Möt en forskare: Om motivationens betydelse i skola och arbetsliv
Populärvetenskap
Utbildning & lärande
Populärvetenskaplig föreläsningsserie som belyser olika aktuella forskningsområden.
Föreläsning
Populärvetenskaplig föreläsningsserie som belyser olika aktuella forskningsområden.
Grundskolan är barn och ungdomars obligatoriska arbetsplats där de tillbringar en stor del av sina liv. Flertalet trivs och mår bra, är motiverade och engagerar sig i meningsfulla arbetsuppgifter, lär och blomstrar. Utifrån sina skolresultat kan de sedan söka sig vidare till gymnasieskolans nationella program, få en examen, läsa vidare eller få ett jobb. Alla får dock inte möjlighet att lyckas ta dessa viktiga steg mot vuxenlivet.
Elevers egen motivation och vilja att lära är avgörande för deras skolframgång och hur de sedan lyckas i arbetslivet. Samtidigt finns en rad andra faktorer av lika stor betydelse för att de ska lyckas. En sådan faktor är att de vuxna i mötet med eleverna visar att de tror på dem. Synsättet att vissa elever är passiva, omotiverade eller utagerande har som följd att man sänker förväntningarna, vilket inverkar negativt på deras motivation, välmående och möjligheter att lyckas. Elever som uppfattas av de vuxna som omotiverade har ofta många misslyckade försök bakom sig, har tappat tron på skolan som institution, och tror inte att de kan lära sig. Att misslyckas leder till stress och stressrelaterade sjukdomar, som gör det ännu svårare att lära och lyckas.
Det krävs en synvända på hur vi ser på elevers motivation. Såväl skolan som arbetslivet behöver vända på misslyckanden till att alla elever och unga vuxna lyckas. Om vi stärker alla elevers självkänsla, välmående och psykiska hälsa och utrustar dem med så mycket kunskap och yrkesfärdigheter som möjligt kan många fler bli självständiga individer och bidra både till arbetslivet kompetensförsörjning och Sveriges välstånd. Men hur gör vi detta som skola eller arbetsgivare. Och vad kan föräldrar göra?
Medverkande: Joanna Giota, professor i pedagogik, institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Särskild utredare i Fler vägar till arbetslivet (SOU 2024:74).