University of Gothenburg
Breadcrumb

SHIFT CARE: Kurser

Här är en förteckning över de kurser som kan sökas inom SHIFT CARE

Obligatoriska kurser inom forskarskolan SHIFT CARE

Nära vård från teori till praktik, 7,5 hp – ges hösten 2023 och våren 2026 på Göteborgs universitet. Kursansvarig Andreas Fors. 
Kursen kommer att ge en teoretisk och metodologisk grund för en ökad förståelse av Nära vård genom att studera samverkan med kommunal vård- och omsorg, socialtjänst, primärvård och slutenvård. Efter kursen ska doktoranderna kunna förklara och kritiskt diskutera centrala aspekter av betydelse för att möjliggöra övergången till Nära vård samt kunna argumentera för hur man kan tillämpa relevanta teoretiska perspektiv. I de examinerande momenten kommer studenterna att tillämpa teorier och perspektiv av relevans för deras eget doktorandprojekt.

Kursen ges inom forskarskolan SHIFT CARE- Swedish researcH school in Integrated CARE for Future Teachers.

Nära vård – lärande och didaktik, 5hp – ges våren 2025 på Högskolan i Borås.

Didaktik för Nära vård är en kurs på halvfart inom ramen för forskarskolan SHIFT-care. Kursen startar v. 3 och pågår till och med v.10. I kursen fördjupas den Nära vårdens didaktik genom föreläsningar, individuella skriftliga inlämningsuppgifter och i seminarium. Kursen sker på Campus.​​​​​​​ 
Kursen erbjuder en djupgående förståelse för kunskapsteoretiska grunder och didaktiska strategier som stärker lärande i nära vård och högre utbildning. Den inleds med en introduktion och föreläsning där kursens centrala teman presenteras: hur teori och praktik samverkar för att stödja lärande inom vård och utbildning.

Kunskapsteoretiska grunder och jämlik vård

En viktig del av kursen fokuserar på kunskapsteorier som är relevanta för att utveckla en didaktik som främjar lärande i nära vård. Särskild tonvikt läggs på emancipatorisk kunskap, som syftar till att stärka individens förmåga att påverka sin egen vård och lärande, och hur denna kan bidra till en mer jämlik vård. Detta tema ligger till grund för Seminarium I, där deltagarna reflekterar över teoriernas tillämpning i praktiken.

Praktisk koppling till kliniskt lärande

Ett besök på Kliniskt Lärande Centrum (KLC) integrerar teoretiska perspektiv med praktiska erfarenheter. Detta inslag syftar till att belysa hur lärande kan stödjas och förstärkas i en vårdrelaterad kontext.

Högre utbildning och patienters lärande

Kursen undersöker hur högre utbildning kan stödja både vårdpersonalens och patienternas lärande. Reflektion kring detta förbereder deltagarna inför Seminarium II, där fokus ligger på att identifiera och utveckla pedagogiska strategier som kan implementeras i olika utbildnings- och vårdmiljöer.

Reflektion och planering

Reflektion är en återkommande aktivitet i kursen, där deltagarna kontinuerligt analyserar och bearbetar dagens teman. Kursen avslutas med Seminarium III, där deltagarna presenterar sina idéer för undervisningsplanering och diskuterar tänkbara didaktiska strategier för att stödja lärande i vården och högre utbildning.

Kursens upplägg skapar en helhetsförståelse för hur teori, praktik och pedagogik kan integreras för att främja lärande och kunskapsutveckling i vård och utbildning.

Kurser på andra lärosäten:

Forskarskolan Nära vård Örebro

https://www.oru.se/utbildning/utbildning-pa-forskarniva/forskarskolor/forskarskolan-nara-vard/kurser/​​​​​​​

Forskarskolan Nära vård i Sydöstra sjukvårdsregionen

https://liu.se/forskning/forskarskolan-nara-vard