Göteborgs universitet

Utveckling och implementering av övningsskolor

Följande sida riktar sig till dig som är rektor på en skola eller på annat sätt kommer att vara involverad förberedelserna kring att bli en övningsskola tillsammans med Göteborgs universitet. För att underlätta uppstarten hos er med att bli en övningsskola hittar ni nedan information som är tänkta att vara till stöd för er i vägen mot ökad samverkan mellan akademi och övningsskolor.

Introduktion för VFU-handledare

Introduktion för VFU-handledare, del 1 är generell för all lärarutbildning. Innehållet är övergripande och kan med fördel ses av all personal för att få en snabb bild av lärarutbildning i stort, vad verksamhetsförlagd utbildning är och förstås rollen som VFU-handledare. Del 1 är en uppdaterad version av ett utbildningspaket som funnits sedan 2019.  Att ta del av de fyra olika filmsekvenserna i del 1 tar cirka en timme och kan med fördel användas för att introducera skolans personal i arbetet med VFU och övningsskolor.

Introduktion för VFU-handledare, del 2. Den andra delen av utbildningspaketet är programspecifik. Även här är upplägget i första hand i form av korta filmsekvenser. Vilka filmer er personal ska ta del av beror på från vilket eller vilka program era studenter kommer.

Göteborgs universitets modell för övningsskolor

Nedanstående filmer ger en översiktlig bild av vad övningsskolor är och hur arbetet med implementering av Göteborgs universitets modell går till.

I den första filmen ges en kort generell bakgrund för den nationella satsning som utveckling av övningsskolor och övningsförskolor innebär. Detta följs av en beskrivning av Göteborgs universitets arbete med, att i nära dialog med skolhuvudmän i Göteborgsregionen, utveckla en lokalt anpassad modell för övningsskolor.

I den andra filmen om övningsskolor har fokus på faktiskt implementeringsarbete. Filmen riktar sig direkt till de centrala parterna i utvecklingsarbetet – övningsskolor, skolhuvudmän och alla verksamma med lärarutbildning inom Göteborgs universitet. Fokus ligger på att synliggöra vad det är som faktiskt ska hända och fortsätta utvecklas hos de olika parterna i samband med att övningsskolemodellen nu startar från höstterminen 2024.

I filmen om implementeringsarbetet med övningsskolor nämns några specifika saker som behöver vara på plats på en övningsskola när lärarstudenter kommer till er skola i höst. Det handlar bland annat om rutiner för mottagande av studenter och välkomstbrev för lärarstudenter på skolan.

Som inspiration, i den mån ni inte redan har dessa rutiner och dokument på plats, hittar ni nedan exempel på hur andra skolhuvudmän och skolor valt att presentera sig.

Referensgrupp för övningsskolor

Som stöd för arbetet med utveckling och implementering av övningsskolor finns en partsgemensam referensgrupp. Referensgruppen har representation från var och en av de fyra programinstitutionerna vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten samt representanter från skolhuvudmän i Göteborgsregionen. Arbetet samordnas av Göteborgs universitet med stöd av Göteborgsregionen.

Arbetsgruppen består av följande personer:

• Anna Brodin, föreståndare, Göteborgs universitet (samordnare)

Representanter för skolhuvudmän

• Maria Nord, enhetschef/utvecklingsledare, Grundskoleförvaltningen, Göteborgs stad
  • Ellinor Dyne, utvecklingsledare, Utbildningsförvaltningen Göteborgs stad
  • Håkan Kollberg Winsnes, utvecklingsledare, Kungsbacka kommun.
  • Elisabeth Svennungsson, VFU-samordnare, Lerums kommun.

Representanter för Göteborgs universitet

• Jonas Enger, programledare ämneslärarprogrammet
  • Mihai Karlsson, studierektor, institutionen för pedagogik och specialpedagogik
  • Kaj Jönsson, avdelningschef, institutionen för didaktik och pedagogisk profession