Masterprogrammet i didaktik har fördjupat min kunskap om ämnet
Katarina Bergström har arbetat som lärare i matematik och naturvetenskap i 25 år och vill nu fördjupa sina kunskaper i både ämnet och yrket. Hon studerar därför på det fyraåriga masterprogrammet i didaktik.
– Jag vill få lite mer tyngd i det jag gör och säger och en större förståelse för forskningen bakom. Nu när man talar så mycket om att undervisning ska vila på vetenskaplig grund, säger Katarina Bergström.
Hon har alltid tyckt om att undervisa och var både simlärare och danslärare för att testa om läraryrket var något för henne. Och eftersom hon trivdes blev det en lärarutbildning. Den läste hon i Uppsala med inriktning mot matematik, naturorienterande ämnen och bild för årskurs 1–7. Hon har lång erfarenhet av arbete i främst årskurs 4–6 och tycker att det är undervisningen och mötet med människor som gör yrket så roligt.
Vill veta mer
Katarina valde att börja på Masterprogrammet i didaktik för att få mer substans i det hon arbetar med i skolan, för att lära känna ämnet och få mer kunskaper om forskning. Men också för att få en djupare förståelse för sitt arbete och öppna upp för nya möjligheter. Programmet har bidragit till en ny syn på yrket.
– Jag tar med mig massor. Dels utifrån ämnesinriktningen, jag har börjat fundera jättemycket kring ämnet och hur jag själv undervisar och vad jag ger eleverna. Jag har fördjupat mina kunskaper.
Hon har haft föreläsningar för sina kollegor och tagit med sig diskussioner till skolan. Exempelvis kring hur de kan arbeta med språket och tankar kring kunskap och lärande. Det känns givande att ta med sig forskning och bra kunskap till kollegor.
Om forskning
Katarina vill fortsätta arbeta i skolan men är också nyfiken på att forska. Det bästa hade varit att få göra det på halvtid och även vara kvar i skolan och på så sätt bidra med den kunskap hon kan ta med sig.
– Jag skulle vilja utveckla naturvetenskap för mellanstadiet, jobba med eleverna så att lärande blir en process. Det är ju lärandet som är häftigt när det väl händer. Själv har man en idé om vad man vill lära ut, och kvittot du får tillbaka, vad eleven har lärt sig. Det kan skilja så otroligt mycket.
Eftersom hon arbetar heltid studerar hon främst på kvällar, helger och lov. Det är mycket att läsa och själv lägger hon minst 15 timmar i veckan på att studera.
– Det gäller att ligga i fas hela tiden. Det är väl mitt råd till den som vill läsa. Men jag tycker absolut att man ska läsa en master.
Samarbeta med andra
Hon tipsar även om att lära känna de som läser på programmet och hitta någon att diskutera och resonera med. Själv samarbetar hon mycket med två av sina studiekamrater. De talar om litteraturen via telefon, har egna möten för att diskutera det de har läst och peppar varandra när det är tungt. Andra tips är att titta igenom litteraturlista och studieguiden innan kursen börjar, så du vet vad varje del kommer att handla om.
– Jag läser egentligen för att jag kan, för att jag har ett genuint intresse av undervisning och lärande. Våga prova, det är ju för dig själv, avslutar Katarina Bergström.
Om Katarina Bergström
Namn: Katarina Bergström
Ålder: 52
Studerar: Masterprogrammet i didaktik, ämnesdidaktik med inriktning mot naturvetenskap
Utbildning: Lärarutbildning med inriktning matematik, naturvetenskap och bild för årskurs 1–7. Fristående kurser i exempelvis molekylärbiologi
Arbetar som: Lärare årskurs 4–6 på en skola i Kungsbacka
Om masterprogram i didaktik
Programmet vänder sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper om didaktik och lära dig mer om undervisning, lärande, bedömning och utveckling av undervisning. Programmet går på halvfart, kvällstid under fyra år. Läs mer om Masterprogram i didaktik.