan forskare, doktorander, instruktörer, operatörer och handledare gällande erfarenheter och kunskap inom simulatorbaserad träning och bedömning, att skriva bidrag och artiklar, textseminarier kring pågående publikationer samt datasessioner.
SimPro-konferensen
Den internationella konferensen om analys av praxis och främjande av pedagogik för professionellt lärande (SimPro) är en årlig konferens som arrangeras av Institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet. Målet med SimPro-konferensen är att "öppna den svarta lådan" för praktiken och rikta det analytiska fokuset mot vad som sker när människor tränar tillsammans och reflekterar över simuleringar, och sammanför forskning om simulatorbaserad träning från flera professionella områden.
SimPro läsecirkel
Läsecirkeln utgör en viktig del av forskningsmiljön som främjas inom SimPro-nätverket. Läsecirkeln fokuserar på spridningen av forskning genom regelbundna seminarier där klassisk litteratur om de teoretiska grundvalarna som SimPro bygger på, det vill säga situationsbundna, distribuerade och förkroppsligade teorier om lärande, diskuteras och reflekteras över i sammanhanget av simulering.
Det nordiska nätverket leds av huvudutredaren Charlott Sellberg, docent vid Göteborgs universitet/Universitetet i Oslo, och en styrgrupp bestående av koordinatorer från varje deltagande universitet: Professor Oskar Lindwall, Göteborgs universitet (UGOT), Aud Marit Wahl, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), A. Camilla Wiig, docent, Universitetet i Södra Norge (USN), samt Marcus Samuelsson, docent, Linköpings universitet (LiU). Det nordiska nätverket SimPro inkluderar också forskare från Universitetet i Oslo samt Universitetet i Oulo/Universitetet i Helsingfors.
Partner |
Roll |
Assoc. Prof. Charlott Sellberg |
Huvudansvarig forskare |
UGOT | |
Prof. Oskar Lindwall |
GU Teamkoordinator |
Sr. Prof. Roger Säljö |
Nätverksmedlem |
Sr. Prof. Hans Rystedt |
Nätverksmedlem |
Asst. Prof. Elin Nordenström |
Nätverksmedlem |
Post doc. Hanna Svensson |
Nätverksmedlem |
Post doc. Susan Harrington |
Nätverksmedlem |
NTNU | |
Assoc. Prof. Aud Marit Wahl |
NTNU Teamkoordinator |
Assoc. Prof. Marte F. Giskeødegård |
Nätverksmedlem |
Assoc. Prof. Helen Berg |
Nätverksmedlem |
Assoc. Prof. Mads Solberg |
Nätverksmedlem |
Assoc. Prof. Ann-Kristin Tveten |
Nätverksmedlem |
Asst. Prof. Sahar Olsen |
Nätverksmedlem |
Assoc. Prof. Stine Gundrosen |
Nätverksmedlem |
PhD. Candidate Wenche Lervik |
Nätverksmedlem |
PhD. Candidate Ellen Bjørge Ekse |
Nätverksmedlem |
PhD. Candidate Anastasia Skarpeti |
Nätverksmedlem |
USN | |
Assoc. Prof. Astrid Camilla Wiig |
USN Teamkoordinator |
PhD Candidate William C. Gyldensten |
Nätverksmedlem |
PhD Candidate Mari Auby Starup |
Nätverksmedlem |
PhD Candidate Lynn Dittrich |
Nätverksmedlem |
Assoc. Prof. Hilde Solli |
Nätverksmedlem |
Asst. Prof. Inger Åse Reierson |
Nätverksmedlem |
Asst. Prof. Ingunn Lia |
Nätverksmedlem |
Asst. Prof. Carmen Gabriella Dorthee Louwerens |
Nätverksmedlem |
LiU | |
Assoc. Prof. Marcus Samuelsson |
LiU Teamkoordinator |
Prof Joakim Samuelsson |
Nätverksmedlem |
Asst. Prof. Anja Thorsten |
Nätverksmedlem |
Senior lecturer P-O Hansson |
Nätverksmedlem |
Senior lecturer Cecilia Sveider |
Nätverksmedlem |
Senior lecturer Sofia Kvist Lindholm |
Nätverksmedlem |
Assoc. Prof. David Ludvigsson |
Nätverksmedlem |
University of Oslo | |
Prof. Ingvill Rasmussen |
Nätverksmedlem |
Prof. Crina Damsa |
Nätverksmedlem |
University of Oulu and University of Helsinki | |
Prof. Anu Kajamaa |
Nätverksmedlem |
University of Jyväskylä | |
Post doc Ville Heilala |
Nätverksmedlem |
Post doc Pauliina Rikala |
Nätverksmedlem |
PhD student Aaron J. Peltoniemi |
Nätverksmedlem |
PhD student Sahsenem Öz |
Nätverksmedlem |
Wellbeing Services of Central Finland | |
Assoc. prof. professor Teuvo Antikainen |
Nätverksmedlem |
Assoc. prof. Anneli Kuusinen-Laukkala |
Nätverksmedlem |
Post doc Minna Ylönen |
Nätverksmedlem |