Träffa Elin
Elin Götmark läste sin grundutbildning vid Göteborgs universitet. Därefter disputerade hon vid matematiska vetenskaper 2008. Sedan bar det av till Umeå där hon gjorde sin post-doc. Nu är hon tillbaka i Göteborg där hon är universitetslektor och ämnesstudierektor i matematik.
Kan du berätta mer om din undervisning?
- Jag är en av de lärarna man möter först om man läser matematikprogrammet. Jag har en av de första kurserna som heter ”inledande algebra”. Jag undervisar också i ganska mycket på lärarprogrammet. Jag har en kurs i flervariabelanalys som är delad mellan lärarstudenter och de som går fysikprogrammet på GU. Jag har också två praktikkurser för lärarstudenter. Då går lärarstudenterna ut på praktik på skolor och så kommer jag och besöker dem när de håller en lektion och sedan har vi ett samtal efteråt där jag ger feed-back och vi reflekterar över hur det gick på lektionen. Det är väldigt inspirerande även för ens egen undervisning, att se andra undervisa och fundera över det. Det ger impulser för ens egen undervisning.
Vad kännetecknar dina föreläsningar?
- Förhoppningsvis kännetecknas de av engagemang, jag tycker att det är roligt att undervisa. Jag hoppas att det lyser igenom. Jag vill gärna ha interaktion under föreläsningarna så att det inte bara är jag som pratar, alla ska känna sig fria att fråga saker. Jag frågar också mina studenter saker och ibland har vi små övningar under föreläsningarna för att bryta av med något annat. Jag försöker att göra så att man ska kunna hänga med under själva föreläsningen. Jag brukar tex. se så att studenterna hunnit anteckna klart innan jag går vidare.
Hur vill du vara som lärare?
- Förhoppningsvis är ingen rädd för att fråga något. Samtidigt är det en konst att inte servera svaret på ett problem, då ger jag hellre motfrågor för att hjälpa dem att komma vidare på egen hand.
Vilket område forskar du inom?
- Jag har ingen forskning nu. Förutom att undervisa är jag även ämnesstudierektor i matematik. Det är väldigt mycket om man ska hinna med någon ledningsfunktion och undervisa och forska. Jag disputerade i komplex analys men sen gjorde jag också en post-doc i Umeå. Där höll jag på med PDE, alltså partiella differentialekvationer. Sen när jag kom tillbaka hit så hade jag också ett samarbete med några biologer. Då producerade jag artikeln: "Why Be a Shrub?". Den handlar om olika adaptiva fördelar och nackdelar med att vara en buske jämfört med ett träd.
Hur kommer det sig att du valde matematik?
- Jag var intresserad av många olika saker inom naturvetenskap. Jag visste att jag ville syssla med naturvetenskap på något sätt. Jag var intresserad av fysik, biologi och allt möjligt. Men jag började med matte, dels för att jag hade gått en fördjupning i matte under gymnasiet, men också för att jag tänkte att om jag läser lite matte så är det användbart, oavsett vad jag fortsätter med sen. Men sen så tyckte jag att det var kul och jag var bra på det, och då blev det att jag fortsatte.
Vad är roligast med ditt jobb som lärare?
- Det är när man känner att man får kontakt med studenterna och känner att man har en meningsfull interaktion. Klart man blir jätteglad om någon säger att de uppskattar ens undervisning. Det behöver inte bara vara det utan det kan också vara att man känner att nu gick det upp ett ljus för den här personen, nu fattade den.
Har du några intressen vid sidan av ditt jobb?
- Jag håller på mycket med biologi på fritiden. Jag är engagerad i miljörörelsen och håller på med naturvärdesinventering av skog. Så där har jag fått utlopp för mitt biologiintresse.