Pris för god studiemiljö och inspirerande undervisning
Samhällsvetenskapliga fakulteten delar årligen ut priser för att belöna och stimulera arbete med pedagogisk utveckling respektive främjande av god studiemiljö. I år prisas tre medarbetare vid Statsvetenskapliga institutionen.
Pris för innovativ och inspirerande undervisning
Sex lärare och ett lärarlag var i år nominerade till fakultetens Pedagogiska pris. Av dessa beslutade fakultetsstyrelsen att priset ska delas mellan Louise Holm vid Förvaltningshögskolan och Magnus Lundgren vid Statsvetenskapliga institutionen.
Magnus Lundgren belönas för att med sin “pedagogiska insats ha bidragit till att gynna studenternas inre motivation, autonomi och kompetens – tre ingredienser som tillsammans skapar en lärmiljö av hög kvalitet". Magnus Lundgren har gjort stort positivt avtryck i flera studenters upplevelser av sina studier, vilket har fått dem att vilja fördjupa sig i ämnet och utvecklas i sina studier. Han har undervisat ”med välvilja och engagemang gentemot studenter och med stor ödmjukhet”.
Prissumman om 50 000 kronor utbetalas till pristagarens institution/motsvarande och ska användas för att ge möjlighet till pristagaren “egen förkovran och utveckling”.
Studiemiljöpris för sociala insatser
Fakultetens studiemiljöpris 2023 går till Caroline Fällgren och Maria Lilleste vid Statsvetenskapliga institutionen samt Adam Shehata och Magnus Fredriksson vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation.
Caroline Fällgren och Maria Lilleste tilldelas priset för deras “organisatoriska och sociala insatser för att skapa en trygg och tydlig struktur, samt för deras kontinuerliga arbete med att stötta och vägleda studenter i den många gånger förbryllande akademiska miljön”. I nomineringarna framgår att både Caroline och Maria har varit ”stöttepelare” för studenter, att de ofta utför arbetsuppgifter som ligger utanför deras ordinarie ansvarsområden såsom ”stöttning och hjälp när fel inriktning valts”. De ger svar på frågor och hjälper till med kontakter där studenterna inte alltid vet hur de ska gå tillväga”.