Varför finns det inga ritualer när en byggnad ska rivas? Vad betyder kvinnors och andra medborgargruppers minne i en stad som Göteborg? Vad innebär stadens förändringar utifrån ett existentiellt, socialt och etiskt perspektiv? Och hur kan konstnärliga ritualer engagera allmänheten i ett kreativt minnesarbete vid rumsliga förluster och bidra till ett mer jämlikt samhälle?
Dessa och liknande frågor aktualiserades när Flickläroverket från 1935 (del i Artisten från 1992) revs 2023 med syftet att bereda plats för Konstnärliga fakultetens nya byggnad vid Götaplatsen.
Ur boken: "Inom samtidskonsten har det vuxit fram en rad olika ritualer och minnesprocesser i samband med stora stadsomvandlingar och platsförändringar; förutom i Göteborg och andra städer, i Kiruna och Malmberget där hela staden flyttas eller läggs ner när gruvan utvidgas, samt i bruksorter och pa landsbygd där industrier lagts ner. Här döljs även de undanträngda framtider som star i konflikt med de officiella framtidsvisioner som invånare och besökare bokstavligen snubblar över i Göteborg, och på andra platser, mellan byggplank, avspärrningar, omvägar och uppbrutna gator. Frågan är vems minnen som prioriteras och hur vi tar oss fram i den framtid som, mer eller mindre brutalt, materialiseras i samtiden."
Program
Introduktion
Monica Sand, konstnär och forskare, initiativtagare och bokens redaktör, Lena Ulrika Rudeke, Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet, och David Karlsson, Bokförlaget Korpen
Ljudarkivet från Flickläroverket i Artisten, av Louisa Palmi, kompositör och ljudkonstnär
Bågdansen från 1934, återskapad 2022 under arbete av Gun Lund, koreograf, dansare och tidigare elev vid Flickläroverket
Göteborgska Akademien – en pop up-akademi
18 ledamöter diskuterar rivningar, ruiner och brutna minneskedjor i Göteborg, rummens poetiska och sakrala dimensioner med Flickläroverket som exempel, ritualers betydelser, dansens och konstens roll. Hur ser förhållandet mellan minne, rit och rum, mellan kroppsliga och rumsliga minnesprocesser ut?
De 18 ledamöterna utgörs av ett antal av bokens författare i författarordning:
MONICA SAND, konstnär, forskare och bokens redaktör, forskningsrådgivare vid Konstnärliga fakulteten
OLA SIGURDSON, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap
GUN LUND, dansare och koreograf, E=mc2 Danskonst, konstnärlig ledare för dans- och konstscenen 3:e våningen
MATS NILSSON, dansare, danslärare och dansforskare, docent i etnologi
ULLA ECKERSJÖ, koreograf och rytmiklärare
AMI SKÅNBERG, koreograf, dansare och disputerad i dans 2022 vid University of Roehamton
ANNA WENNERBECK, koreograf, dansare och konstnärlig ledare för Embla dans & teater
EMANUEL CEDERQVIST, fotograf och fotoboksförfattare
MELINA BIGALE, konstnär
LOUISA PALMI, kompositör och ljudkonstnär
ASTRID VON ROSEN, professor i konst- och bildvetenskap, föreståndare för Centrum för kritiska kulturarvsstudier, Göteborgs universitet
BENGT ISLING, landskapsarkitekt och partner på Nyréns arkitektkontor
HAMPUS PETTERSSON, konstnär
GERTRUD OLSSON, arkitekt, designer och lektor på HDK-Valand Steneby
CLAES CALDENBY, arkitekt, arkitekturkritiker och professor emeritus i arkitekturens teori, redaktör tidskriften Arkitektur
EWAMARIE HERKLINT, bebyggelseantikvarie, fil.dr i arkitektur
OLA LINDGREN, grafisk formgivare, driver designstudion Skogen
Moderator: LENA ULRIKA RUDEKE, Jonsereds herrgård, Göteborgs universitet
Plats: Skeppet (Sjömanskyrkan) vid Stigbergstorget
Tid: 21 februari kl 18-21. Insläpp kl 17.00.
Bokförsäljning. Mingel. Baren är öppen 17.00-22.00.
Mycket välkomna!
---
Om boken
Läs mer om boken här
Om seminarieserien ”Arkitektur, minne, demokrati”
Denna bokrelease och pop up-akademi utgör del III i seminarieserien "Arkitektur, minne, demokrati.
Del I: ”Flickläroverket – ritualer kring en Göteborgshistoria”, pop up-akademi 8/12 2022.
Del II: "Staden, ritualer och kollektivt minne", seminarium 9/3 2023.