Image
Idrottsskada
Breadcrumb

Tvärvetenskaplig forskning ger djupare förståelse för idrottsskador

Published

Genom att kombinera kunskap från olika forskningsfält kan vi bättre förstå och förebygga idrottsskador hos unga. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet som undersöker hur olika forskningsdiscipliner kan samverka för att ge en mer komplett bild av problematiken kring idrottsskador.

– För att verkligen förstå idrottsskador hos unga räcker det inte att bara se till de medicinska aspekterna. Vi behöver också ta hänsyn till psykologiska och miljömässiga faktorer. Min forskning visar hur olika discipliner kan samarbeta för att ge denna bredare förståelse, säger Solveig Hausken-Sutter, forskare i idrottsvetenskap.

Bild på Solveig Hausken-Sutter
– Genom att förstå hela bilden – från fysiska förutsättningar till träningsmiljö och psykologiska aspekter – kan vi bättre stötta unga idrottare, säger Solveig Hausken-Sutter.

Överbygga gränser mellan olika forskningsfält
Avhandlingen ger konkret vägledning för hur forskare från olika discipliner kan arbeta tillsammans, vilket är viktigt eftersom tidigare försök att integrera olika forskningsperspektiv ofta har stött på praktiska svårigheter.

– Min avhandling ger praktiska insikter i den tvärvetenskapliga forskningsprocessen och visar hur vi kan överbrygga gränserna mellan olika forskningsfält. Det är avgörande för att kunna utveckla mer effektiva förebyggande åtgärder, förklarar Solveig Hausken-Sutter.

Stötta unga idrottare
Solveig Hausken-Sutter är förvånad över hur olika reaktioner hon har mött under sin forskning.  Samma arbete har ofta både hyllats som god forskning av vissa och kritiserats av andra.
– Det visar hur viktigt det är att vi alla reflekterar över hur vi bedömer forskningskvalitet, säger Solveig Hausken-Sutter.

Hon hoppas att hennes resultat ska hjälpa tränare i deras arbete och leda till bättre och mer heltäckande program för att förebygga idrottsskador hos unga.
– Genom att förstå hela bilden – från fysiska förutsättningar till träningsmiljö och psykologiska aspekter – kan vi bättre stötta unga idrottare, säger Solveig Hausken-Sutter.

Text: Ragnhild Larsson